Hyppää sisältöön

Moni haikailee nyt halvemman polttoaineen perään, mutta hinnanlaskua ei ole näkyvissä – raakaöljyn hinta noussut yhä korkeammalle

Edelleen nouseva raakaöljyn hinta ennakoi tuskaisia hetkiä tankkauspaikoilla asioiville. Polttoaineverotus on pysynyt vakaana, jos se suhteutetaan ansiotasoon.

Öljyn hinta oli 14. helmikuuta 2022 yhteensä 95,4 dollaria barrelilta. Kuva: Ilkka Klemola / Yle, grafiikka: Samuli Huttunen / Yle

Korkealle nousseet bensan ja dieselin hinnat ovat olleet alati esillä viime kuukaudet. Viikonloppuna Helsingin keskustassa nähdyn Convoy-tapahtuman yhtenä toiveena oli, että bensiinin ja dieselin veroja leikattaisiin puolella.

Jos polttoaineista kerättäviä veroja vähennetään, vähenevät valtion tulot, jolloin jotain nyt valtion verotuotoilla rahoittamia asioita (siirryt toiseen palveluun) pitäisi vähentää.

Helsingin Sanomien (siirryt toiseen palveluun) haastattelema valtiovarainministeriön kansliapäällikkö ei pitänyt polttoaineverojen alennusta hyvänä ajatuksena. Esimerkiksi viiden prosentin alennus polttoaineveroon ei välttämättä näkyisi juuri kuluttajille, koska bensan hinta vaihtelee jatkuvasti raakaöljyn hinnan mukaan ja myös eri asemien välillä.

Etujärjestö Veronmaksajien ekonomisti Janne Kalluinen on kansliapäällikön kanssa samansuuntaisella linjalla.

– Jollain tavalla veron alennus hintoihin vaikuttaisi, mutta on vaikeaa arvioida tarkasti, missä määrin alennus menisi läpi hintoihin, Kalluinen toteaa.

Bensiinin verotaso suhteessa ansioihin pysynyt ennallaan

Se on selvää, että verotuottoja alennus leikkaisi, sillä alennus pienentäisi polttoainelitrasta maksettavaa valmisteveroa, joka pysyy markkinahinnan muuttuessa samana. Esimerkiksi moottoribensiinin valmistevero (siirryt toiseen palveluun) on nyt 75,96 senttiä litraa kohden.

– Markkinahinta heijastuu kuitenkin hieman polttoaineen arvonlisäveron määrään. Jos markkinahinnan muutoksen takia veroton hinta nousee esimerkiksi 10 senttiä per litra, arvonlisäveron vaikutus tehostaa nousua, Kalluinen sanoo.

Arvonlisäveron määrä lasketaan hinnasta, johon otetaan mukaan myös muut verot. Kalluinen huomauttaa, että bensiinin hintaan voi pieneltä osin vaikuttaa myös etanolin hinta, joka on sekin noussut vuosikymmenen alusta merkittävästi.

Viime aikoina bensan ja dieselin hinnat ovat nousseet muita kuluttajahintoja nopeammin ja olleet yksi inflaation aiheuttajista.

Vaikka polttoaineverot ovat vilkkaan keskustelun kohteena, Kalluinen kiinnitti Taloustaito-lehden blogissaan (siirryt toiseen palveluun) huomiota siihen, kuinka "bensalitran reaaliset verot eivät ole viime vuosina juuri muuttuneet". Blogissa hinta ja verot on esitetty vuoden 2020 kuluttajahintojen tasossa.

– Itse asiassa, 95-bensalitran reaaliset verot ovat säilyneet hämmästyttävän tasaisena vuosien 2005–2020 välillä, mikä voi ymmärrettävästikin tuntua ennakkokäsityksen vastaiselta, Kalluinen kirjoitti.

Mitä grafiikka kertoo?

– Ansiotasoon suhteutettuna bensan valmisteverotaso on suhteessa matalampi tällä hetkellä kuin mitä se on ollut vuonna 2005. Verotuksen muutokset ovat olleet aika maltillisia, Kalluinen sanoo.

– Esimerkiksi viime aikojen hinnan nousu ei ole verotuksen syytä, vaan johtuu nimenomaan valmisteverottoman hinnan noususta.

Valtiovarainministeriön veroasiantuntija Jussi Kiviluoto tviittasi maanantaina (siirryt toiseen palveluun) grafiikan, jossa näkyy bensiinin hintakehitys vuodesta 2005 tammikuuhun 2022 deflatoituna (siirryt toiseen palveluun) ansiotasoindeksillä.

Raakaöljyn hinta jälleen nousussa

Polttoaineen hinta todennäköisesti pysyy lähiajat edelleen kiivaana puheenaiheena, sillä raakaöljyn hinta oli maanantaina edelleen nousussa. Nordea pohti viikkoraportissaan, voiko raakaöljyn hinta kiivetä pian jopa sadan dollarin rajan yläpuolelle.

Öljyntuotannossa on ollut vaikeuksia varsinkin Angolassa ja Nigeriassa. Nordean mukaan köyhimmillä öljyntuottajamailla ei ollut koronakriisin keskellä varaa huolehtia öljykenttien asianmukaisesta ylläpidosta, eikä tuotantoa pystytä käynnistämään nappia painamalla. Öljyvuodot ovat aiheuttaneet Nigeriassa pahoja ympäristöongelmia (siirryt toiseen palveluun) jo vuosikymmenten ajan.

Myös öljy-yhtiö Nesteeltä kerrotaan, että raakaöljyn hinta on ollut noususuunnassa.

– Hinta maailmanmarkkinoilla on hiljattain saavuttanut monivuotisen huipputason (93 usd/bbl) kiristyneen geopoliittisen tilanteen vaikuttaessa (Ukrainan kriisi, kapinallisten iskut Arabi-Emiraateissa), kommentoi Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen sähköpostitse.

Taskisen mukaan yleisellä tasolla nousevaan hintakehitykseen on vaikuttanut globaalin talouden vahva positiivinen kehitys ja elvyttävä rahapolitiikka, joka tukee hyödykkeiden hintaa.

– Lisäksi näkyy korkealla oleva maakaasun hinta, joka on aiheuttanut globaalisti, erityisesti kehittyvissä talouksissa, jonkin verran muutosta sähköntuotannossa maakaasusta öljyyn, Taskinen kirjoittaa.

Päivitetty öljyn hinta grafiikkaan 14.2. kello 9.40.

Keskustelu on avoinna tiistaihin 8.2. klo 23 saakka.

Lue myös

.
.