Hyppää sisältöön

TYKSin Majakkasairaala on valmis ottamaan potilaat vastaan – tee tutustumiskierros Turun uuteen maamerkkiin videollamme

Saaristoluonnon sävyttämässä sairaalassa on huomioitu etenkin pienet lapsipotilaat ja perheet. Muun muassa naistentautien hoito ja synnytykset siirtyvät uudisrakennukseen.

Uudessa Majakkasairaalassa on tarjolla enemmän perhehuoneita
Uudessa Majakkasairaalassa on tarjolla enemmän perhehuoneita

Hirvet, joutsenet, sudenkorennot ja sisiliskotkin ovat valmiina toivottamaan ensimmäiset hoidettavat tervetulleiksi uuteen Majakkasairaalaan.

Turun yliopistollisen keskussairaalan uudisrakennus avautuu vaiheittain tammi–helmikuun taitteessa.

Alunperin T3-sairaalana tunnettu kahdeksankerroksinen rakennus on saanut nimensä sen katolle majakan tavoin syttyvistä valoista. Ahtojäiden tavoin valkoisena hohtava julkisivu tervehtii myös värikkäin elementein Helsingin suunnasta Turkuun saapuvia.

Varsinais-Suomelle tyypillinen saaristoluonto on vahvasti läsnä kaikkialla uudessa sairaalassa. Luonnonvalo tulvii kerroksiin koko rakennuksen korkuisen keskusaukion kattoikkunoista, ja myös taidetta on runsaasti esillä.

  • Toimittajamme Kalle Mäkelä tutustui Majakkasairaalaan suorassa lähetyksessä ja kiersi etenkin lasten päivystyksessä 2. kerroksessa sekä Elämän alku -synnytysosastolla 3. kerroksessa. Voit katsoa koko lähetyksen Yle Areenassa. Kuvaajana on Kimmo Gustafsson.
Saaristoluonnon eläimet tuovat väriä uuteen sairaalaan ja toimivat myös opasteina. Kuva: Johanna Manu / Yle

Majakkasairaalassa tulee käymään lähes 90 000 potilasta vuodessa. Henkilökuntaa uuteen sairaalaan muuttaa noin 1 200 henkilöä.

Majakkasairaalan valmistuminen kymmenen vuoden odottelun valmistelun jälkeen on tärkeä askel TYKSin toiminnalle.

– Modernit laitteet ja tilat tukevat erikoissairaanhoidon ja vaativan erikoissairaanhoidon toteuttamista, jossa palvelemme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan ja Vaasan alueita. Tämän lisäksi potilaita tulee koko maasta, sairaalajohtaja Petri Virolainen sanoo tiedotteessa.

Uusiin tiloihin muuttavat TYKSin naistenklinikka sekä lasten ja nuorten klinikka U-sairaalasta.

Joutsenemo huolehtii pesueestaan synnytysosastolla. Kuva: Johanna Manu / Yle

Katastrofaalisen alun jälkeen rakennustyöt sujuivat mallikkaasti

TYKSin Majakkasairaala on Pohjoismaiden ainoa junaradan päälle rakennettu sairaala. Myös Turkuun tuova moottoritie vaihtuu Helsinginkaduksi sairaalan alituksen liepeillä.

Huhtikuussa 2016 käynnistyneet rakennustyöt saivat huonon alun, kun Helsinginkadun ja rantaradan päällisen kannen betonivalu epäonnistui. Tukirakenteet jouduttiin purkamaan betonin lujuusongelman takia, ja itse sairaalan rakennustyöt viivästyivät lähes vuodella.

Betoniongelman jälkeen rakennustyöt sujuivat aikataulussa ja maksoivat kustannusarvion mukaisesti 185 miljoonaa euroa. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri vastaanotti rakennuksen viime lokakuussa.

Sekä autot että junat kulkevat Majakkasairaalan ali. Kuva: Johanna Manu / Yle

Koronapandemiasta huolimatta rakentaminen pysyi aikataulussa ja ennalta sovitussa hinnassa, kertoi rakentamisen hankejohtaja Timo Seppälä tuolloin sairaanhoitopiirin tiedotteessa.

– Koronan vuoksi osa tavaratoimituksista myöhästyi, minkä vuoksi jouduimme muun muassa muuttamaan työjärjestystä. Vahva projektiosaaminen varmisti aikataulussa pysymisemme. Muutamia työntekijöitä sairastui koronaan, mutta saimme hyvin altistuneet selville ja heidät asetettiin karanteeniin, ja siiten onnistuimme välttämään taudin leviämisen työmaalla.

Vuonna 1969 valmistuneen U-sairaalan kerrokset 6–13 tyhjenevät helmikuussa muuton myötä. Alempiin kerroksiin jää vielä toimintaa. U-sairaalaa tarvitaan, kunnes rakentaminen TYKSin Kantasairaalan alueella taas etenee.

– Tavoitteena on saada U-sairaala tyhjäksi vuoteen 2025 mennessä. Se edellyttää lisärakentamista. Seuraavaksi on suunnitteilla lisäosa T-sairaalaan. Pitkän aikavälin tavoitteena on uusi U-sairaala, Timo Seppälä kertoo.

Majakkasairaalan pääsuunnittelija on arkkitehti Susanna Kalkkinen. Visuaalisesta ilmeestä vastaa arkkitehti ja graafinen suunnittelija Mikko Sinervo.

Pääsuunnittelusta vastasi Arkkitehtiryhmä Reino Koivula Oy, ja hanke on toteutettu yhteistyössä Schauman Arkkitehtien kanssa.

Rakennuksen pääurakoitsijana on toiminut Hartela Länsi-Suomi.

Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella. Kommentointi sulkeutuu 28.1. kello 23.

Aiheesta aiemmin: