Hyppää sisältöön

Sotkamolaisen Antti Heikkisen tankkauslasku nousi viime vuonna 4 000 euroa, kun Venäjälle ei pääse: "Itku pääsee tankatessa"

Venäjällä saa lähes kolme litraa dieseliä siinä missä Suomessa yhden, polttoaineturismia rajoittavat koronan sulkemat rajat.

Polttoaineralli Venäjän puolelle on ollut jo kaksi vuotta seisahduksissa koronan takia.
Polttoaineralli Venäjän puolelle on ollut jo kaksi vuotta seisahduksissa koronan takia.

Sotkamolaiselle Antti Heikkiselle kertyi vielä pari vuotta sitten noin 100 000 kilometriä vuodessa kahteen autoon. Kilometrejä kertyi pakollisten ajojen lisäksi Sotkamosta Kuhmoon Venäjän-rajalle.

Nyt osa perheen ajoista on karsittu korkean polttoaineen hinnan vuoksi. Silti syrjäseudulla asuvalle perheelle kertyy autoihin kilometrejä 70 000–80 000 vuodessa.

Heikkinen oli ennen koronaa niin sanottu tankkausturisti, joka matkasi Venäjän puolelle muun muassa edullisemman polttoaineen perässä. Lisäksi reissuilla ostettiin varaosia autoihin.

Heikkinen aloitti autojensa tankkaamisen Venäjän puolella viisi vuotta sitten. Matkoja kerkesi kertyä ennen koronaa 180.

Nyt rajan ollessa kiinni Heikkinen tankkaa Suomen puolella ja harmittelee polttoaineen hintaa niin kuin moni muukin.

Lue lisää aiheesta: Moni haikailee nyt halvemman polttoaineen perään, mutta hinnanlaskua ei ole näkyvissä – raakaöljyn hinta noussut yhä korkeammalle

– Itku pääsee tankatessa. Kyllä nämä aika kovia hintoja ovat, Heikkinen murehtii huoltoasemalla.

Sotkamolainen laskee maksaneensa polttoaineesta viime vuonna 3 000–4 000 euroa enemmän kuin tankatessaan Venäjällä. Nykyhinnoilla se voi nousta jopa kahdeksaan tuhanteen euroon vuodessa.

– Ajoa on vähennetty ja karsittu turhia menoja, Heikkinen summaa omia toimiaan.

Polttoaineiden hinnat Kajaanissa Shell-huoltoasemalla tiistaina 8.2.2022. Kuva: Timo Valtteri Sihvonen / Yle

Lue myös: Neljän lapsen äidin bensalasku kaksinkertaistui, kun rajat menivät kiinni ja paku piti tankata Suomessa – samoin kävi tuhansille muillekin

Passi odottaa rajan aukeamista

Kaipuu tankkaamaan Venäjälle olisi kova. Tällä hetkellä rajan toisella puolella diesel-litra maksaa Heikkisen mukaan 68 senttiä. Ero Suomen hintoihin on iso.

– 1,50 kuulosti vielä semmoiselta järkevältä hinnalta. Nyt kun kahdellakympillä ei saa 11 litraa polttoainetta, niin kyllä se surettaa.

Vielä ennen koronaa Kainuun rajavartioston alueella rajan ylitti päivittäin 400 autoa, jotka palaavat samaa tietä takaisin saman vuorokauden aikana.

Tammikuussa Vartiuksen rajanylityspaikan kautta matkusti 5 851 autoa, vuonna 2019 autoja oli yli 30 000. Rajan saa ylittää esimerkiksi perhesyiden tai ammattiliikenteen perusteella.

Heikkisen passissa on vielä virtaa ja rajan auettua viisumit laitetaan vetämään. Aiemmin Antti Heikkinen kävi noin 60 kertaa vuodessa Venäjällä. Kun rajat aukeavat, hän aikoo käydä 40 kertaa vuodessa tankkaamassa.

– Kyllähän sitä ollaan seurattu, ja Venäjän puolelle ollaan oltu yhteyksissä, että milloin sinne pääsee.

Heikkinen asuu Sotkamossa Tipasojalla, joka on kymmeniä kilometrejä taajaman ulkopuolella. Kauppaan lähdön joutuu harkitsemaan tarkkaan.

– Jos nuo litrahinnat alkavat kolmosella, niin kuka täällä enää autoilee. Sitä minä en tiedä.

Lue myös: "Enää ei ole varaa Juhla Mokkaan", sanoo Kati Suomalainen, 37, ja pelkää, ettei pian pysty ajamaan dieselautolla töihin – näin inflaatio kurittaa

Mikä on sinun kipurajasi polttoaineen hinnassa? Keskustelu on auki 9. helmikuuta asti kello 23:n saakka.