Hyppää sisältöön

Valtatie 15 on vihdoin saamassa remonttirahat – yksi Suomen vaarallisimmista teistä odottanut kunnostusta jo yli 20 vuotta

Väylävirasto ehdottaa Kouvolan ja Kotkan välisen valtatien remonttiin yli 120 miljoonan euron pottia.

Kotkan ja Kouvolan välisellä valtatie 15:llä liikkuu yli tuhat rekkaa päivässä. Arkistokuva. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Kotkan ja Kouvolan välisen tieyhteyden parantaminen on noussut maan tärkeimpien tiehankkeen joukkoon.

Väylävirasto esittää tieremontin tekemiseen 126 miljoonaa euroa.

Väylävirasto on tänään keskiviikkona julkaissut suunnitelman kuluvan vuosikymmenen liikenneinvestointiohjelmaksi, jossa eri liikennehankkeet on asetettu tärkeysjärjestykseen.

Kotkan ja Kouvolan välinen valtatie 15 on vilkasliikenteinen tie, joka on odottanut kunnostusta jo yli 20 vuotta. Suunnitelmia tien kunnostamiseksi on jo tehty. Tiestä olisi tarkoitus tehdä keskikaiteellinen ohitustie, jossa liittymät ovat eritasoliittymiä.

Tietä remontoitaisiin E18-moottoritien pohjoispuolelta, Leikarin eritasoliittymästä Kotkassa, aina Käyrälammen eritasoliittymän eteläpuolen ramppien liittymiin Kouvolassa.

Väyläviraston investointiohjelmassa todetaan, että remonttia olisi tiesuunnielman puolesta valmius ryhtyä toteuttamaan jo tänä vuonna.

Kotka tyytyväinen

Kotkassa Väyläviraston suunnitelmat on otettu iloisina vastaan. Etenkin, kun ehdotettu summa on suurempi kuin aikaisemmin uumoiltiin.

– Väylä otti viestimme tosissaan ja muutti suunnitelmiaan meille suotuisaksi, kaupunginjohtaja Esa Sirviö sanoo Kotkan tiedotteessa.

Vielä syksyllä hankkeeseen oltiin varaamassa noin 30 miljoonaa euroa vähemmän.

Valtatien kunnostaminen sisällytettiin keväällä uuteen Liikenne12-ohjelmaan kolmen muun hankkeen kanssa. Tässä investointiohjelmassa Väylävirasto ehdotti Kotkan ja Kouvolan välisen valtatien parantamiseen kuitenkin vain 94 miljoonan euron rahoitusta.

Lopullisesti rahoituksen myöntämisestä päätetään valtion budjetin käsittelyn yhteydessä.

– Suunnitelma on vietävä nyt käytäntöön. Hallituksen tulee viedä hanke ensi vuoden talousarvioon eli päätöksiä tulee tehdä kevään kehysriihessä, Sirviö painottaa.

Aiemmin on arvioitu, että Kotkan Rantahaan ja Kouvolan Tykkimäen välisen tieosuuden kunnostaminen maksaisi noin 120 miljoonaa euroa.

Kymenlaakson pääväylä

Reilun 40 kilometrin mittaisella tieosuudella liikkuu paljon rekkoja, ja se on yksi Suomen vaarallisimmista teistä.

Valtatie 15 on Haminan ja Kotkan satamien ja suurteollisuuden kuljetusten sekä Kymenlaakson työmatkaliikenteen pääväylä, joka yhdistää kaksinapaisen Kymenlaakson maakunnan.

– Myös sairaalatoimintojen keskittäminen Kymenlaakson keskussairaalaan Kotkaan lisää maakunnan etelä-pohjoissuuntaista työmatka- ja asiointiliikennettä sekä potilaskuljetuksia, kaupunginjohtaja Sirviö korostaa.

Väyläviraston investointiohjelmassa on listattu muitakin Kymenlaaksossa sijaitsevia parannushankkeita. Esimerkiksi Kotolahden ratapihan lisäraiteen rakentamiseen esitetään viittä miljoonaa euroa. Tavoite on varmistaa, että tavaraliikenne Mussalon satamaan ja sieltä pois kulkisi jouhevasti.

Lue lisää aiheesta: