Hyppää sisältöön

Sähköautoilija ei aina saa asiantuntevaa palvelua – Autoalan Keskusliitto huolestui myyjien ja mekaanikkojen valtavasta osaamisvajeesta

Lähivuosina ladattavien autojen asiantuntijoita tarvitaan merkittävästi enemmän kuin nyt. Autoala arvioi, että Suomessa on vuonna 2030 noin 700 000 ladattavaa autoa.

Punaisen sähköauton latauspistoke. Kuva autosta otettu Lahden Laakkosen autoliikkeessä.
Rekisteröidyistä uusista autoista 44 prosenttia oli ladattavia joulukuussa 2021. Laakkonen autokonsernin jälkimarkkinointijohtaja Ville Raatikainen myöntää, että esimerkiksi automyyjät kaipaavat lisäkoulutusta.

Autojen sähköistyminen vaatii autoalan työntekijöiden merkittävää lisäkoulutusta lähivuosina.

– Automyyjien ja mekaanikkojen oppimistarve on valtava, toteaa Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Rissa havainnollistaa perinteistä auton myyntiä yksinkertaistetulla esimerkillä.

– Aiemmin myyjä kysyi asiakkaalta, ajatko yli vai alle 20 000 kilometriä vuodessa. Alle rajan ajavalle myytiin useimmiten bensamoottoriauto ja yli rajan autoilevalle dieselauto.

Nyt vaihtoehtoja on enemmän erilaisista hybridiautoista täyssähköautoihin.

– Entistä tärkeämpää myyntitilanteessa on selvittää muun muassa asiakkaan mahdollisuudet auton kotilataukseen.

Ladattavien autojen myynti on kasvussa. Autoalan tilaston (siirryt toiseen palveluun)mukaan ladattavien autojen osuus rekisteröinneistä kasvoi viime vuonna Suomessa hieman yli 30 prosenttiin.

Autoala arvioi, että Suomessa on vuonna 2030 noin 700 000 ladattavaa autoa, joista hieman yli puolet on täyssähköautoja. Se on myös hallituksen tavoite.

Autonvalmistajat ja maahantuojat kouluttavat

Laakkonen autokonserni työllistää Suomessa runsaat 900 työntekijää, joista noin 240 on automyyjiä ja noin 350 mekaanikkoja.

– Nyt autonvalmistajat ja maahantuojat kouluttavat työntekijöitä. Myyjien koulutusta ja sähköautojen osaamista on lisättävä, arvioi konsernin jälkimarkkinointijohtaja Ville Raatikainen.

Raatikaisenkin mukaan esimerkiksi kotilataukseen ja erilaisiin ratkaisuihin liittyvät kysymykset ovat yhä useammin autokaupan arkipäivää. Sähköautoilun kokemuksista puhuttiin myös Radio Suomen liikenneillassa tiistaina.

Laakkonen autokonsernin jälkimarkkinointijohtaja Ville Raatikainen sanoo, että monen mekaanikon työn luonne muuttuu sähköistymisen takia. Kuva: Petri Niemi / Yle

Mekaanikoille sähköautojen lisääntyminen tuo uusia haasteita. Huoltotyö perinteisiin polttomoottoreihin verrattuna muuttuu.

– Täytyy osata toimia sähköisen voimalinjan kanssa. Mittareiden ja läppärin kanssa jäljitetään ongelmien ytimiä.

Raatikaisen mukaan pääkaupunkiseudulla koulutettua henkilökuntaa on varsin hyvin. Muualla pärjätään, mutta sähköautoihin erikoistuneita mekaanikkoja lisätään.

Autoasentaja Toni Lehtinen työskentelee Laakkosen Lahden toimipisteessä. Hänellä on peruskoulutus ja sähköautoihin merkkikoulutusta.

– Vielä elämme muutosvaihetta, ja täyssähkökalustoa alkaa vasta nyt tulla enemmän huoltoon. Työ on paljon perustarkastusta tehtaiden ohjeiden mukaan. Katsomme yleiskuntoa ja mahdollisia vaurioita.

Työ voi olla myös esimerkiksi akkumoduulien vaihtoa tai kemikaalien tasapainottamista.

Latausratkaisut mietityttävät ladattavaa autoa harkitsevaa kuluttajaa tai yritystä. Kuva: Petri Niemi / Yle

Syventävä koulutus tarpeen

Koulutuspaketteja on tarjolla jo paikoin ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa.

Kouluttajan mielestä myyjien olisi hyvä olla perillä myös akun latausnopeuteen ja täyden akullisen kestoon vaikuttaviin asioihin ajotavasta alkaen. Silloin niistä voi kertoa perusteeelllisesti kuluttajallekin.

– Automyyjien kentällä ei varmaankaan vielä tarpeeksi ymmärretä yleisiä linjauksia, vaikuttavia tekijöitä ja syy-seuraussuhteita, sanoo lehtori Markku Ikonen Turun ammattikorkeakoulun ajoneuvo- ja kuljetustekniikan yksiköstä.

Voit keskustella aiheesta lauantai-iltaan klo 23:een saakka.

Lue lisää:

Päivitetty 28.1.2022 klo 8.26: Korjattu Pekka Rissan sitaatista väittämä perinteisten autojen myymisestä. Sitaatissa luki aiemmin, että alle 20 000 kilometriä vuodessa ajaville suositellaan dieselautoa, enemmän ajaville bensamoottoriautoa. Suositus on päinvastainen.