Hyppää sisältöön

Valtterin sotkuja siivonnut lumiaurakuski sai kadun asukkaalta eväät kiitokseksi – näin lunta kauhottiin eri puolilla Suomea

Viikonloppuna lunta pyöritellyt Valtteri-myrsky jätti jälkeensä lumisotkun, jota siivotaan vielä pitkään. Kävimme eri puolilla Suomea katsomassa, miten lumityöt sujuvat.

Autoja ei ole aikaa väistellä, kun lunta siirretään
Autoja ei ole aikaa väistellä, kun lunta siirretään
Tekijät

Vincent Martinsenin pyöräkuormaajan ratti pyörii vinhaa vauhtia. On maanantaiaamu, ja Kotkan kiinteistöpalvelun konekuskien vastaava siivoilee Valtterin sotkuja. Niin tekee moni muukin.

Vincent Martinsen aloitti lumen siirtämisen pois kulkuväyliltä Kotkassa maanantaina jo aamuneljältä, jotta kaupunkilaiset pääsevät töihin ja kouluun. Viikonloppukin meni kuormaajan kopissa.

Kotkan keskustassa merituuli muotoili kiinteistöjen pihoille jopa metrin korkuisia lumidyynejä. Kotkan kiinteistöpalvelulla on noin 300 työkohdetta.

– Ajoimme pihat kahteen kertaan, mutta ensimmäiset pihat näyttivät työn jälkeen siltä, ettei niitä olisi kertaakaan ajettu.

Järeällä pyöräkuormaajalla ei kannata käyttää aikaa autojen väistelyyn, koska muuten lumesta ei pääsisi koskaan eroon. Joku antaa autonsa torven laulaa, mutta Martinsen on tottunut siihen. Mielipiteitä riittää, ja usein ne ovat kielteisiä.

– Se jotenkin vain kuuluu asiaan. Ajattelemme, että jos asiakkaista ei kuulu mitään, niin silloin he ovat tyytyväisiä.

Vincent Martinsen tykkää lumihommista. Lopputulos eli lumesta puhdas piha tai katu hivelee silmää ja tuo iloa. Kuva: Kiira Ikävalko / Yle

Suomeen lauantaina Valtterin nimipäivänä rantautunut talvimyräkkä toi tullessaan runsasta lumipyryä ja tuulta Kokkola–Lappeenranta-akselin eteläpuolelle. Vaikka lumiennätyksiä ei tullut, maa sai ylleen paikoin useiden kymmenien senttien paksuisen vaipan.

Nyt Valtteri alkaa olla muisto vain, vaikka lunta vielä sateleekin eri puolilla Suomea. Lunta tuli kahden päivän aikana niin paljon, että lumenluojille riittää töitä vielä pitkään.

Aurakuski sai evässämpylän Riihimäellä

Kuten joka vuosi lumiseen aikaan, myös tänä vuonna keskustelu lumiauroista on käynyt sosiaalisessa mediassa kiivaana.

Kun riihimäkeläinen Annulii Koponen avasi Facebookin Riihimäki-ryhmän, silmiin osui heti ensimmäisenä kirjoitus, jossa mollattiin pihatien eteen penkan jättänyttä auraajaa.

Päivitys alkoi keljuttaa Kopista. Lunta oli tullut todella paljon, ja lumiaurojen kuljettajat olivat täystyöllistettyjä.

– En tiedä, onko ihan järkevää silloin ensimmäiseksi tuutata nettiin haukkumiset auraajalle. Hän oli ainoastaan yrittänyt saada tien auki, että ihmiset pääsevät töihin.

Annulii Koponen päätti tehdä vastaiskun ja ilahduttaa talonsa vierestä kulkevan tien auraajaa pienellä eväspaketilla. Aura tuli puolenpäivän maissa, ja Koponen pysäytti sen.

– Kaveri oli ihan silmät ristissä. Hän oli vanhempi herrasmies, joka oli hyvin otettu sämpylästä ja kertoi aloittaneensa työt aamulla puoli neljältä.

Annulii Koponen yllätti väsyneen auraajan sämpylällä. Kuva: Annulii Koponen

Uutta lunta oli puoleenpäivään mennessä tullut jälleen kymmenkunta senttiä, joten aurakuski otaksui, että edessä oli vielä pitkä päivä.

Somepäivityksen perusteella Riihimäellä toinenkin aurakuski sai voileivän kiitolliselta asukkaalta reittinsä varrella. Maanantaihin mennessä yli 1 100 riihimäkeläistä on peukuttanut Facebookissa Annulii Koposen kiitoksia auraajille.

Käsivoimin ja järeämmin asein

Lappeenrantalaisen Hannu Vainikan pihassa Alakylän asuinalueella alkaa olla jo valmista. Valtteri-myrsky teetti Vainikalla lumitöitä useamman tunnin.

Kun aura-auto ajaa kotikatua, pihan reunaan tulee yli puolimetrinen lumivalli. Sen kimppuun hyökätään lumikolan ja työntölapion avulla.

– Saihan siinä vähän huiskia! Lumisateen jälkeen täällä on joka tontilla ukko tai rouva pyörimässä, ja kyllähän tämä on loppujen lopuksi kivaa hommaa ja hyvää vaihtelua. Muuten olisi tullut köllittyä sohvalla.

Hannu Vainikka lapioi kevyttä lunta leikiten. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

Lappeenrannan Kesämäessä taas ahkeroi Juho Karjalainen. Hän on tehnyt lumitöitä pihallaan pitkin viikonloppua ja kasannut pihalle lunta liukumäkeä varten.

– Tulee tekemistä lapsille samalla! Lapset auttavat touhuamalla ja leikkimällä.

Aseina ovat lapio ja lumikola. Lumihommien teko ei ole Karjalaiselle pakkopullaa, päin vastoin. Jäinen penkka voi tosin olla muoviselle lapiolle kova vastus.

– Jos hajoaa, niin hajoaa! Karjalainen sanoo nauraen.

Karjalaisen perheen lapset saavat täksi talveksi lumiliukumäen. Isä Juho Karjalainen on jo saanut Valtterin lumista sille hyvän pohjan. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

Lappeenrannan tiemestari Jouko Niskanen ennustelee, että kaupungin katujen auraukset on tiistaiaamuna tehty. Sen jälkeen alkaa lumitilojen putsaus ajamalla, linkoamalla tai kauhomalla.

– Sitä lunta on nyt joka puolella, ja se on aika haastavaa. Esimerkiksi näkyvyydet alkavat mennä monessa paikassa. Niitä lähdetään ensi tilassa hoitamaan, Niskanen kertoo.

Lappeenrannassa lumet viedään keskustasta muutaman kilometrin päässä sijaitsevalle lumenkaatopaikalle.

Kiinteistöhuolto Reijuksen toimitusjohtaja Tero Suoreijus kertoo, että kiinteistöjen hoidossa on kaksi haastetta, jotka lumi tuo.

– Lumi ei meinaa mahtua mihinkään. Toinen asia on parkkipaikoilla autojen välit. Niitä ei voi puhdistaa ja tulee polanteita ja ehkä liukkauttakin.

Suoreijus ennustaa, että seuraava viikko kuluu lumen kuormauksessa. Myös katot pitää ottaa huomioon, sillä niille kasautuva lumi voi olla yllättäen pudotessaan vaarallista. Kiirettä siis pitää, myös toimitusjohtajalla.

– Olin sunnuntaina itsekin 12 tuntia koneen puikoissa. Se on mukavaa vaihtelua, siitä ei pääse mihinkään. Kuka tietää, ehkä ensi tai sitä seuraavana yönä lähden uudestaan!

200 000 euroa ja yli 20 000 kuormaa

Maanantaiaamuun mennessä Jyväskylän alueella jotakuinkin kaikki kaupungin vastuulla olevat tiet oli puhdistettu, kertoo kunnossapitopäällikkö Timo Tillgren.

Tillgrenin mukaan liikenteessä on ollut 65 aurausyksikköä, ja lisäksi käsivoimin esimerkiksi bussipysäkkejä on puhdistanut parikymmentä ihmistä.

Valtterin kaltaisella lumimyräkällä on Jyväskylässä kuusinumeroinen hintalappu.

– Lähelle 200 000:ta euroa mennään, että saadaan kaikki siinä tehtyä, Tillgren laskeskelee.

Tampereen uudenkarhea ratikka kohtasi sunnuntaisena aamuna lumiauran. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Myös Tampereella urakka on ollut melkoinen, ja reissuja lumenkaatopaikoille on tehty tiuhaan. Tänä talvena lunta on kolmeen alueen keskukseen tähän mennessä kuormattu jo 6 000 lastillista.

– Se tarkoittaa 8–14 kuutiota lunta per kuorma. Kun yöllä ajetaan, niin kuormia kertyy jopa 700 vuorokaudessa. Koko talvessa tulee noin 22–25 000 kuormaa, Tampereen Infra Oy:n vastaava työnjohtaja Juha Junno kertoo.

Vuotuisten lumimäärien vaihtelut voivat olla suuria. Keskimäärin, vuodesta 2017 alkaen, alueen lumenjättöpaikoille päätyy talven mittaan 13 000 kuormaa lunta. Viime talvena kuormia kertyi liki 21 000, vuonna 2020 vain noin 1 000.

Lumenkaatopaikoille päätyy lumen lisäksi välillä muutakin, Junno kertoo.

– Hirveän paljon tulee jätteitä, etenkin kun kauppojen parkkipaikkoja lanataan. Sieltä tulee valtavan paljon hengityssuojaimia. Kaksi sähköpotkulautaa on sieltä tänä talvena löytynyt. Löytyivät laitteiden gps-järjestelmällä. Kesäisin löytyy myös paljon lumeen tipahtaneita puhelimia.

Lisää aiheesta

Voit keskustella aiheesta 1.2.2022 kello 23 asti.

Juttua korjattu kello 17.02: muutettu työnjohtaja Juha Junnon nimi ja työnantaja oikeaan muotoon.

.
.