Hyppää sisältöön

Kanta-Häme jyrähti pääradasta: "On kansallisesti suuri vahinko, että edes harkitaan pääradan linjauksen vaihtamista metsärataan"

Hämeen maakuntahallituksen mielestä suoremman oikoradan suunnitteluun ei enää pidä investoida alkuvaiheen selvitysten valmistumisen jälkeen.

Hämeen liiton mielestä pääradan lisäkapasiteetti Helsinki-Hämeenlinna-Tampere-yhteysvälillä nykyistä ratalinjaa seuraten on kiireellisin suurista hankkeista. Kuvistuskuva. Kuva: Sakari Piippo / Yle

Hämeen maakuntahallitus on jättänyt liikenne- ja viestintäministeriöön tiukan kannanoton pääradan kehittämisestä. Kannanotossa todetaan, että nykyinen Tampere-Helsinki-yhteysväli on niin pahoin ruuhkautunut, ettei se pysty vastaamaan arjen vaatimuksiin henkilö- ja tavaraliikenteen osalta. Kuitenkin samaan aikaan suunnitellaan oikorataa Helsingin ja Tampereen välille.

– On kansallisesti todella suuri vahinko, että edes harkitaan pääradan linjauksen vaihtamista tällaiseen metsärataan. On koko maan etu, että päärataa kehitetään nykyisen linjauksen pohjalta, linjaa maakuntahallituksen puheenjohtaja Antti Ahonen (kok.).

Kannanoton mukaan on hyvä, että raidekapasiteetin lisäämiseksi on alettu hakea ratkaisuja, mutta korjausliikkeet ovat tarpeisiin nähden riittämättömiä ja toteutus etenee liian hitaasti. Hämeen maakuntahallitus vaatiikin kansalliseen priorisointiin pikaista ryhtiliikettä.

Nykyinen linjaus olisi parempi talouden ja ekologisuuden kannalta

Maakuntahallituksen kannanotossa todetaan, että taustaselvitysten perusteella nykyistä päärataa noudattava ratalinjaus olisi parempi vaihtoehto niin aluetalouden, koko maan julkisen talouden, ilmaston kuin ekologisten tekijöiden kannalta.

– Utopististen ja hyödyltään kyseenalaisten hankkeiden sijaan on keskityttävä edistämään välttämättömiä ja kustannustehokkaampia rataverkon kohentamisinvestointeja, toteaa Hämeen maakuntavaltuuston puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd.) kannanotossa.

Koskisen mukaan pääradan lisäkapasiteetti Helsinki-Hämeenlinna-Tampere-yhteysvälillä nykyistä ratalinjaa seuraten on kiireellisin suurista hankkeista.

– Esimerkit maailmalta kertovat, että tällainen ohitusrata ei olisi koskaan taloudellisesti kannattava. Tällainen puuhailu vain hukkaa aikaa ja rahaa ja menetämme myös EU:n rahanjaon kierroksia. Nyt pitäisi pikaisesti palata kehittämään ja parantamaan olemassa olevaa raidekäytävää Hämeenlinnan ja Riihimäen kautta, toteaa maakuntavaltuuston varapuheenjohtaja Timo Heinonen (kok.) kannanotossa.

Suoran radan rakentaminen Tampere-Helsinki-Vantaan lentoasema -välille ei ole millään muotoa tarkoituksenmukaista eikä kansantaloudellisesti perusteltua julkisten varojen käyttöä, toteaa maakuntahallitus.

Suomi on hyödyntänyt EU-rahoitusta liian vähän

Hämeen maakuntahallituksen tekemän kannanoton mukaan pääradan kehittämistä hidastavat vaihtoehtoisten ratalinjausten selvittely ja resurssien rahoitus.

Resurssipulaa on pyritty helpottamaan EU:lta haettavalla CEF-rahoituksella, mutta Suomi on hyödyntänyt tätä mahdollisuutta maakuntahallituksen mukaan valitettavan vähän.

Kannanotossa todetaan, että Suomelta valuu mahdollisuuksia käsien läpi, jos liikenneinvestointien merkitystä kansantaloudelle ei ymmärretä, eikä kansallista vipuvarsirahoitusta näille varata.

Hämeen maakuntahallitus vaatii, että seuraavissa budjettineuvotteluissa tähän kiinnitetään enemmän huomiota. Kannaotossa todetaan lisäksi, että päätöksen tekeminen kansallisesti näin merkittävässä julkisessa investoinnissa kuuluu maan poliittiselle päätöksenteolle.

Maakuntahallituksen mielestä investoiminen suoremman oikoradan suunnitteluun on aiheellista lopettaa alkuvaiheen selvitysten valmistumiseen.