Hyppää sisältöön

Huomasitko, että kaupan kahvipaketit ovat vaivihkaa keventyneet? Tässä syy: monet kahvit eivät enää mahdu puolen kilon pakettiin

Kaupan kahvihyllyllä kaikki kahvipaketit näyttävät helposti saman kokoisilta. Vaikka koko olisi sama, voi sisällön määrä vaihdella tuntuvasti.

Yhä useammassa kahvipaketissa on kahvia alle puoli kiloa. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Suomalainen kahvin ostaja on vuosikymmenien aikana tottunut siihen, että kaupasta ostettu kahvipaketti painaa 500 grammaa eli puoli kiloa.

Jos kahvihyllyllä ei ole tarkkana, päätyy ostoskoriin helposti kahvipaketti, joka painaakin himpun verran alle puoli kiloa. Kahvipaketit eivät enää olekaan puolen kilon painoisia, vaan huomattava osa niistä painaa 400, 425, 450 tai 475 grammaa.

Tällaisia ovat esimerkiksi kaikki Pauligin niin sanotut kaupunkikahvit, lähes kaikki tummapaahtoiset kahvit sekä muun muassa Meiran suosittu Saludo-kahvi, joka painaa 450 grammaa.

Pikaisella silmäyksellä kahvipaketit näyttävät kaikki saman kokoisilta, joten kuluttaja saattaa yllättyä kahvipaketin painosta.

Toisessa on puoli kiloa ja toisessa 450 grammaa. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Suodatinkahvin keitto-ohjeen mukaan yhteen kupilliseen kuluu 7 grammaa kahvia. Puolen kilon paketista kahvia saa 71 kupillista.

Kun paketissa onkin kahvia 450 grammaa, valmistuu siitä juotavaa ainoastaan 64 kupillista. 400 gramman paketista kahvikupillisia tulee enää 57.

Esimerkiksi Pauligin Juhla Mokka -tuoteperheestä 500 grammaa painavat ainoastaan normaali ja tumma paahto. Luomu painaa 400 grammaa ja paahtoaste neljän tumma paahto 450 grammaa. Myös kaikki Pauligin niin sanotun kaupunkikahvisarjan kahvit painavat alle puoli kiloa.

Tilavuudeltaan saman kokoisissa kahvipaketeissa voi olla eri määrä kahvia. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Meiralla Kulta Katriinan tummimmat paahdot ja luomu ovat alle 500 gramman pakkauksessa, samoin Saludo. Hieman alle puolen kilon paketteja on myös ulkomaalaisilla kahvimerkeillä, kuten Löfbergsillä ja Advid Nordqvistilla ja Zoegalla.

Koko ja hinta

Pauligin Suomen ja Baltian liiketoiminnasta vastaava johtaja Lenita Ingelinin mukaan pääsyynä erilaisiin kahvipakettien painoihin on se, että eri paahtoasteen ja paahtoajan kahvit ovat tilavuudeltaan erilaisia.

– Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi Juhla Mokka Tosi tumma tai tiettyjen kaupunkikahviemme pakkauksiin ei mahdu 500 grammaa kahvia, kertoo Ingelin.

Samalla linjalla on myös Meiran myynti- ja markkinointijohtaja Harry Skön. Hän kertoo, että merkittävä syy pienemmille paketeille on juuri se, että tummapaahtoinen kahvi vie enemmän tilaa kuin vaaleapaahtoinen kahvi.

Kahvin hinta on viime aikoina kallistunut, mutta suomalaisten kahvihimoon ei se ole vaikuttanut. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Meira yritti joitakin vuosia sitten pakata tummaa paahtoa normaalikokoiseen pakettiin – huonoin seurauksin.

– Paketista tuli niin korkea, että sen liimapinta tuli väärään kohtaan. Tämä taas johti siihen, että paketin liimaus ei pitänyt, ja paketteihin pääsi ilmaa. Pehmeitä paketteja tuli suhteettoman paljon, sanoo Skön.

Paahtoaste viiden kahvia saa myös puolen kilon pakkauksessa. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Meiran myynti- ja markkinointijohtaja Harry Skön mukaan Meiralla kahvipaketit eivät ole tilavuudeltaan aina saman kokoisia. Tästä on esimerkkinä vuosikymmeniä markkinoilla ollut Saludo-kahvi, jota nykyisin myydään 450 gramman paketissa.

Saludon paketin kokoa Skön perustelee sillä, että sen hinta haluttiin halvemmaksi.

– Kun se muutos aikoinaan tehtiin, kerroimme siitä ostajille ja laskimme myös hintaa 10 prosenttia.

Meiran myynti- ja markkinointijohtaja Harry Skön kertoo, että kun he pienensivät Saludo-paketin painoa 50 grammalla, myös hinta halpeni 10 prosentilla. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Kahvipakettien paino on poikkeuksetta ilmoitettu selkeästi kahvipaketin etureunassa ja yleensä myös sivulla. Jää siis kuluttajan oman havainnon varaan, minkä painoisen kahvipaketin ostaa. Kilohintaa voi yleensä vertailla kaupan hyllyn reunassa olevista hintatiedoista.

– Palautetta erilaisista pakkauskoista ei ainakaan minun korviini ole kantautunut, kertoo Skön.

Yksi vaihtoehto olisi toki kasvattaa pakkauksen tilavuutta entisestään. Siihen paahtimot eivät halua ryhtyä.

Paulig itse asiassa haluaa pitää kaikki isoimmat kahvipaketit tilavuudeltaan saman kokoisina. Siten niiden kuljetus, lavaaminen paahtimolla ja esillepano kaupassa onnistuu parhaiten.

– Kahvin tuotantoon ja logistiikkaan liittyvistä asioista johtuen meillä on ollut eripainoisia kahvipaketteja myynnissä jo pidemmän aikaa, kertoo Pauligin Suomen ja Baltian liiketoiminnasta vastaava johtaja Lenita Ingelin.

Luomu on kallista

Pelkästään se, että tummapaahtoinen kahvi vie enemmän tilaa, ei kokonaan selitä tavallista pienempää kahvipaketin painoa. Liian kallis kahvipaketti voi jäädä kuluttajalta ostamatta, joten hintaa pitää ruuvata alas muulla keinoin.

Meiran myynti- ja markkinointijohtaja Harry Skön kertoo, että heillä ensimmäisenä tavallista pienempään pakettiin tuli Kulta Katriina luomu.

– Luomukahvin raaka-aine oli silloin ja on edelleen tavallista kalliimpaa.

Jotta kalliimman luomukahvipaketin hinta olisi saatu samalle tasolle kuin normaalikahvin, piti pakettia pienentää. Tällä haluttiin vastata kauppojen tarjouksiin, joissa myytiin esimerkiksi neljä pakettia Kulta Katriinaa 10 eurolla.

– Kuluttajat halusivat ostaa Kulta Katriinaa eri laatuja. Tällainen tarjous ei olisi ollut mahdollinen, jos kahvipaketit olisivat alun perin olleet kovin eri hintaisia. Silloin päädyttiin laittamaa luomukahvia pikkaisen pienempään pakettiin.

Kun paketin koko pieneni, pystyttiin kaikkien kahvien hintataso pitämään suurin piirtein samana.

Kulta Katriinan luomuversiossa on 450 grammaa kahvia. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Pieni innostaa kokeilemaan

Meiran myynti- ja markkinointijohtaja Harry Skön ei usko, että kahvipakettien pieneneminen olisi kasvava trendi. Viime kuukausina kahvin hinta on kaksinkertaistunut, mutta sekään ei Skönin mukaan ole johtamassa pakkauskokojen muuttamiseen.

– En tiedä yhtään tapausta, että kukaan olisi sen takia pakkausta pienentänyt.

Skön itse asiassa ihmettelee, miten vähän kahvipakkausten painoissa on loppujen lopuksi ollut vaihteluita.

– Kun tiedetään, että esimerkiksi sinkkutalousten määrä on kasvanut merkittävästi. Silti kahvipakkausten koot ovat pysyneet melko samoina. Niissä on ollut tosi vähän muutoksia, kertoo Skön.

Tarjontaa kahvihyllyllä on nykyään runsaasti. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Pauligilla on havaittu, että kuluttajat myös toivovat pienempiä pakkauskokoja. Pauligin Suomen ja Baltian vastaava johtaja Lenita Ingelinin mukaan pienemmät pakkaukset ovat olleet pidettyjä ja ne ovat kannustaneet kuluttajia kokeilemaan uusia makuja.

– Pienemmät pakkauskoot sopivat myös niille, jotka juovat kahvia hieman harvemmin. Pienemmässä pakkauksessa kahvin ehtii nauttimaan tuoreempana, jos kulutus ei ole kovin suurta, kertoo Pauligin Suomen ja Baltian liiketoiminnasta vastaava johtaja Lenita Ingelin.

Pienempi pakkauskoko voi Ingelinin mukaan myös auttaa kuluttajia vähentämään ruokahävikkiä, kun kahvia ei mene hukkaan.