Hyppää sisältöön

Alli Haapasalon Tytöt tytöt tytöt voitti yleisöpalkinnon Pohjois-Amerikan tärkeimmällä elokuvafestivaalilla

Alli Haapasalon elokuva on ensimmäinen pitkä suomalaiselokuva, joka on päässyt Sundancen kilpasarjaan.

Alli Haapasalon ohjaama Tytöt tytöt tytöt on ensimmäinen suomalainen pitkä elokuva, joka on päässyt mukaan Sundance-festivaalin kilpasarjaan. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Alli Haapasalon ohjaama elokuva Tytöt tytöt tytöt (Girl Picture) voitti yleisöpalkinnon Sundance-festivaalin World Cinema Dramatic -kilpasarjassa Yhdysvalloissa.

– Aivan uskomatonta! Olo on yllättynyt, sillä pidin jo sitä palkintona, että meidän elokuvamme pääsi mukaan Sundance-festivaalille, riemuitsee puhelimitse tavoitettu Alli Haapasalo.

Haapasalo ei matkustanut festivaalille Utahiin, sillä tänä vuonna elokuvajuhla järjestettiin virtuaalisesti.

Elokuvat myös katsottiin etänä, ja katsojat saivat äänestyskoodin, kun olivat nähneet elokuvan kokonaan.

– Meidän työryhmästä kukaan ei tietenkään muistanut katsoa elokuvaamme ja äänestää. Nauroimme, että nyt pilasimme kaikki mahdollisuutemme.

Eleonoora Kauhanen, Linnea Leino ja Aamu Milonoff elokuvassa Tytöt tytöt tytöt. Kuva: Ilkka Saastamoinen

Tytöt tytöt tytöt kertoo nähdyksi tulemisen tarpeesta lapsuuden ja aikuisuuden välitilassa. Haapasalo uskoo, että juuri aiheen universaalisuus on puhutellut katsojia.

– Olen saanut tämän viikon aikana paljon palautetta katsojilta ja niistä välittyy innostuneisuus. Katsojat ovat samastuneet voimakkaasti ja kokeneet tunnereaktioita.

Haapasalo kertoi aiemmin Ylen haastattelussa, että hän halusi näyttää elokuvansa tytöt epätäydellisyyden kautta.

– Näytämme akneihoa, yhdelle henkilölle lisäsimme upeat siniset hammasraudat, on likaisia hiuksia ja meikittömiä kasvoja. Hoin kaikille koko ajan, että "elämä asuu epätäydellisyyksissä".

Alli Haapasalon mukaan elokuvassa tytöt haluttiin näyttää epätäydellisyyden kautta. Kuva: Lehtikuva

Tytöt tytöt tytöt ei sen sijaan voittanut tuomariston palkintoa World Cinema Dramatic Competition -sarjassa. Kyseinen kilpasarja keskittyy nousevan polven tekijöihin, jotka uudistavat elokuvataidetta. Haapasalon elokuvan lisäksi sarjassa oli mukana yhdeksän muuta elokuvaa eri puolilta maailmaa.

Sarjan pääpalkinto meni bolivialaisen Alejandro Loayza Grisin elokuvalle Utama.

Tytöt tytöt tytöt on ensimmäinen suomalainen pitkä elokuva, joka on koskaan päässyt Sundance-festivaalin kilpasarjaan.

Haapasalo opiskeli ensin Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen linjalla, mutta jatkoi sen jälkeen elokuvaohjauksen opintojaan New Yorkin yliopiston Tisch School of the Artsissa. Haapasalo valmistui sieltä vuonna 2009. Hänen aiempia elokuviaan ovat Syysprinssi (2016) ja lyhytelokuvista koottu Tottumiskysymys (2019), jossa Haapasalo oli yksi seitsemästä ohjaajista.

Tania Andersonin dokumenttielokuva kertoo nuorien mormonien Suomen-matkasta. Kuva: Danish Bear Prod.

Suomalaisilla oli jännitettävää myös toisessa kilpasarjassa. Tania Andersonin dokumenttielokuva The Mission jäi ilman palkintoa World Cinema Documentary Competition -sarjassa. Voiton vei Shaunak Senin elokuva All That Breathes.

Tania Andersonin elokuvassa seurataan neljän amerikkalaisen mormoninuoren matkaa Suomeen. Samassa sarjassa kilpaili myös irlantilaisesta laulajasta ja lauluntekijästä Sinéad O’Connorista tehty dokumenttielokuva Nothing Compares.

Helsingissä asuva Tania Anderson on toistaiseksi suurelle yleisölle tuntematon elokuvantekijä Suomessa. Hänellä on brittiläis-amerikkalais-sveitsiläinen tausta.

Andersonin elokuvan on tuottanut helsinkiläinen Danish Bear Production -yhtiö.

Hanna Bergholmin esikoispitkä elokuva Pahanhautoja edustaa kauhu-genreä. Tinja-tytön roolin näyttelee Siiri Solalinna. Kuva: Andrejs Strokins

Suomalaiset olivat tänä vuonna poikkeuksellisen näyttävästi mukana Sundance-elokuvajuhlilla, sillä festivaalin Midnight-sarjassa nähtiin Hanna Bergholmin kauhuelokuva Pahanhautoja (Hatching). Kyse ei ole kuitenkaan kilpasarjasta.

Ylen haastattelussa Bergholm kertoi, että hän on kyllästynyt elokuvien latteaan naiskuvaan.

– Se on edelleen yhtä kapea kuin ennenkin, mutta nyt naiset ovat elokuvissa uskomattoman reippaita. He laukovat totuuksia, ovat tiedostavia ja älykkäitä. En ajattele, että naisten pitäisi olla hyviksiä ja kaikkitietäviä. Toivon, että elokuvissa kerrottaisiin ihmisistä: rikkinäisyydestä, epäonnistumisista, myös pimeistä puolista.

Park Cityssä Utahissa pidettävä Sundance on Pohjois-Amerikan tärkein elokuvafestivaali. Se kuuluu merkittävyydeltään samaan joukkoon kuin Berliinin, Cannesin ja Venetsian elokuvajuhlat.

Täydennetty 30.1. kello 18.59: Haapasalon elokuva voitti yleisöpalkinnon World Cinema Dramatic -kilpasarjassa.

Lue lisää: