Hyppää sisältöön

Myynti laskee ja solvaukset lisääntyvät – tähän Teboilin Venäjä-kohu johti: tutkijan mielestä yrityksen pitäisi pyytää näyttävästi anteeksi

Aggressiivinen ja solvaava käytös eri Teboil-huoltoasemien työntekijöitä kohtaan on kasvanut, myynti on laskenut ja työpaikat ovat vaarassa. Aalto-yliopiston tutkijan mukaan kielteisestä kuopasta nouseminen on brändeille vaikeaa mutta ei mahdotonta.

Teboil-kauppiaat ovat huolissaan elinkeinostaan ja henkilöstön kohtaamasta negatiivisesta käytöksestä. Emoyhtiön viestintämokat ovat syventäneet kuoppaa. Kuvassa Teboilin huoltoasema Ruskeasuolla Helsingissä. Kuva: Petri Saarelainen / AOP

Teboilin huoltoasemien kauppiaat ovat joutuneet Suomessa ahtaalle Venäjä-boikotin vuoksi. Boikotti perustuu siihen, että Teboil-huoltoasemien emoyhtiö Oy Teboil Ab on Venäläisen öljyjätti Lukoilin tytäryhtiö.

Boikotti kiihtyi entisestään, kun maaliskuun alussa Oy Teboil Ab:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Toni Flyckt pyysi sanomalehti Kalevan toimittaja Elina Niskasaarta muuttamaan uutisjutustaan sanan "sota". Flyckt ehdotti tilalle sanaa "konflikti". Asiasta kertoi Kaleva (siirryt toiseen palveluun).

Nyt monien Teboil-huoltoasemien myynti on laskenut, Teboil-kauppiaat kertovat. Helsingin Pakilan Teboilin ravintola kerää tällä hetkellä noin puolet tavallisesta asiakasmäärästä. Myynti on laskenut Helsingin Itäväylän Teboililla 10–15 prosenttia ja Vantaan Teboil Koivuhaassa noin 20 prosenttia parissa viikossa.

Samalla Teboil-kauppiaat kertovat lisääntyneestä aggressiosta Teboil-huoltoasemien henkilökuntaa kohtaan.

Pakilan Teboilin kauppias Ellen Hinttala kertoo, että kassamyyjät ovat kohdanneet muun muassa ryssittelyä.

– Olemme hädissämme Ukrainan puolesta vallitsevan sodan takia. Kaikilla tavoin tuomitsemme Venäjän aloittaman sodan Ukrainassa. Kauppiaiden ja henkilöstön kohtaamalla kritiikillä on nyt väärä osoite, Hinttala sanoo.

Ikkunoihin Z-merkkiä, myyjille solvauksia

Kivenlahden Teboilin kauppiaan Petri Eskelisen mukaan heidän työntekijöitään on uhkailtu ja syytetty Venäjän toimista. Jotkut asiakkaista ovat käyttäytyneet aggressiivisesti.

Kivenlahden Teboil joutui myös vandalismin kohteeksi viime viikolla, kun sen ikkunoihin oli värjätty Putin-myönteisiä Z-merkkejä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä MTV Uutiset (siirryt toiseen palveluun).

Kivenlahden Teboilin ikkunoihin oli viime torstain ja perjantain välisenä yönä värjätty Z-merkkejä, jotka viittaavat Venäjällä yleistyneeseen Putin-myönteiseen symboliin. Tekijä tallentui valvontakameran kuviin. Kuva: Petri Eskelinen

Myös Teboil-kauppiaat ry:n puheenjohtaja ja Helsingin Teboil Itäväylän kauppias Pekka Haapalainen kertoo, että heidän työntekijöihinsä on kohdistunut tavallista enemmän negatiivisia kannanottoja.

– Esimerkiksi asiakas on tullut tiskille ja leikannut kanta-asiakaskorttinsa poikki, Haapalainen kertoo.

Vantaan Teboil Koivuhaan kauppias Raakel Hynnisen mukaan solvauksia on tullut muutamilta.

– Onneksi asiakkailta on tullut myös paljon positiivista palautetta. Suurin osa ymmärtää, että olemme väärä kohderyhmä boikotille, Hynninen sanoo.

Teboil-kauppiaiden mukaan myyntituloksen putoaminen uhkaa nyt työpaikkoja. Teboil-huoltoasemat työllistävät Suomessa yhteensä noin tuhat ihmistä.

– Ensin korona, sitten tämä. Jos liiketoiminta takkuaa kuten nyt, voi olla, että joudumme laittamaan lapun toisen Tebarin luukulle, Kivenlahden Eskelinen sanoo.

– Tämä on kammottava tilanne perheidemme, elinkeinomme ja työllistämiemme ihmisten kannalta, Pakilan Ellen Hinttala sanoo.

Kivenlahden Teboilia kohdanneen vandalismin lisäksi seinäjokelaisen Teboil Valtionkadun tankkauspistoolit tahrittiin naudan verellä helmikuun lopussa.

Asiantuntija: tällaisia brändejä on vaikeaa muttei mahdotonta pelastaa

Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Pekka Mattilan mukaan Teboil on yrityksenä tehnyt kaikki klassiset virheet, mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä.

– Viestinnän ylimielisyys ja välinpitämättömyys. Lisäksi he ovat koittaneet demokraattisessa maassa puuttua median sanoituksiin. Siinä on jo aika monta ruksia, Mattila sanoo.

Kun brändi saa vakavan kolhun, moni yksityiskohta voi jäädä ison kuvan varjoon.

– Suomalaisilla on muutakin ajateltavaa arjessaan. Se, että kauppiaiden kahveista ja piiraista ei mene rahaa Venäjälle on ehkä liian monimutkainen asia kuluttajille. Tilanteen luenta on jo tapahtunut.

Yrityksillä on useita eri vaihtoehtoja tilanteissa, missä brändi saa negatiivisen imagon. Mattilan mukaan yksi tapa on yrittää ikään kuin irtisanoutua näistä toimista, mutta hän muistuttaa, että Venäjä-omistuksen vuoksi tämä ei ehkä ole Teboilille mahdollista.

Toinen tapa on Mattilan mukaan pysytellä tutkan alla hiljaa, hoitaa arki, ja hyväksyä, että ainakaan kevätkautta ei voida enää pelastaa. Kolmas tapa voisi olla omistuspohjan vaihtaminen. Venäjäomisteisuuden jatkamista hän ei näe kestävänä vaihtoehtona.

– Parasta olisi pyytää anteeksi, tehdä näyttävä ele ja laittaa kaikkialle sinistä ja keltaista. Mutta ymmärrän, jos omistuspohjan takia näin ei voi tehdä, Mattila sanoo.

Mattilan mielestä Teboilin pitäisi nyt antaa äänensä kauppiaille ja työntekijöille, joiden toimeentulo on tilanteen varassa.

– Vähän ihmettelen, että koko ketju ei ole tehnyt asialle yhtään mitään. Näiden katastrofaalisten viestinnällisten kömpelyyksien jälkeen he eivät ole vielä tähän maailman ilmeisimpään keinoon tarttuneet.

Mattila toteaa myös, että kuluttajien muisti on lyhyt. Hänen mukaansa ihmiset antavat paljon anteeksi säilyttääkseen arkirutiininsa. Teboil voi olla monelle ainut käytännöllinen vaihtoehto auton tankkaukseen.

Rahat sisämyynnistä kauppiaille

Teboil-kauppiaiden mukaan Teboil-huoltoasemien kaikki sisämyyntituotto menee kauppiaalle. Sisätuottoa ovat muun muassa autohuolto- ja pesupalvelut, vuokrauspalvelut, myymäläpalvelut, kaasun myynti ja ravintolapalvelut.

Emoyhtiö Oy Teboil Ab ja Teboil-kauppiaat ry sopivat maaliskuun alussa, että Teboil-kauppiailta ei veloiteta myyntisidonnaisia vuokramaksuja, kauppapaikkamaksuja eikä markkinointimaksuja maalis–toukokuun ajalta. Näin ollen rahaa ei siirry Oy Teboil Ab:lle näiden maksujen kautta.

– Toivottavasti olemme saaneet toukokuun loppuun mennessä ratkaisun omistajuusongelmaan. Eri vaihtoehtoja on olemassa. On mietittävä, löytyisikö tähän jokin toinen sijoittajapuoli, TeboilKoivuhaanRaakel Hynninensanoo.

Emoyritykselle rahaa tulee polttoainemyynnistä.

– Kannattaa muistaa, että on samantekevää millä huoltoasemalla tankkaa. Lähes kaikki Suomeen tuotava öljy tulee Venäjän puolelta, Pakilan Teboilin Ellen Hinttala sanoo.

– Noin 80 prosenttia polttoaineesta tulee Venäjältä, ja sitä myydään kaikilla huoltoasemilla, ei vain Teboililla. Jos venäläistä öljyä haluaa boikotoida, niin pitäisi lopettaa autoilu, Kivenlahden Teboilin Petri Eskelinen sanoo.

Venäläisen öljyn osuus Suomen polttoainemarkkinoilla on iso, mutta tarkkaa osuutta on vaikea arvioida.

Juttua muokattu 15.3. klo 18.56 ja klo 21.31. Tarkennettu loppuosaa: "Venäjältä tuodun öljyn tarkkaa määrää ei tiedetä", ja poistettu Nesteen Sami Ojan helmikuussa antama tieto yhtiön raakaöljyhankinnoista.

Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 16.3.2022 kello 23 saakka.

Lue myös:

.
.