Hyppää sisältöön

Uudet B7-liikennemerkit asennettiin Turussa lainvastaisesti lapsuksen takia – kaupunki lupaa pikaista korjausta

Tuore liikennemerkki B7, väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa, aiheuttaa paikoin hämminkiä. Esimerkiksi Turussa merkkejä on asennettu virheellisesti, ja kaupunki joutuu korjaamaan asennukset.

Uusia merkkejä on Turussa asennettu tammikuussa kahteen kohteeseen. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Ensimmäiset uudet B7-liikennemerkit ovat ilmestyneet Turun katukuvaan muun muassa linja-autoaseman läheisyyteen. Merkillä osoitetaan väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.

Liikennemerkit on kuitenkin asennettu virheellisesti. Niiden kuvitus näkyy esimerkiksi Aninkaistensillalta kääntyvälle autoilijalle, mutta pyöräilijä näkee vain merkin tyhjän taustan.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti toteaa, että merkkiä koskee kuitenkin valtioneuvoston asetuksessa samat säädökset kuin suojatien merkkiä E1.

– Se pitäisi asentaa kaksipuolisena, jotta se näkyy molemmille puolille. Merkki on neliön mallinen, joten sitä ei voi samalla tavalla taustalta tunnistaa ajojärjestystä sääteleväksi liikennemerkiksi kuin varoituskolmiota tai stop-merkkiä, toteaa Ruutti.

B7-merkkien tulisi näkyä molempiin suuntiin suojatiemerkin tavoin. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen Turun kaupungilta myöntää auliisti, että merkkien asennuksessa on tapahtunut lapsus.

Kesällä 2020 voimaan tulleeseen uuteen tieliikennelakiin oli kaupungilla kyllä perehdytty, mutta se ei riittänyt. Tieliikennelain lisäksi on valtioneuvoston asetus, jossa määrätään lisää liikennemerkeistä ja -valoista sekä tiemerkinnöistä.

– Emme huomanneet, että valtioneuvoston asetuksessa oli mainittu, että B7-merkin pitää olla kaksipuolinen. Tässä on tapahtunut inhimillinen erehdys, ja se toki tullaan korjaamaan.

Asiantila selvisi, kun Liikenneturva kiinnitti asiaan huomiota. Muuta palautetta ainakaan Pärssisen tietojen mukaan ei ole vielä kaupungille tullut.

Taneli Pärssinen lupaa, että merkit muutetaan lain mukaisiksi mahdollisimman nopeasti. Silti se voi ottaa aikansa.

– Vähän on tupannut kestämään noissa liikennemerkkiasennuksissa, mutta kun virhe on jo maastossa, se pitää toki korjata pikimmiten. Yritämme mahdollisimman nopeasti, sanoo Pärssinen.

Myös Raisiossa on ollut puutteellisesti asennettuja B7-merkkejä, uutisoi Moottori.fi (siirryt toiseen palveluun) taannoin.

Vaaranpaikka liikennevalojen ollessa pimeinä

Turun linja-autoaseman läheisyydessä B7-merkit ovat liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä.

– Niin kauan kuin liikennevalot ovat päällä, mennään niiden mukaan. Mutta jos liikennevalot ovat syystä tai toisesta pois käytöstä, täytyy tietää, mitä tämä merkki tarkoittaa, muuten on vaaranpaikka käsillä, sanoo Liikenneturvan Elias Ruutti.

Uusilla merkeillä on siis merkitystä käytännössä vain, kun valot ovat keltavilkulla tai kokonaan pimeinä. Esimerkiksi varhaisina sunnuntaiaamun tunteina ne ovat pois käytöstä.

Koska kyseessä on liikennevalo-ohjattu risteys, paikalla ei ole rakenteellisesti korotettua pyörätien jatketta. Pyörätien jatke voidaan osoittaa myös ajoratamerkinnöillä, jolloin suojatiehen on maalattu "aukkoja". Ne voivat kuitenkin talvikuukausina olla lumen peitossa.

Aninkaistensillan kupeessa autoilijat kääntyvät loivasti oikealle, ja väistämisvelvollisuudesta on Taneli Pärssisen mukaan ollut toisinaan eriäviä tulkintoja. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Muutenkin Turun tapauksessa paikka ehkä eroaa B7-merkin tyypillisimmästä käyttökohteesta, jossa ajorata ja pyörätie risteävät kohtisuoraan.

Liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssisen mukaan Turun linja-autoaseman tapauksessa autoilijoilla ja pyöräilijöillä on ollut hieman eriäviä käsityksiä, kuka ajaa mielestään suorimpaan.

– Siinä on autoilijoille hyvin loivat, oikealle kääntyvät rampit, ja kun käännytään, pitää väistää suoraan menevää pyöräliikennettä. Siinä on ollut hieman tulkinnanvaraista, kumpi ajaa suoraan ja kumpi kääntyy. Sen takia tätä väistämisvelvollisuutta näissä kohdissa haluttiin muuttaa.

Turussa uusia B7-merkkejä on asennettu viime viikolla myös Itäiselle Rantakadulle. Pärssisen mukaan seuraava kohde löytyy Pispalantien ja Inspehtorinkadun risteyksestä.

Turun linja-autoaseman luona merkit ovat myös erikokoisia suojatiemerkin kanssa, kun niiden tulisi Taneli Pärssisen mukaan olla samaa kokoa. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Niin pyöräilijöiden kuin autoilijoidenkin on syytä olla tavallistakin tarkempina liikenteessä ainakin kesään asti, sillä merkinnät ovat vielä vaihtelevia. Kesäkuussa 2020 voimaan tulleen tieliikennelain kaksivuotinen siirtymäaika menossa umpeen.

– Varsinkin tämä pyörätien jatkeen ja suojatiemerkintöjen siirtymäaika päättyy kesäkuussa. Siihen mennessä pitäisi kaikki virheelliset, vanhan lain mukaiset merkinnät olla korjattu. Tekemistä riittää, sanoo Taneli Pärssinen.

Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella. Kommentointi sulkeutuu 29.1. kello 23.