Hyppää sisältöön

Ruumis oli tärvellyt kodin lattian, joten välittäjä turvautui digiremonttiin – kuvitelmista on tulossa asuntokaupan arkipäivää

Virtuaalisen remontin avulla kodin voi saneerata myyntikuntoon tekemättä mitään todellisuudessa. Mutta uskooko ostaja näkemäänsä?

Digistailattu makuuhuone.
Katso videolta, kuinka digitaalinen sisustus rakentuu makuuhuoneeseen alle kymmenessä sekunnissa. Visualisointeja tekevät yritykset pyrkivät lopputuloksessa fotorealistisuuteen eli valokuvantarkkaan jälkeen. Kuvat: Visign

Tässä kodissa voisi asua lapseton nuoripari. Heidän elämäänsä kuuluu etätyö, mutta vapaalla he rakastavat viettää aikaa omalla terassillaan.

Näin ajattelee Kiinteistömaailman myyntineuvottelija Anna Maaninen tyhjyyttään kumisevassa vitivalkeassa kerrostalokaksiossa Helsingin Käpylässä.

Kuvitelma nuorelleparille sopivasta kodista on paitsi Maanisen ajatuksissa myös virtuaalisena luomuksena asunnon myynti-ilmoituksessa.

– Jos asunto on tyhjä, tilaan poikkeuksetta digistailauksen myyntikuviin. Kaikilla ei ole kolmiulotteista hahmotuskykyä, joten virtuaalisesti kalustetut kuvat auttavat ihmisiä hahmottamaan tilaa.

Digistailauksessa asunto sisustetaan virtuaalisesti. Lopputulos on usein niin realistinen, että ensikatsomalta voi olla vaikea hahmottaa, mikä on totta ja mikä ei.

Jutun kuvia liu'uttamalla voit katsoa itse, miltä digistailaus näyttää käytännössä.

Myynnissä oleva asunto Käpylässä.
Myynnissä oleva asunto Käpylässä.
Myyntineuvottelija Anna Maaninen halusi asuntoon vaalean ilmeen. Kuvaan on merkitty selkeästi, että se on digitaalisesti sisustettu. Valokuva: Halla-tuotanto. Digistailaus: GoVisual.

Ylen tekemän soittokierroksen perusteella virtuaalisesti kalustetuista sisustuskuvista on tullut asuntokaupan arkipäivää.

Koteja on aina myyty unelmilla ja mielikuvilla, mutta nyt houkutukset ovat omin silmin nähtävissä.

Hikeä ja kyyneleitä säästyy, kun ei tarvitse kantaa huonekaluja

Parhaiten myy skandinaavinen tyyli, joka on kallellaan moderniin suuntaan, tietää taiteellinen johtaja Atro Linnavirta.

Linnavirta työskentelee digitaalisia visualisointeja tekevässä Visignissa.

– Meillä ei ole tarve olla stailaamisen suunnannäyttäjä. Myynti-ilmoituksiin ei yleensä haluta avantgardea sisustusta, vaan kivan näköistä, joka puhuttelee ostajaa.

Toistakymmentä vuotta toiminut yritys on kertomansa mukaan ollut yksi ensimmäisistä asuntokaupan visualisointeja toteuttavista tekijöistä.

Kotien digistailaus sai alkunsa vuonna 2014, kun eräs kiinteistönvälittäjä pyysi yritystä visualisoimaan, miten ruokapöytä mahtuisi myynnissä olleen asunnon keittiöön.

– Ensimmäisinä vuosina yksi kuva maksoi jopa 300 euroa ja tilauksia tuli vain muutama vuodessa, Linnavirta kertoo.

Valokuva keittiöstä.
Digistailauttu keittiö.
Virtuaalisesti sisustetuissa kuvissa pyritään fotorealistisuuteen, mikä edellyttää myös valon ja varjojen hallintaa, taiteellinen johtaja Atro Linnavirta kertoo. Kuvat: Visign

Virtuaalisesti sisustetut kuvat alkoivat yleistyä vuonna 2018, jolloin niitä tehtiin jo muutamia kymmeniä kuukaudessa.

Nyt tilauksia on Linnavirran mukaan satoja kuukaudessa.

– Järkikin sanoo, että siinä säästää hikeä ja kyyneleitä, kun ei tarvitse kantaa yhtä ainuttakaan kalustetta tyhjään asuntoon.

Myös kuvien hinta on tullut roimasti alas, sillä tekijöitä on nykyään runsaasti tarjolla.

Visualisointeja tekevien yritysten nettimainosten mukaan halvimmillaan virtuaalisesti sisustetun kuvan saa muutamalla kympillä. Osalla kiinteistönvälittäjistä palvelu kuuluu välityspalkkioon.

Digiremonttien määrä nousussa, välittäjät suhtautuvat varoen

Halu nopeuttaa kaupantekoa asuntomarkkinoilla on vienyt visualisoinnit pelkkää sisustamista pidemmälle.

Asunnon voi myös digitaalisesti remontoida myyntikuntoon.

Vaikka määrällisesti eniten mallintajat kalustavat tyhjiä asuntoja, Visignin taiteellinen johtaja Atro Linnavirta kertoo, että digiremonttien mahdollisuuksiin on selvästi havahduttu.

– Niitä tilataan tasaisesti enemmän kuukaudesta toiseen.

Digiremontissa asunnon muovimaton voi vaihtaa kalanruotoparkettiin, seiniä kaataa ja pystyttää tai koko asuntoon voi tehdä kattavan saneerauksen.

– Usein kiinteistönvälittäjä haluaa esitellä remontoitavan kohteen potentiaalia ostajille ja tilaa muutaman bravuurikuvan kohteesta, Linnavirta sanoo.

3D-kalustekirjastossa on satoja vaihtoehtoja moderneista huonekaluista klassikoihin, Visignin taiteellinen johtaja Atro Linnavirta sanoo. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Remontteja valmistuu virtuaalisesti myös sellaisiin kohteisiin, jossa työt ovat todellisuudessa vielä pahasti kesken.

Asuntosijoittajat haluavat vauhdittaa kauppaa ja myydä valmiin näköistä kohdetta, vaikka todellisuudessa asunto on vielä betonipinnoilla vailla keittiötä.

– He säästävät siinä aikaa ja saavat parhaimmillaan myytyä asunnon ennen kuin remontti on edes loppuun asti saatettu.

Linnavirta kertoo, että asuntosijoittajien kohteissa digiremontti vastaa hyvin lopullista todellisuutta, sillä 3D-mallintaja saa listan todellisen remontin materiaaleista, väreistä ja kiintokalusteista, joiden mukaan virtuaalinen kuva rakennetaan.

Valokuva toimistotilasta.
Digistailattu toimistotila.
Digiremontti pystytään toteuttamaan etunojassa todellista lopputulosta vastaavaksi, jos mallintajalla on tarkat tiedot kohteen materiaalivalinnoista ja väreistä. Kuvat: Visign

Kiinteistönvälittäjät suhtautuvat digiremontteihin varoen.

Riskinä on, ettei inspiraatiokuva vastaa reaalimaailman rakennussäädöksiä: esimerkiksi jos digitaalisesti on poistettu seinä, jota oikeasti ei saa kaataa.

Kaikkein mieluiten Kiinteistömaailman myyntineuvottelija Anna Maaninen myisi asunnon sellaisenaan. Mutta jos koti on tyhjä, tilaa hän usein digistailauksen. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Kiinteistömaailman myyntineuvottelija Anna Maaninen muistaa kuitenkin yhden tapauksen, jolloin hän joutui turvautumaan digiremontin keinoihin.

Maaninen sai myytäväkseen kodin, jonka omistaja oli ollut asunnossa kuolleena jo jonkin aikaa.

– Lattia oli niin karussa kunnossa, että se näytti kuvissakin aika pahalta. Tässä tapauksessa teetin digiremontin avulla uuden lattian kuviin.

Myynnissä oleva asunto Käpylässä.
Myynnissä oleva asunto Käpylässä.
Digistailatuissa myyntikuvissa toistuvat usein sisustuslehdistä tutut yksityiskohdat, kuten lyyraviikuna ja murretut värit. Valokuva: Halla-tuotanto. Digistailaus: GoVisual.

Uskooko ostaja näkemäänsä?

Digistailauksia ja -remontteja visualisoiville yrityksille kuvien fotorealistisuus eli valokuvantarkka työnjälki on pyhääkin pyhempi arvo, sanoo Visignin Atro Linnavirta.

Kun tyhjästä huoneesta otettuun kuvaan on lisätty mallinnusohjelmassa kalusteet ja sisustusesineet, kuvaan lasketaan myös valonlähteet ja varjot.

Lopputulos muistuttaa erehdyttävästi valokuvaa.

– Vaikka pyrimme luomaan vau-fiiliksen, väännämme kuitenkin rautalangasta, että se, mitä näet tässä kuvassa, ei ole yhtä kuin todellisuus siellä asunnossa.

Merkkinä virtuaalitodellisuudesta kuvissa näkyy logo tai teksti, jossa kerrotaan kuvanmuokkauksesta.

Kiinteistömaailman Anna Maaninen sanoo muistuttavansa asiakasta asiasta myös puhelimitse ennen asuntonäytttöä.

– Sehän on myynnintappaja numero yksi, jos asiakas pettyy jo sisään tullessa.

Eniten kalustetaan tyhjiä huoneita, mutta asunnossa olevia kalusteita on myös mahdollista poistaa kuvasta digitaalisesti. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Visualisoinnin ammattilainen Atro Linnavirta sanoo, että esimerkiksi uudiskohteiden markkinoinnissa myyntityö painottuu jo nyt entistä enemmän digitaaliseen asiakaskokemukseen.

Asiakas voi virtuaalisessa ympäristössä tarkastella asuntoa sisältä ja ulkoa, kokeilla erilaisia pintamateriaaleja ja tehdä samalla omat valintansa – ja lähettää varaustoiveen asunnosta ostajajärjestelmään.

– Pandemia-aika on osoittanut, että ei tarvitse välttämättä edes käydä paikan päällä. Uskomaton määrä asuntoja menee kaupaksi, ilman että ostaja käy edes fyysisesti katsomassa tilaa.

Ja koska digistailauksessa vain mielikuvitus on rajana, osa asiakkaista uskaltaa leikitellä myös riskillä.

Linnavirta kertoo kanta-asiakkaasta, helsinkiläisestä kiinteistönvälittäjästä.

Tällä oli myynnissä karskissa kunnossa ollut, remonttia vaatinut kohde, jonka tupakansavun tummentamat tapetit toivat mieleen Aki Kaurismäen elokuvien interiöörit.

Välittäjä pyysi visualisteja tekemään kaurismäkeläiseen tunnelmaan sopivan sisustuksen.

– Tartutuimme haasteeseen. Toimitimme kuvat, ja asiakas oli hyvin tyytyväinen.

Riski kannatti – koti sai nopeasti uuden omistajan.

Voit keskustella aiheesta perjantaihin 4. maaliskuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

.
.