Hyppää sisältöön

Korona estää norjalaisen kalan junakuljetukset Narvikista Kiinaan – konttien piti alkaa kulkea Suomen läpi jo pari vuotta sitten

Kiina ei päästä lämpösäädellyissä konteissa kuljetettuja elintarvikkeita maahan rautateitse. Tämän vuoksi norjalaisen kalan junakuljetus Narvikista Haaparannan, Tornion ja Vainikkalan kautta Kiinaan ei ole vieläkään päässyt alkamaan.

Jos pakastetun kalan junakuljetus Narvikista Kiinaan toteutuisi, Suomen läpi kulkisi vuosittain kymmeniä miljoonia kiloja kalaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Valtava määrä norjalaista kalaa odottaa yhä pääsyä rautateille.

Suomalainen Nurminen Logistics teki jo vuonna 2020 Narvikin sataman kanssa sopimuksen konttikuljetuksista Kiinaan. Norjalaisten toiveissa oli, että junayhteys palvelisi nimenomaan kalateollisuutta.

Koronaepidemia kuitenkin pysäytti liikenteen ennen kuin se ehti alkaakaan, sillä Kiina kielsi tuomasta lämpösäädellyissä konteissa kuljetettavia elintarvikkeita maarajojensa yli.

– Tilanne on ennallaan. Toistaiseksi voimme vain odotella, että Kiina jonain päivänä avaisi rajansa, sanoo myyntijohtaja Marjut Linnajärvi Nurminen Logistics Oyj:stä.

Norjan kalakuljetusten toivottiin tietysti myös kiihdyttävän muuta konttijunaliikennettä rautateillä, koska tarpeeksi suuri rahtimäärä tekisi kuljetuksista kannattavaa.

Nurminen Logistics on toki kuljettanut Narvikin ja Helsingin välillä paljonkin tavaraa, mutta ei vielä mitään junilla.

– Nyt olemme päätyneet siihen, että kun Kiinasta on tullut Narvikiin menevää tavaraa, kontit on purettu Helsingissä rekkoihin ja ajettu suoraan vastaanottajille Narvikin alueelle tai muualle Pohjois-Norjaan ja -Ruotsiin, Marjut Linnajärvi kertoo.

Narvikin satama tiedotti hiljattain kuitenkin aloittavansa säännöllisen konttijunaliikenteen Narvikin ja Haaparannan välillä. Vuoro alkaa kulkea säännöllisesti joka toinen viikko huhtikuun lopusta alkaen. Yhteistyökumppanina on Nurminen Logistics.

Myyntijohtaja Marjut Linnajärvi toivoo, että konttijunayhteys Helsingin ja Narvikin välillä houkuttelisi reitille kalateollisuuden lisäksi myös muiden yritysten rahtikuljetuksia. Kuva: Antti Lähteenmäki / Yle

Marjut Linnajärven mukaan konttijunaliikenne käynnistetään nyt palvelemaan muita kuin kalanvientiyrityksiä. Lukuisat yritykset ovat ilmoittaneet kiinnostuksestaan kyseistä reittiä kohtaan.

– Kiinasta tulee kuitenkin ihan kuluttajatavaraa, rakennusmateriaalia ja terveydenhuollon tuotteita. Myöhemmin sitten toivottavasti pääsemme lisäämään kalaliikenteen Kiinaan menevään kyytiin.

Haaparanta-Tornio voisi olla merkittävä tavaraliikenteen keskus

Torniosta Pohjois-Ruotsin Haaparannalle kulkee Suomen ainoa raideyhteys Eurooppaan. Marjut Linnajärvi näkee, että konttijunaliikenne voisi tuoda alueelle paljon mahdollisuuksia.

– Tarkoitus olisi käyttää tätä Tornio-Haaparantaa logistisena keskuksena, mihin asiakas voi tuoda vaikka Rovaniemeltä tavaraa. Sillä junalla pääsee sitten Helsinkiin, josta matka voi jatkua vaikka merirahdilla Egyptiin. Tämän reitin ei tarvitse suoraan liittyä Kiinan konttijunaliikenteeseen.

Vastaavasti rahtia voisi tuoda kannattavasti myös Helsingistä pohjoissuomalaisille asiakkaille sekä Pohjois-Ruotsiin ja -Norjaan.

Marjut Linnajärven mukaan Suomen ja Ruotsin eri raideleveys ei ole ongelma. Myös Kiinan ja Kazakstanin rajalla kontit nostetaan junanvaunulta toiselle.

– Toivottavasti pian avattava junavuoro vilkastuttaa reittiä. Rekkakuljetus Helsingistä Narvikiin on kuitenkin aika arvokas eikä se ole kovin ympäristöystävällinenkään, Linnajärvi toteaa.

Lue myös:

.
.