Hyppää sisältöön

Ilmailualan eurooppalaiset päättäjätkään eivät päässeet Tampereelle lentäen – Suomen kakkoskentällä odotetaan toukokuussa alkavaa nousua

Yli 500 lentoyhtiöiden ja -kenttien päätöksentekijää on kokoontunut tällä viikolla Tampereella. Tampere-Pirkkalassa matkustajaliikenne vilkastuu loppukeväästä, ja kesästä odotetaan jo varsin hyvää.

Tampere-Pirkkalan lentokentän Terminaali 1 talvisäässä.
Tampere-Pirkkalan lentokenttä on pysynyt auki koko ajan koronasta huolimatta. Nyt myös matkustajaliikenne on vilkastumassa ja tilanne näyttää valoisalta. Video: Kai Pohjanen / Yle

Maanantaina Etelä-Suomea koetellut lumimyräkkä tarjosi ikimuistoisen kokemuksen työmatkalla olevalle Giacomo Cattaneolle. Edellisellä matkallaan Suomeen hän lensi Pohjois-Italian Bergamosta suoraan Tampereelle, mutta kaupunkien välinen lentoreitti lopetettiin muutama vuosi sitten.

– Valitettavasti jouduin tällä kertaa lentämään Helsinkiin ja siirtymään sieltä tänne. Se oli melkoinen kokemus rankan lumisateen vuoksi. Voisi sanoa, että matka oli aika hankala. Hauska kuitenkin – erilainen kuin mihin olen tottunut.

Giacomo Cattaneo on Bergamon lentokentän kaupallisen liikenteen johtaja ja osallistuu Tampereella käynnissä olevaan ilmailualan verkostoitumistapahtumaan. Jo 18. kertaa järjestettävä Connect-tapahtuma tuo yhteen yli 500 päätöksentekijää eurooppalaisilta lentokentiltä ja -yhtiöistä. Suomessa he ovat koolla nyt ensimmäistä kertaa.

Giacomo Cattaneo on ollut Tampereella aiemmin myös lomalla perheensä kanssa. – Tutustuimme Tampereeseen ja mökkeilimme järven rannassa. Siitä jäi hyviä muistoja. Kuva: Kai Pohjanen / Yle

Verkostoitumistapahtumassa lentokenttien johdolla on mahdollisuus markkinoida omaa kenttäänsä uusista reiteistä päättäville ihmisille. Bergamon asiaa ajaessaan Cattaneo sanoo samalla puhuvansa myös Tampereen puolesta.

– Ehdotan Tamperetta kohteeksi aina, kun siihen on mahdollisuus. Täällä on mukana muun muassa Ryanair, joka lentää meille, ja tietysti Air Baltic, jonka näkisin mielelläni meidän kentällämme. Toivon todella, että reitti saataisiin palautettua.

Tampere-Pirkkalan lentoaseman päällikön Mari Nurmisen mukaan verkostoitumisen tulokset näkyvät muutaman vuoden päästä. Hänen on helppo puhua oman kentän puolesta.

– Meidän vahvuuksiamme ovat nopeus, sujuvuus ja laaja palvelutarjonta. Ja se, että olemme aina auki. Toimimme sen takia myös varakenttänä.

Tampere-Pirkkala pysyi auki koko korona-ajan

Viime vuodet ovat olleet rankkoja, mutta Tampere-Pirkkalan on pysynyt auki koronasta huolimatta. Nurmisen mukaan erityisesti sotilasilmailu ja siviililentokoulutus pitää kentän vilkkaana.

– Kaiken aikaa meille on tullut ja meiltä on lähtenyt myös jettejä ja rahtikoneita. Olemme siinä mielessä onnekkaita, että meillä on paljon muutakin kuin reittiliikennettä, Nurminen sanoo.

Mari Nurmisen mukaan vetovoimaiset tapahtumat tuovat liikennettä Pirkkalaan. Jääkiekon MM-kisoihin joukkueet ja osa yleisöstä tuodaan tilauslennoilla. Myös reittilennot lisääntyvät. Kuva: Kai Pohjanen / Yle

Nyt myös matkustajaliikenne on vilkastumassa pandemian jälkeen ja tilanne näyttää valoisalta. Hyviä uutisia saatiin joulukuussa, kun Air Baltic kertoi perustavansa tukikohtansa Pirkkalaan. Lennot alkavat toukokuussa ennen jääkiekon MM-kisoja.

– Se tarkoittaa, että yhtiö lentää 20 suoraa lentoa viikoittain. Myös Ryanair jatkaa lentoja Lontooseen, Nurminen kertoo.

Myös Finnair on aloittamassa kevään aikana päivittäiset lennot Helsingin ja Pirkkalan välillä. Aamukoneella pääsee Helsinkiin ja illalla lennetään takaisin. TUI lentää kesällä Pirkkalasta Rohdokselle ja Antalyaan.

Tamperetta myydään bisneksellä

Pandemia on koetellut ilmailualaa laajasti. Viimeksi tällä viikolla on uutisoitu SAS:n isoista talousongelmista. Yhtiö kertoi tiistaina tulostiedotteessaan aloittavansa uuden säästöohjelman. SAS:in piti aloittaa lennot Tampereen ja Tukholman välillä jo huhtikuussa, mutta nyt lennot on peruttu. Mari Nurminen on toiveikas sen suhteen, että yhtiö saa asiansa kuntoon ja palaa Pirkkalaankin viimeistään syksyn mittaan.

Lentoliikenteen erityisasiantuntija Marja Aalto Visit Tampereesta pelkää, että pandemian jälkimainingeissa kuullaan muitakin ikäviä uutisia lentoliikenteestä.

– Isot halpalentoyhtiöt näyttävät selviytyvän, mutta perinteisillä yhtiöillä on vielä vaikeita aikoja edessä.

Marja Aalto toivoo, että puheet lentämisen päästöistä perustuvat faktoihin. – On ilmastoystävällisempää lentää Tampereelta täydellä Finnairin ATR-koneella Helsinkiin kuin ajaa sinne omalla autolla. Kuva: Kai Pohjanen / Yle

Tampereen seudulle suuntautuvan matkailun edistämisessä suorat yhteydet ovat avainasemassa. Aalto uskoo, että kun lentoyhtiöiden päättäjät kokevat, mitä Tampere voi konkreettisesti tarjota, he näkevät sen myös potentiaalisena tulevaisuuden kohteena. Tästä syystä Aalto on tehnyt vuosia töitä tapahtuman saamiseksi kaupunkiin.

– Odotukset ovat korkealla. Haluamme näyttää dyynaamisen, kasvavan ja kehittyvän Tampereen. Bisnespuoli, eli yliopistot, yritykset ja jatkuva kansainvälistyminen, on ytimessä viestissä, jolla tätä seutukuntaa myydään.

Kuten Giacomo Cattaneolle, monelle muullekin tapahtuman osallistujalle talvinen Tampere on seikkailu, joka jää mieleen. Vieraita on viety luistelemaan, sauvakävelemään ja lumikenkäilemään. Aamuisin pääsee saunaan ja avantoon, ja viikonloppuna rohkeimmat lähtevät pilkille.

– Kun markkinointia tehdään, monesti pelataan ihmisen tunteilla ja mielikuvilla. Tällaiset ainutlaatuiset asiat jäävät selkäytimeen ja ne muistaa ikuisesti, Aalto sanoo.

.
.