Hyppää sisältöön

24-vuotias Aalto-yliopiston opiskelija hahmottelee tulevaisuuden jäänmurtajaa – nykyaikaiset rahtilaivat voivat olla ongelmissa jäissä

Kauppalaivoissa on aiempaa vähemmän konetehoa. Niiden pitää silti pärjätä jäisillä merillä. Espoossa tutkitaan nyt jäänmurtajaa, jonka pitää pystyä hinaamaan entistä useammin laivoja satamiin ja kääntymään ketterästi.

jäänmurtajan testausta Otaniemessä
Espoossa Aalto-yliopiston koealtaassa hiotaan tulevaisuuden jäänmurtajaa. Kokeet ovat osa Eetu Seppäsen diplomityötä. Kuvaus ja leikkaus: Antti Kolppo / Yle

Pieni jäänmurtaja hinaa kauppalaivaa jään keskellä. Murtaja on pieni siksi, että se on pelkkä malli. Käynnissä on testitilanne Aalto-yliopiston tutkimusaltaassa Ice Tankissa Espoossa.

Se, että murtaja ottaa avustamansa laivan hinaukseen, on sinänsä tavallinen tilanne oikeassa talvimerenkulussa, mutta vastaavia kokeita ei ole juurikaan tehty aiemmin.

Mallikokeet ovat osa Aalto-yliopiston opiskelijan Eetu Seppäsen diplomityötä, ja ne rahoittaa jäänmurtajien suunnitteluyhtiö Aker Arctic. Kokeissa selvitetään, mikä tekee murtajasta hyvän tai huonon hinaustilanteessa. Erityisesti keskitytään murtajan ohjailtavuuteen.

Ongelmakohtiin halutaan päästä kiinni ennen kuin uutta, kallista jäänmurtajaa aletaan rakentaa.

– Meillä ei ole hirveän tarkkaa näkemystä siitä, miten hyvin yhdistelmä kääntyy, vaikka tiedämme, miten hyvin jäänmurtaja yksin kääntyisi, Seppänen kertoo.

Murtajat suunnitellaan vuosikymmenien käyttöön

Ankara talvi pakkaa jäätä Itämeren laivaväylille, mutta tavaroiden ja tuotteiden on kuljettava Suomeen ja meiltä maailmalle.

Päästörajoitukset ovat tiukentuneet meriliikenteessä, niin kuin muuallakin.

Allasta peittää noin viisi senttiä paksu jääkerros. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Uusille laivoille halutaan hyvät päästöluokitukset, jolloin niiden runkomuotoja muutetaan sopivammiksi avoveteen ja konetehoa pienennetään. Se tarkoittaa, että ne voivat joutua entistä herkemmin ongelmiin jäissä, vaikka jäänmurtaja avaisi avointa ränniä niiden edellä.

Uuden jäänmurtajan suunnitteleminen ja rakentaminen on niin iso investointi, että työ halutaan tehdä huolellisesti. Suuntaa antaa Suomen uusimman murtajan, vuonna 2016 valmistuneen Polariksen hintalappu, noin 130 miljoonaa euroa.

– Vaikeus on siinä, että laivat ovat aina kompromisseja. Jos alamme nyt suunnitella uutta murtajaa, täytyy miettiä tarkkaan, minkälaisia ominaisuuksia sillä pitää olla, että se palvelee parhaalla tavalla seuraavat 50 vuotta, sanoo jäänmurtajia suunnittelevan Aker Arcticin tutkimusinsinööri Riikka Matala.

Aker Arcticin tutkimusinsinööri Riikka Matala seurasi testiä Aalto-yliopiston tiloissa Espoossa. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Siksi prototyypin suunnittelu aloitetaan niin sanotuilla mallikokeilla jääaltaassa, jossa voidaan mallintaa oikeaa jäiden peittämää merta. Laivanrakennuksessa hyödynnetään perinteisesti paljon kokemusperäistä tietoa olemassa olevista aluksista.

– Pyrimme suunnittelemaan aina entistä tarkoituksenmukaisempia, taloudellisempia, ympäristöystävällisempiä ja kokonaisuudessaan parempia laivoja. Siksi meillä on työkaluna mallikoetekniikka, Matala sanoo.

Tähtäimessä uusi murtajakonsepti

Kokeissa on mukana myös Väylävirasto, ja kokeet liittyvät uuteen jäänmurtajakonseptiin, jota kehitetään yhteisvoimin Ruotsin talvimerenkulun viranomaisten kanssa.

Varsinaista rakentamispäätöstä ei kumpikaan maa ole vielä tehnyt. Ensimmäinen laiva olisi menossa ruotsalaisille. Se avustaisi Perämeren laivaliikennettä myös Suomen puolella.

Testissä käytettävä malli on Suomen jäänmurtajalaivaston lippulaiva Polaris. Siitä tekee erikoisen kolme kääntöpotkuria, joista yksi on keulassa ja kaksi perässä. Niiden avulla laivaa voidaan ohjailla mihin suuntaan tahansa.

Eetu Seppänen, 24, on opiskellut Aalto-yliopistossa 4,5 vuotta ja tekee nyt diplomityötään maailman johtavalle jäänmurtajien suunnitteluyhtiölle.

– Tietysti tavoitteenani on työskennellä Akerilla jäissä kulkevien laivojen parissa valmistumisen jälkeen, hän sanoo.

Suomi on jäänmurtamisen suurvalta, ja esimerkiksi tammikuussa kerrottiin Helsingin telakan saamasta jäänmurtajatilauksesta Venäjälle.

Senkin suunnittelee Aker Arctic. Alkuvuodesta työt olivat hyvässä vauhdissa.

Eetu Seppänen toivoo työskentelevänsä jäissä kulkevien laivojen parissa valmistumisensa jälkeen. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Voit keskustella aiheesta torstaihin 3. maaliskuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

.
.