Hyppää sisältöön

Kuntoiluvälineiden myynti on koronasulun aikana jopa kahdeksankertaistunut, sanoo kauppias: "Meillä on käynyt hyvä tuuri"

Useat alan yritykset kertovat, että kuntoiluvälineiden kauppa on kasvanut rajusti tammikuussa.

Kuntoiluvälineitä myyvät yritykset arvelevat olleensa yksiä korona-ajan voittajista. Kuvituskuva. Kuva: Susanne Salin / Yle

Kuntopyöriä, juoksumattoja ja käsipainoja hankitaan koteihin jälleen ennätystahtiin. Kaupan vauhdittajana toimii koronasulku, jonka vuoksi kuntosalit eivät voi päästää harjoittelemaan kuin muutamia ihmisiä kerrallaan.

– Meillä on epäilys, että kuntoiluvälineiden kysyntä ei ole kestävällä pohjalla, muuten Suomessa on kohta kaikilla laitteet kotona, sanoo ja naurahtaa ennätysmyynnin kanssa kamppailevan Gymstick International Oy:n verkkokauppapäällikkö Mika Lappalainen.

Kuntoiluvälineiden suunnitteluun, valmistukseen, maahantuontiin ja myyntiin erikoistuneen kotimaisen yrityksen myynti on moninkertaistunut. Vuoden parin ensimmäisen viikon myynti peräti 4–8-kertaistui vuoden takaiseen verrattuna.

Kysyntä on ollut vieläkin suurempaa kuin pandemian alussa ensimmäisen koronasulun aikana.

– Meillä on kaikki ruuhkautunut kovan kysynnän vuoksi ja tilaukset ovat olleet vähän myöhässä, kertoo Lappalainen.

Myös toinen alan yritys Kuntokauppa.fi kertoo kasvaneista myynneistä. Kuntokaupan toimitusjohtaja Matias Kukkonen sanoo, että on kuitenkin vaikeaa arvioida omikronin ja sulkutoimien tarkkaa vaikutusta, koska alkuvuosi on yleensä muutenkin sisäkuntoilulaitteiden myynnissä kulta-aikaa.

– Se pystytään sanomaan, että vähintään 10–20 prosenttia lisäävä vaikutus koronasululla voidaan olettaa olleen alkaneen vuoden ensimmäisten viikkojen aikana, Kukkonen kertoo.

Myös pörssiyhtiö Verkkokauppa.comista kerrotaan, että yritys on myynyt kuntoilulaitteita alkuvuodesta jopa nelinkertaisen määrän viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

– Viime vuoden puolella, kun yhteiskunta oli avoimempi, kuntoilulaitteiden kysyntä näytti palautuvan koronaa edeltävälle tasolle, mutta nyt tammikuussa kysyntä on räjähtänyt taas samalla tavalla kuin pandemian alussa, kertoo ostopäällikkö Tatu Kaleva.

Moni haluaa liikkua ympäri vuoden, myös huonommilla keleillä

Suosituimpia kotiin hankittuja kuntoilulaitteita ovat olleet kunto- ja spinningpyörät, juoksumatot sekä käsi- ja levypainotarvikkeet.

– Entistä useampi haluaa juosta ja kävellä lenkkejä ympärivuotisesti myös huonommilla keleillä. Se on näkynyt myös korona-aikana kasvavana kysyntänä juoksumatoissa, kertoo Kukkonen Kuntokaupasta.

Kotikuntoiluvälinekauppa on siis eittämättä yksi korona-ajan suurista voittajista.

– Meillä on käynyt hyvä tuuri, ja olemme saaneet voimakasta kasvua koronan ansiosta, Lappalainen toteaa.

Suomessa 25 henkilöä työllistävä Gymstick International aikoo tulevaisuudessa investoida vahvasti kansainvälistymiseen.

– Ensin laajennetaan muihin Pohjoismaihin, ja sitten mietitään Eurooppaa. Lähdetään sinne samalla tavalla kuin täällä kotimarkkinassa eli asiakas keskiössä. Yritetään kohdentaa tuotteet jokaiseen maahan sopiviksi, kertoo Gymstickin verkkokauppapäällikkö Lappalainen.

Voit keskustella aiheesta lauantaihin 29. tammikuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi: