Hyppää sisältöön

Supercell kääntyi viimein kasvuun – Paananen onnellinen työntekijöiden puolesta: "Kova työ näkyy pitkästä aikaa myös luvuissa"

Neljännesmiljardi ihmistä pelaa Supercellin pelejä joka kuukausi. Tuloksen jälkeen työntekijöiden ja kiinalaisen omistajankin on varmasti helpompi uskoa, että yhtiön "parhaat päivät ovat vasta edessä".

Supercellin peleissä käytettiin rahaa yli 500 miljoonaa euroa enemmän kuin vuotta aiemmin. Kuva: Mikko Koski / Yle, grafiikka: Samuli Huttunen / Yle

Supercell on Suomen menestynein pelintekijä, mutta lukujen valossa yhtiö on ollut tasaisessa alamäessä. Vuosikymmen sitten Clash of Clansilla ja Hay Day -peleillään maailmanmaineeseen noussut Supercell takoi kovimmat tuloksensa jo viitisen vuotta sitten.

Kuten alla oleva kuva kertoo, viime vuodet Supercell on ollut yhä hyvin kannattava, mutta auttamatta laskusuunnassa.

Nyt käänne on tapahtunut. Viime vuosi oli pitkästä aikaa voimakas nousuvuosi.

– Olen onnellinen pelitiimien puolesta, kun olen nähnyt, kuinka paljon he ovat tehneet töitä sen eteen, että neljännesmiljardi ihmistä pelaa meidän pelejämme joka kuukausi, toimitusjohtaja Ilkka Paananen sanoo.

– Kova työ näkyy pitkästä aikaa myös luvuissa.

Supercellin myynti kasvoi viime vuonna 46 prosenttia lähes 1,9 miljardiin euroon. Yhtiön kannattavuutta mittaava käyttökate oli 734 miljoonaa euroa ja se kasvoi peräti 80 prosenttia edellisvuodesta.

Kuukausittain yhtiön pelejä pelaavien ihmisten määrä kasvoi noin kymmenyksen 250 miljoonaan.

Paanasen mukaan kova suoritus hyödyttää koko työntekijäkuntaa yhtiön osakepohjaisen kannustinohjelman sekä bonusjärjestelmän kautta. Ensi syksynä Supercell koreilee jälleen myös Suomen suurimpien yhteisöveron maksajien listalla. Tällä kertaa yhteisöveroja kertyi maksettavaksi 150 miljoona euroa, reippaasti enemmän kuin vuotta aiemmin.

Ilkka Paananen Suomen startup-yhteisön avajaisissa viime syksynä. Kuva: Mikko Koski / Yle

Ala on muuttunut

Supercellillä on kolme peliä testausvaiheessa, mutta globaalisti uusia pelejä ei viime vuonna julkaistu. Supercellin tuorein peli on yhä vuonna 2018 julkaistu Brawl Stars.

Kasvu syntyi siis tekemällä uutta sisältöä olemassa oleviin tuotteisiin. Toisaalta, pelejä julkaistaan nykyisiin ylipäätään paljon vähemmän kuin aiemmin.

Viisi vuotta sitten Applen pelikauppaan tuli Yhdysvalloissa lähes 300 000 uutta peliä vuodessa – nyt enää muutamia kymmeniä tuhansia.

Markkinoinnista ja uusien pelaajien hankinnasta on tullut niin kallista, että on kannattavampaa jatkaa vanhojen hittituotteiden kehittämistä.

– Kilpailu on edelleen kivenkovaa. Mutta olet oikeassa siinä, että useimmat firmat ajattelevat pelejään nyt palveluina, joita pelataan vuosia tai jopa vuosikymmeniä, Paananen sanoo.

– Me olemme aina ajatelleet, että haluamme tehdä peleistä palvelua. Mutta mekin olemme vasta viime vuosina ymmärtäneet, mitä se todella tarkoittaa.

Yksi uusi haaste kaikille sovelluskehittäjille on Applen uusi käyttöjärjestelmä, jonka yksityisyydensuojaan liittyvät ominaisuudet tekevät markkinoinnista entistä vaikeampaa. Supercelliin muutokset eivät ole Paanasen mukaan vaikuttaneet.

– Olemme onnekkaassa asemassa. Vain äärimmäisen pieni osa pelaajistamme tulee maksetun markkinoinnin kautta. He kuulevat peleistä kavereiltaan.

Parhaat vuodet takana?

Ilkka Paananen kertoi tiedotustilaisuudessa, että viime vuoden aikana yhtiön sisällä käytiin keskusteluja tulevaisuudesta. Keskeinen kysymys oli hänen mukaansa se, "ovatko yhtiön parhaat päivät jo takana – vai ovatko ne edessä?"

Ilkka Paananen, onko pelinkehittäjälle raskasta, kun takana on niin loistava menneisyys?

– Olemme olleet älyttömän onnekkaita, kun Clash-sarjan pelit ovat tuottaneet yli kymmenen miljardin euron myynnin. Ei sitä siis missään tapauksessa voi raskaaksi kuvata, Paananen sanoo.

– Olemme kuitenkin puhuneet paljon siitä, että saavutetusta menestyksestä riippumatta aina pitää pyrkiä tekemään asioita paremmin.

Vuonna 2016 kiinalainen Tencent maksoi Supercellista yli seitsemän miljardia euroa. Se on yhä kolmanneksi suurin kauppa (siirryt toiseen palveluun)pelialalla kautta aikain.

Supercellin supertulokset olivat kaupan jälkeen laskusuunnassa, mutta nyt on omistajillakin syytä tyytyväisyyteen. Käänne on tapahtunut – ja käyttökatteella mitaten Tencent on tienannut kauppasummasta jo noin puolet takaisin.

.
.