Hyppää sisältöön

Tilanne karkasi hallinnasta sekunneissa ja matkailija kuoli valjakko-onnettomuudessa – Tukes: "Syyllistä ei ole"

Onnettomuus oli monen sattuman summa, arvioi Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinonen. Hänen mukaansa tapahtuma on tragedia kaikille osapuolille.

Tukes katsoo, että koirasafareille on edelleen turvallista osallistua. Kuvan koirat eivät liity Rovaniemellä tapahtuneeseen onnettomuuteen. Kuva: Markku Lähdetluoma / Yle

Rovaniemellä tammikuun lopussa sattuneessa, kuolemaan johtaneessa koiravaljakko-onnettomuudessa ei rikottu kuluttajaturvallisuuslakia, kertoo Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinonen.

– Saamiemme tietojen mukaan mikään ei viitannut sellaisiin puutteisiin tai laiminlyönteihin, että kieltoon tai muihin pakkokeinoihin tulisi kuluttajaturvallisuuslain mukaan ryhtyä, Leinonen sanoo.

Tukes on valvontaviranomainen, jonka tehtävänä on valvoa kuluttajille tarjottavien palveluiden, kuten husky- tai porosafareiden, asiakasturvallisuutta.

Rovaniemen onnettomuuteen liittyvät Tukesin tiedot pohjautuvat poliisin tekemään kuolemansyyn tutkintaan. Poliisin osalta asian selvittäminen jatkuu tästä eteenpäin kuolemansyyn selvittämisenä.

Koiravaljakossa on tavallisesti kuusi koiraa. Kuvan koirat eivät liity tammikuiseen onnettomuuteen. Kuva: Tundra Huskies

Kuskiton valjakko törmäsi puuhun

Ylen saamien tietojen mukaan koiravaljakkosafarilla oli ollut mukana kaksi ulkomaalaista matkailijaa, joista toinen oli ajanut valjakkoa ja toinen istunut reen kyydissä. Keli oli ollut tapahtuman aikaan hyvä, ja kaikki oli sujunut safarilla hyvin. Nopeudet olivat olleet pieniä, ja asiakkaat olivat osanneet käsitellä valjakkoa ja noudattaa ohjeita.

Valjakot olivat olleet jo lopettelemassa ajoa ja palaamassa lähtöpaikalle, kun onnettomuusvaljakko oli tullut risteykseen. Opas oli ollut risteyksessä varmistamassa, että koirat kääntyvät halutulle reitille.

Koirat olivat kuitenkin lähteneet puskemaan väärälle reitille. Asiakas oli jarruttanut ohjeistuksen mukaisesti, ja valjakon vauhti olikin hetkellisesti hidastunut. Kun valjakko oli ollut jo liki pysähdyksissä, koirat olivatkin pinkaisseet uudelleen juoksuun.

Jalaksilla seissyt asiakas oli raahautunut valjakon perässä ohjauskaaresta kiinni pitäen. Opas ei ollut pystynyt tarttumaan turvanaruun, jolla valjakko olisi pysähtynyt. Lopulta asiakkaan ote ohjauskaaresta oli irronnut. Toinen asiakas oli istunut edelleen reen kyydissä.

Karanneen koiravaljakon perään moottorikelkalla lähtenyt opas ei ollut päässyt koirien rinnalle pysäyttämään niitä, sillä reitti oli ollut kapea. Alamäessä nyt kuskiton, ja siten aiempaa kevyempi, koiravaljakko oli kiihdyttänyt vauhtia entisestään. Mäen alla olevassa mutkassa reki oli törmännyt puuhun.

Kyydissä ollut asiakas kuoli törmäyksessä saamiinsa vammoihin.

Ylimääräinen jarrukahva ja kypärän käyttö pohdinnassa

Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinosen mukaan vei vain pari sekuntia, kun tapahtumat etenivät rauhallisesta tilanteesta hallitsemattomaan.

– Monta palasta sattui huonosti kohdalleen niin, että onnettomuus tapahtui, Leinonen sanoo.

Yrityksen henkilöstöllä on Leinosen mukaan asianmukainen koulutus ja pitkä kokemus. Syyllistä on mahdoton osoittaa.

– Onko syyllinen riekko, joka ehkä oli puussa ja päästi äännähdyksen, ja jonka johdosta koirat lähtivät juoksuun? Syyllistä ei ole, vaan tapahtuma on tragedia kaikille osapuolille, Leinonen sanoo.

Onko syyllinen riekko, joka ehkä oli puussa ja päästi äännähdyksen?

Jaakko Leinonen

Poliisin osalta asia etenee nyt kuolemansyyn selvittämisenä. Tukes puolestaan järjestää myöhemmin keväällä koiravaljakkoyrittäjille webinaarin, jossa se käy tarkasti läpi onnettomuuteen johtaneet tapahtumat, jotta muut voisivat käyttää tietoja oman turvallisuussuunnittelunsa tukena.

– Pohdimme esimerkiksi, voisiko matkustajalla olla jatkossa reessä jokin jarrukahva, jolla hän voisi tällaisessa tilanteessa jarruttaa. Toisaalta jarrun väärinkäytöstä voisi olla myös vaaraa. Näitä asioita tulemme pohtimaan yhdessä toimijoiden kanssa, Leinonen sanoo.

Myös kypärän käyttöä tullaan pohtimaan. Tällä hetkellä laki ei edellytä koiravaljakkosafareilla kypärän käyttöä moottorikelkkasafareiden tapaan. Asiakas voi kuitenkin halutessaan käyttää kypärää.

Rovaniemen onnettomuudessa kypärällä ei olisi ollut Leinosen mukaan merkitystä.

Arkistokuva. Kuva: Yle / Petteri Malinen

Tukesille voi kertoa ohjelmapalveluiden turvallisuuspuutteista

Tukesin tulee tehdä vakavampien onnettomuuksien kohdalla arvio siitä, onko palveluntarjoajalla edellytyksiä tuottaa palvelua turvallisesti. Jos palvelussa on vakavia puutteita, Tukes voi kieltää palvelun tarjoamisen joko tilapäisesti, kunnes puute palvelussa korjataan, tai kokonaan.

– Näitä päätöksiä joudumme tekemään harvoin. Itse en ole tehnyt palvelun kokonaan kieltävää päätöstä kuin kerran, Leinonen sanoo.

Palveluntarjoajien, esimerkiksi koiravaljakkoyrittäjien, tulee itse tehdä Tukesille ilmoitus vakavista onnettomuuksista tai läheltä piti -tilanteista. Myös asiakkaat voivat tehdä ilmoituksen Tukesiin sen verkkosivuilla, jos he kokevat, että palvelussa on ollut turvallisuuteen liittyviä puutteita.

Toistakymmentä ilmoitusta viidessä vuodessa

Tukes on kirjannut viimeisen viiden vuoden sisällä kolmetoista yrityksen tai asiakkaan tekemää ilmoitusta onnettomuuksista tai läheltä piti -tilanteista koiravaljakkosafareilla Lapissa. Tässä niistä muutamia:

Oppaan moottorikelkka kolautti asiakkaan polvea, kun opas oli ottamassa valjakkoa kiinni.

Asiakkaan ajama valjakko oli kovassa vauhdissa ajautunut reitiltä sivuun ja törmännyt puuhun. Kaksi loukkaantui.

Asiakkaan valjakko oli uponnut vesikkoon.

Kuljettajana toiminut asiakas putosi valjakosta, loukkasi peukalon.

Asiakas kaatui ja otti kädellä vastaan, käsivamma.

Asiakas kaatui valjakolla ja loukkasi olkapään ja silmälasit rikkoutuivat.

Asiakas mursi nilkan noustessaan valjakosta pois.

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on koiravaljakkosafareilla tapahtunut Suomessa Rovaniemen tammikuisen onnettomuuden ohella yksi. Onnettomuudessa kaksi ulkomaalaista nuorta kuoli Tornion Korpikylässä vuonna 2005, kun huskyvaljakko jäi junan alle.

Muista Pohjoismaista ainoastaan Ruotsissa on tapahtunut onnettomuuksia, joissa asiakas on kuollut. Vuonna 2011 Kiirunan Jukkasjärvellä koiravaljakko jäi tietä ylittäessä auton alle, ja matkustajana ollut asiakas kuoli. Samantapainen onnettomuus oli tapahtunut aiemminkin samassa paikassa.

Tukes: Koiravaljakkosafarille turvallista mennä

Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinosen näkemys on, että koiravaljakkosafareille on turvallista osallistua.

– Yleisesti ottaen, jos koko toimialaa katsoo, niin koiravaljakkosafarit ovat suhteellisen matalariskistä toimintaa.

Leinonen sanoo vaihtaneensa ajatuksia myös ilmailupuolen turvallisuusasiantuntijoiden kanssa.

– Heillä on takaraivossa aina se ajatus, että jos johonkin palveluun tai prosessiin liittyy vakavan loukkaantumisen tai kuoleman vaara, kyse on ajan funktiosta. Joskus saattaa sattua, Leinonen sanoo.

Kaikki mahdollinen halutaan kuitenkin tehdä, jotta safareillakin sattuisi mahdollisimman vähän.

– Tämän onnettomuuden kohdalla käymme koko prosessin läpi juuri siksi, että vastaavaa ei tapahtuisi uudelleen.

Edit 18.2.2022 klo 10.01: Korjattu vuonna 2005 Torniossa tapahtuneen onnettomuuden tapahtumapaikka.

.
.