Hyppää sisältöön

Jäikö ostoksesi verkkokaupasta saamatta? Toimi näin, jos maksettua pakettia ei kuulu

Toimittamatta jääneistä, loppuneista tuotteista on tullut viime vuonna useita satoja valituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle. Asiantuntijan neuvoo, millaiset oikeudet ostajalla on verkko-ostoksissa.

Postin työntekijä ja paketteja. Korona-aika on kasvattanut verkkokauppojen suosiota entisestään. Kuva: Markku Rantala / Yle

Korona-aika on kasvattanut verkkokaupan suosiota entisestään, mutta aina tilaukset eivät suju odotusten mukaan.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tulee aiempaa enemmän valituksia tilanteista, jolloin tuotetta ei ole toimitettu lainkaan, koska verkkokaupan saldo ei ole ollut tilaushetkellä ajan tasalla.

– Viime vuonna tuli useita satoja valituksia tuotteiden loppumisen vuoksi peruuntuneista tilauksista. Eniten kuluttajien valituksia on tullut elektroniikan verkkokaupoista, kertoo kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Raija Marttala.

Joissain tapauksissa kuluttajan on pitänyt itse olla yhteydessä verkkokauppaan saadakseen esimerkiksi rahansa takaisin.

Marttala muistuttaa, että verkkokaupassa tilausvahvistus on vahvistus sopimuksen syntymisestä. Se sitoo molempia osapuolia, niin tuotteen ostajaa kuin myyjää.

Tuotteen ostajalla voi olla oikeus kateostoon

Jos tilausvahvistus ehti tulla, mutta tuote jää saamatta, kuluttajalla on silti oikeus vaatia kauppaa toimittamaan sovittu tuote.

– Kuluttajan kannattaa ihan ensimmäiseksi vaatia tuotteen toimittamista. Jos myyjä vastaa, ettei tuotetta voida toimittaa, kannattaa neuvotella korvaavasta tuotteesta, Marttala neuvoo.

Kuluttajalla voi olla oikeus niin sanottuun kateostoon, jos tuotetta ei voida toimittaa lainkaan, vaikka tuotteen tilausvahvistus on tullut. Kateostossa saamatta jäänyt tuote ostetaan toiselta yritykseltä ja verkkokaupalta pyydetään tuotteen hinnanerotuksesta hyvitys.

– Kateostoissa täytyy kuitenkin olla huolellinen. Mitä tahansa tuotetta ei voi ostaa, vaan tuotteen on oltava oikeasti vastaava kuin alun perin tilattu tuote, Marttala sanoo.

Power: taustalla yleensä inhimillinen virhe

Elektroniikkakauppa Powerin hr-johtaja Tapani Aaltonen sanoo, että heidän nettikaupassaan virheellinen tuotesaldo ei yleensä johdu verkkokaupan teknisestä virheestä.

– Pääasiassa se johtuu inhimillisistä virheistä, joissa tuotetta myymälästä pitäisi löytyä, mutta sitä ei sitten hyllystä löydykään. Näitä me pyrimme vähentämään inventoimalla tuotteita päivittäin, Aaltonen kertoo.

Powerin verkkokaupassa voi tilata tuotteita joko lähellä olevasta myymälästä tai kaupan keskusvarastolta. Aaltosen mukaan loppumaan päässeitä tavaroita myydään verkossa useammin juuri myymälöistä, joissa varastosaldo ei olekaan ajan tasalla.

Vaikka tuotetta näyttäisi olevan myymälässä verkkokaupan mukaan, joku on voinut juuri ostaa sen kivijalkaliikkeestä. Silloin myymälän varastosaldo ei olekaan ajan tasalla verkkokaupassa.

Powerilla on sekä verkkokauppa että kivijalkamyymälöitä Suomessa. Kuvassa Espoon Power Laajalahti vuonna 2021. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Toisaalta hyvin halutut tuotteet saattavat käydä kaupaksi niin nopeasti, että verkkokaupan tuotteiden saldo ei pysy ajan tasalla.

– Esimerkiksi Playstation 5 -pelikonsolia voidaan myydä 500 kappaletta kahdessa sekunnissa. Silloin on mahdollista, että tuote on yhtä aikaa useamman asiakkaan ostoskorissa ja tuote pääsee varastosta loppumaan, Aaltonen pohtii.

Aaltosen mukaan Power pyrkii pääsääntöisesti tarjoamaan asiakkailleen korvaavan tuotteen, jos tuotetta ei olekaan saatavilla.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto: suosi luottokortilla maksamista

Kilpailu- ja kuluttajaviraston Raija Marttalan mukaan joidenkin verkkokauppojen kanssa on tullut esiin ongelmia myös ostetun ja toimittamatta jääneen tavaran maksun eli rahojen palautuksessa.

Arvokkaiden ostojen, kuten puhelimen tai vaikkapa isojen huonekalujen, kohdalla rahojen nopea palautus voi olla jo taloudellisesti kuluttajalle tärkeää.

– Luottokorttiostot ovat yleensä turvallisin tapa tuotetta tilatessa, koska silloin turvana on myös luottokorttifirma. Luottokorttia maksutapana kannattaa suosia aina, kun se on mahdollista.

Laskulle tilaaminen on sen vaihtoehto, mutta siinäkin voi olla riskejä.

– Laskulle tilaaminen voi olla toinen tapa turvata omia rahoja, mutta toisinaan ulkopuolisen laskutusyrityksenkin kanssa on ollut kuluttajilla ongelmia, Marttala kiteyttää.

Mitä ajatuksia aihe sinussa herättää? Keskustele aiheesta alla. Keskustelu on auki 27.1. klo 23 saakka.

Lue lisää: