Hyppää sisältöön

Tesla lensi dynamiitilla taivaan tuuliin, mutta sen sähkömoottori sai uuden elämän vanhassa Mersussa – auton tietokone luulee olevansa Tesla

Korjaamoyrittäjä Jesse Haapala herätti henkiin vanhan Mersun, ja varusti sen sähkömoottorilla. Suosituinta on muuttaa bensamoottori etanolikäyttöiseksi. Kaasu- tai sähkökäyttöisiksi muutosmäärät ovat pieniä.

Yrittäjä Jesse Haapala ei pelkää haasteita. Teslan sähkötekniikan purkamiseen meni monta viikoa. Tarkkaa aikaa on mahdotonta laskea. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Ajatus iti korjaamoyrittäjä Jesse Haapalan mielessä jo pitkään: hän etsi vanhaan 1990-luvun Mercedes-Benz - autoonsa käytettyä sähkölaitteistoa. Haapalan ajatuksena oli muuntaa dieselillä toiminut Mercedes sähköautoksi eli vaihtaa autoon sähkömoottori.

Kokkolalainen Haapala sai kuulla kaveriltaan vuoden 2013 Teslasta, joka oli menossa räjäytettäväksi. Oli toimittava nopeasti.

– Ostin autosta kaiken sähkötekniikan ja purin ne pois. Se on toimiva kokonaisuus, sanoo Haapala ja laittaa virran päälle Teslan tekniikkaan.

Pöydällä olevan Teslan monitorin valot syttyvät, ja kun kaasupolkimesta painetaan, sähkömoottori lattialla pyörii.

Teslan räjäytys on tunnettu tapahtuma sosiaalisessa mediassa (siirryt toiseen palveluun). Siitä joulukuussa 2021 kuvattu Youtube-video (siirryt toiseen palveluun) on kerännyt tähän mennessä yli viisi miljoonaa katselukertaa ympäri maailman ja siitä ovat kirjoittaneet useat mediat. (siirryt toiseen palveluun)

– Kun Teslan elektroniikka siirretään Mersuun, auton tietokone luulee olevansa Tesla, kertoo Haapala.

Haapala kerkesi muuttaa Mersun etanolikäyttöiseksi, kun sopivia sähkövarusteita ei löytynyt. Melkein valmis etanolikonversio sai jäädä, kun luovuttaja Tesla löytyi. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Auto on käytännössä kuitenkin Mersu, koska se katsastetaan runkonumeron perusteella.

– Ei se muistuta Teslaa, koska niin paljon siihen joutuu sovittelemaan asioita. Lisäksi akusto pitää purkaa ja sijoitella jotenkin Mersun konetilaan, sillä Teslan pohjalevy on liian iso laitettavaksi suoraan, kertoo Haapala.

Eniten muutetaan bensamoottoreita etanolilla toimiviksi

Traficomin erityisasintuntija Pasi Kilpelän keräämien tilastojen mukaan suosituinta on auton konvertoiminen etanonikäyttöiseksi. Niitä tehdään lukumääräisesti eniten ja silloin bensamoottoriin laitetaan valmius ajaa bensan lisäksi myös etanolilla.

Seuraavaksi suosituinta on auton muuttaminen biokaasulla toimivaksi. Sähkökonversioita on tehty seitsemän vuoden aikana tilastojen mukaan vajaa 40 kappaletta.

Alla olevista Traficomin tiedoista käy ilmi, kuinka monta autoa konvertoitiin eli muutettiin sähkö-, kaasu- ja etanolikäyttöisiksi vuosina 2014-2021.

02 0142 0152 0162 0172 0182 0192 0202 021
Sähkökonversiot77467223
Kaasukonversiot62413256151199147159
Etanolikonversiot----1 2681 5691 0701 755

Etanolikonversiot on poimittu Traficomin muutostukitilastota. Bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton muuttamiseksi kaasulla tai etanolilla toimivaksi on voinut saada rahallista tukea Traficomilta 2018-2021.

Konversiot sähkölle lisääntyvät tulevaisuudessa

Kokkolalainen katsastusyrittäjä Kari Wallin kertoo, että Trafin määräykset ovat viime vuonna lieventyneet auton sähkökonversion osalta, vaikka suurjännitetekniikasta onkin kyse.

– Nykyään riittää, jos on muutossarja sähkölle. Siinä tulee mukana selvitys osien soveltuvuudesta. Jos taas sähköjärjestelmä, akut, moottori, ohjaimet, monitorit, rakennetaan erillisistä komponenteista, pitää olla selvitys, että jokainen komponentti täyttää vaatimukset, kertoo Wallin.

Yrittäjäperheen kasvatti ei pitkää päivää pelkää. Sähköllä toimiva Mersu olisi tarkoitus saada liikenteeseen vielä tänä vuonna. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Ennen katsastusta sähkölle muutettu auto pitää käyttää sähköturvallisuuden arvioinnissa.

– Muistuttaisin vielä, että hydraulinen ohjaustehostin ja alipainejarrutehostin pitää toteuttaa jollain erillisellä pumpulla. Myös lämmitys pitää hoitaa jotenkin. Melu- ja päästöselvityksiä ei tarvita, kertoo Wallin.

Yhdysvalloissa ollaan sähköautojen rakentelussa paljon edellä Suomea. Kolaroitujen Teslojen tekniikkaa on siellä siirretty polttomoottorilla käyviin autoihin.

– Uskon, että konversiot sähkölle lisääntyvät tulevaisuudessa, sanoo Wallin.

Vaikka sähköteknisissä laiteissa lukee Tesla, niin katsastuksen jälkeen sähkölaitteet saanut Mersu on yhä Mersu runkonumeron mukaan. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Räjäytetyn Teslan akusto oli peräisin kolariautosta

Jesse Haapalan verstaalla olevan Teslan akusto on ollut kolarissa Yhdysvalloissa.

– Sieltä akusto on viety Viroon ja yhdistetty toiseen kolariautoon. Tämä yhdistelmä on sitten myyty Suomeen, Haapala sanoo.

Haapala kertoo, että vika yllätti Teslan edellisen omistajan ja Teslan merkkihuolto pesi kädet korjaamisesta, koska akku oli vääränlainen kyseiseen malliin.

– Tämä projekti kyllä opettaa paljon sähköautojen tekniikasta. Loppujen lopuksi vika, jonka pohjalta auto sai räjäytystuomion oli moottorissa ja liittimen kosteudessa, eikä akustossa, kuten merkkikorjaamo oli sanonut, kertoo Haapala.

Tässä näkyvissä koko sähkötekninnen paketti. Moottori on Teslan akustolevyn alla lattialla. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Ei ensimmäinen, mutta ei viimeinenkään

Haapalan Tesla-projekti ei ole ensimmäinen maailmassa, mutta Suomessa se saattaa olla sellainen:

– Netistä on löytynyt hyvin ohjeita, eikä ole mennyt sormi suuhun, kertoo Haapala.

Haapala on korjaamoyrittäjä ja hänen Tesla-projektinsa on pitkälti omaa oppimista varten. Sähköautojen huollot tulevat lisääntymää räjähdysmäisesti, kun autokanta uusiutuu.

– Tietääpähän jotain käytännön kautta, kun on yhden purkanut ja kasannut, sanoo Haapala.

Haapala ei suosittele muille samanlaista projektia, jos ei pohjalla ole tietämystä sähköjärjestelmistä.

– 400 volttia on hengenvaarallinen, jopa tappava jännite. Se pitää ymmärtää, että osaa käsitellä järjestelmää oikein, kertoo Haapala.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun 18.2. kello 23:een saakka.

Lue lisää:

.
.