Hyppää sisältöön

"Alatyyliset kommentit olivat aina miehiltä" – Perttu Jussila, 30, kohdensi somemainonnan naisiin, ja se kannatti useasta syystä

30-vuotias Perttu Jussila valittiin vihreiden ryhmästä Pirkanmaan aluevaltuustoon. Hän kohdensi mainontaa naisille sosiaalisessa mediassa.

Perttu Jussilalle ei tullut uni silmään viime yönä, sillä vasta myöhään varmistui, että hänet valittiin Pirkanmaan aluevaltuustoon. Kuva: Miikka Varila / Yle

Neljältä aamuyöllä maanantaina tamperelainen Perttu Jussila luovutti. Unta ei tulisi. Pirkanmaan aluevaltuuston vaalitulos meni niin tiukille, ettei 30-vuotiaalle Jussilalle tullut uni silmiin.

Puoleltaöin varmistui, että Jussila tuli valituksi vihreiden ryhmästä.

– 31 ääntä oli marginaali, ihan sai päätyyn asti jännittää.

Jussila tekee työkseen vaikuttajamarkkinointia. Hän on tunnettu myös entisenä ammattikeilaajana ja Suomen Keilailuliiton puheenjohtajana. Hän kisasi 28-vuotiaana Maailman keilailuliiton puheenjohtajuudesta kuwaitilaisen sheikkiä Talal Mohammad Al Sabahia vastaan. Jussila on saanut keilauksen MM-joukkuekultaa vuonna 2013 sekä lukuisia EM- ja SM-mitaleita.

Perttu Jussila kuvattuna keilahallissa, jossa hän on viettänyt paljon aikaa. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Somekampanjan kohdentaminen

Ammattimarkkinoijana hän mietti tarkkaan, millaisen vaalikampanjan tekee. Jussila on kunnallispolitiikassa keskittynyt päihde- ja mielenterveyshoitoon ja puhui somessa niistä.

– Tein kampanjan 80-prosenttisesti Instagramissa, koska vihreiden äänestäjistä 70 prosenttia on naisia. Instagramin käyttäjistä valtaosa on naisia, Jussila kertoo.

Aluevaltuustoon valituista 57 prosenttia on naisia. Myös Perttu Jussila tavoitti naisäänestäjät ja puolueen jäsenet kohdentamalla hyvin.

Facebookissa ja Instagramissa voi ostaa mainontaa, jonka voi kohdentaa esimerkiksi tietynikäisiin ja naisiin tai miehiin.

Vihapuhe väheni

Kohdentaminen kannatti Jussilan mukaan myös toisesta syystä. Hän kohtasi kokemuksensa mukaan huomattavasti vähemmän vihapuhetta ja törkyä kohdistamalla somemainonnan naisiin.

– Facebookin mainonnan kohdistin vain naisille ja kaikki alatyyliset kommentit ja haha-kommentit oli nollissa, Jussila kertoo havainnostaan.

Yhden mainoksen hän kohdisti myös miehille vahingossa.

– Meni vartti, ja ne ivalliset kommentit ovat aina miehiltä minun tapauksessani.

Jussilaa alkoi kiinnostaa ilmiö ja hän tarkkaili myös muiden puolueiden kannattajien vaalimainontaa somessa ja niiden saamia kommentteja.

– Alatyyliset kommentit olivat aina miehiltä.

Lue lisää: