Hyppää sisältöön

Rekkaralli siirretään Raision keskustassa maan alle ja rakennetaan puisto päälle – 190 miljoonan tunnelihanke voisi käynnistyä jo ensi vuonna

Turun kehätien liikenteen ohjaaminen tunneliin Raision keskustassa on nyt eduskunnan käsissä. Raision kaupunginjohtaja toivoo päättäjiltä vihreää valoa vielä tänä vuonna.

Raision maine pelkkänä risteyksenä poistuu, kun vilkkaan E18-tien liikenne siirtyy keskustassa katutasosta tunneliin. Risteyskohtaa esittelee kaupunginjohtaja Eero Vainio. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Liikenne Raision keskustassa on ruuhkaista. Laantumisen merkkejä ei ole ilmassa, vaikka Neste lopettikin öljynjalostuksen Viheriäisten alueella.

Raision keskustan läpi Nesteentielle eli Turun kehätielle purkautuu muutamia kertoja päivässä muun muassa Finnlinesin Naantalin rahti-matkustajalaivojen kilometrien mittaiset rekkajonot. Pari viikkoa sitten Finnlines otti Naantalin ja Kapellskärin välillä käyttöön uuden ja entistä isomman aluksen.

Raision läpi kulkeva väylä on E18 ja se kuuluu eurooppalaiseen TEN-ydintieverkkoon. Tämä status tarkoittaa sitä, että väylän pitää olla sujuva.

Raision keskustaa halkova Nesteentie toimii Turun kehätien jatkeena Raisiossa. Tähän maisemaan on tulossa tunneli ja sen päälle puistomainen keskus. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Iso väylä jakaa kaupungin

Raisio on liikenteellisesti keskeisellä paikalla, mutta samalla se jakaa kaupungin toiminnot neljään ruutuun.

Kehätien lisäksi Raision halkaisee toiseen suuntaan Naantalista Turkuun johtava vanha väylä eli Raisiontie. Kävelysiltoja pitkin pääsee suurten väylien eli ja tunnelien kautta ali, mutta hankalaa se on ollut.

Mikäli noin 190 miljoonan euron hanke toteutuu, E18-tien liikenne ohjataan keskustan kohdalla tunneliin ja sen päälle avautuu uusi keidas raisiolaisillle.

Puistomainen keskus

Raision kaupunginjohtajan Eero Vainion mukaan tunneli mullistaa kaupungin keskustaa merkittävästi.

– Saadaan oma kävelykeskusta ja samalla vehreämpi ja esteettömämpi keskusta, Vainio hehkuttaa.

Kaupunki on vuosien varrella lunastanut E18-väylän varrelta maa-alueita ja kiinteistöjä. Vainio uskoo, että liiketilojen ja asuntojen rakentajia uuden, vehreämmän väylän varrelle löytyy.

Uuteen keskustaan voisi Vainion mukaan tulla myös julkisia tiloja, esimerkiksi uusi uimahalli tai sote-keskus.

Miten käy keskustan yrittäjien?

Kun liikennevirrat ohjataan Turun kehätiellä keskustan ali, keskustaan poikkeaminen ei ole enää niin helppoa. Yrittäjät ovat harmissaan, että asiassa ei kuultu aikoinaan heidän ääntään tarpeeksi. Nyt yhteistyö kaupungin kanssa pelaa paremmin.

Yrittäjäyhdistys Raikas on Raision keskustan yrittäjien oma vaikutuskanava, jossa on mukana yli 60 alueen yritystä.

Yhdistyksen puheenjohtaja Jukka Liukas sanoo, että Helsingistä Turun kehätietä pitkin tuleva suhauttaa sujuvasti tunneliin ja Raision keskusta jää auttamattomasti palveluineen taakse.

– Hyvää tunnelissa on se, että Turusta ja Naantalista tulo Raision keskustaan helpottuu, sanoo Liukas.

Raision keskustan yrittäjiä edustava Jukka Liukas katsoo, että tunneli ohjaa Helsingistä tulevat ihmiset keskustan palveluiden ohi. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle
Tapio Tammento pitää tunnelia kannatettavana hankkeena. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Puisto kiinnostaa myös raisiolaisia

Raisiolaiset ovat vuosikymmenten aikana nähneet monenlaista remonttia keskustassa. Tunnelin rakentaminen on iso urakka ja se sekoittaa keskustan elämää, mutta muuten hanke saa kannatusta.

– On kiva, että kaupunkiseutu rauhoittuu ja muuttuu enemmän kaupunkimaiseksi, arvioi Tapio Tammento.

– Tämä on nyt niin pysähtynyt paikka, että tunnelin myötä tulee uutta elintoimintaa, kiittelee Ritva Santamäki.

– Nyt on liikennettä niin paljon, että tunneli auttaa siinä paljon, sanoo Erkki Sokoli.

Tunnelin päälle raisiolaishaastateltavat toivovat puistomaisuutta ja mukavia kohtauspaikkoja esimerkiksi ikäihmisille.

Raision uusi elämä tunnelin päällä voisi näyttää vaikka tältä. Kuva: Väylävirasto

Isketäänkö lapio maahan jo ensi vuonna?

Raision tunnelia on suunniteltu jo pitkään. Nyt se on lähellä.

– Väyläviraston kanta on, että tähän tulisi investoida. Nyt se on kiinni enää eduskunnan päätöksestä, sanoo kaupunginjohtaja Eero Vainio.

Mikäli myönteinen päätös tulee tämän vuoden puolella, voisivat työt Vainion mukaan alkaa 2023.

Tunnelityö, moottoritiesillan uusiminen ja pienemmät hankkeeseen kuuluvat väylätyöt maksavat yhteensä noin 190 miljoonaa euroa. Tästä noin neljännes voisi tulle EU:lta. Rakentamisen on arvioitu kestävän kolme vuotta.

Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella 2.2.2022 kello 23:een asti.