Hyppää sisältöön

Keski-Suomessa isoja reikiä pääteillä – toimi näin, jos karautat kuoppaan

Joka keväiset teiden päällystevaurioiden korjaukset ovat alkaneet Keski-Suomessa. Korjattavaa tullee lähiviikkoina lisää, sillä tiheään tahtiin pluslukemien ja pakkasen välillä vaihteleva sää nakertaa teiden pintoja.

Pahoja päällystevaurioita on muun muassa Ysitiellä Jämsässä. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Päällystevaurioita on ilmaantunut Keski-Suomessa teille tänä keväänä varhain. Reikiä on esimerkiksi Ysitiellä myös tavanomaista enemmän, kertoo projektipäällikkö Janne Hölttä Keski-Suomen Ely-keskuksesta.

Päällystevaurioiden korjaukset on Höltän mukaan aloitettu jo muutama viikko sitten. Paikkauksia on tehty ainakin Nelos- ja Ysitiellä. Korjauksen alla on tällä viikolla ollut muun muassa Jämsä-Korpilahti-Muurame tieosuus.

Liikenneturvallisuutta vaarantavat kuopat ja reiät pyritään paikkamaan mahdollisimman pian. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Liikenneturvallisuutta vaarantavat tievauriot pyritään paikkamaan mahdollisimman pian. Seuraavat pari viikkoa ovat korjauksissa kiireisin aika, arvioi Hölttä.

– Vaurioista on tullut palautetta. Niidenkin perustella priorisoimme sitä, missä on kiireellisimmin paikattavat kohdat. Vaarallisimpia ovat vauriot ajourissa. Myös nopeusrajoitusten mukaan asetamme korjauksia tärkeysjärjestykseen. Yritetään saada mahdollisimman nopeasti vaurioita paikattua sieltä, missä on kovimmat vauhdit, kuvailee Hölttä.

Sahaavassa säässä pienistä kuopista kasvaa nopeasti isoja

Keski-Suomen Ely-keskuksesta kunnossapitovastaava Marja Bäck toteaa, ettei päällystevaurioista ole tullut ainakaan vielä poikkeuksellisen paljoa palautetta. Palautemäärä on hänen mukaansa toistaiseksi edelliskeväiden tasolla.

– Keski-Suomessa ollaan vielä talvisissa oloissa ja toki tilanne elää. Kun lämpötilat lähtee menemään plussalle ja tulee sulamisvesiä, niin tilanne voi muuttua oleellisestikin, Bäck toteaa.

Nopeasti plussan ja pakkasen välillä sahaavat säät tekevät tuhoja tieverkolla. Kun märkä tie jäätyy öisin, niin laajeneva vesi rikkoo asfalttia.

– Jos päällysteessä on ollut jo pieni alkava reikä, niin se saattaa jäätymis-sulamisprosessissa suurentua hyvin nopeasti ja kun vielä auton rengas sattuu alkavaan reikään jatkuvasti, niin reikä syöpyy nopeasti isoksi, sanoo Bäck.

Bäckin tiedossa ei ole, että joku tietty tieosuus olisi nyt Keski-Suomessa erityisen ongelmallinen.

– Valtateillekin reikiä on syntynyt. Se johtuu osaltaan siitä, että päätiet pidetään talvella lumipolanteista paljaana, jolloin ne ovat säälle ja renkaiden rasitukselle alttiimpia.

Pahoista tievaurioista kannattaa ilmoittaa

Kunnossapitovastaava kehottaa autoilijoita olemaan tievaurioiden takia tarkkana ja ilmoittamaan esimerkiksi päällystevaurioista Tienkäyttäjän linjaan (siirryt toiseen palveluun). (ely-keskus.fi)

Ilmoitukset voit tehdä linjalle soittamalla numeroon 0200 2100. Ilmoittajalta pyydetään tarkka tieto ongelman sijainnista. Tieliikennekeskuksen päivystäjä välittää ilmoitukset edelleen alueurakoitsijalle.

- Ajonopeuksia on syytä säätää kelinkin mukaan. Jos havaitsee reijän tiessä, niin siitä kannattaa olla yhteydessä Tienkäyttäjän linjaan, niin sieltä viesti lähtee oikeaan alueurakkaan ja Ely:n maanteiden hoidon projektipäälliköille ja siten saadaan korjaukset käyntiin, toteaa Bäck.

Jos auto vaurioituu tiessä olevan reijän vuoksi korvauksia voi hakea Ely-keskuksesta (siirryt toiseen palveluun) (ely-keskus.fi)

– Aina on oikeus hakea vahingonkorvausta. Korvaushakemukset käsitellään keskitetysti Lapin Ely-keskuksessa. Elyn verkkosivuilta löytyy hyvä oheistus ja valmiit sähköiset lomakkeet hakemuksen tekemiseksi, opastaa Keski-Suomen Ely-keskuksesta kunnossapitovastaava Marja Bäck.

Tievauriosta ilmoitettaessa pitää osata kertoa vaurion tarkka sijaintipaikka. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Lue myös:

.
.