Hyppää sisältöön

Kela haluaa selvittää, voiko Kela-kyytien korvauksia liikennöitsijöille korottaa – Taksiautoilijoiden polttoainekulut nousseet nopeasti

Kela-kyytejä tehtiin viime vuonna 3,5 miljoonaa kappaletta ja ne maksoivat Kelalle 193 miljoonaa euroa. Yhden kyydin Kela-korvaus oli keskimäärin 55 euroa. Yhteiskunnan kustantamat kyydit ovat taksiautoilijoille elintärkeitä.

Kohonneet polttoainehinnat ovat nopeasti lisänneet taksiautoilijoidenkin kustannuksia. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Lukuisten sosiaalitukien maksatusta hoitava Kela haluaa selvittää, voiko ns. Kela-taksikyytien korvausta autoilijoille korottaa, koska kohonneet polttoainehinnat ovat nopeasti lisänneet kyydintarjoajien kustannuksia.

Kela on viestittänyt tarpeesta sosiaali- ja terveysministeriölle, koska mahdollinen korotus ei ole Kelan käsissä, vaan siitä päättää valtioneuvosto STM:n valmistelun pohjalta.

Voimassaolevat Kela-kyytitaksat on kilpailutettu, ja uusi sopimuskausi alkoi tämän vuoden alusta. Kausi on nykyehdoilla voimassa 2024 loppuun, ellei muuta päätetä. Korvauksien pohjana käytetään Tilastokeskuksen ylläpitämää taksiliikenteen hintaindeksiä, joka päivitetään seuraavan kerran huhtikuun lopulla.

Johtaja Liisa Siika-Aho STM:stä kertoo, että ministeriö parhaillaan kartoittaa, mihin kaikkeen polttoaineen kallistuminen heijastuu. Kela-kyydit on yksi selvitettävistä asioista. Päätöksiä ei ole tehty, eikä aikataulua mahdollisille päätöksille.

– Asetuksen muutos vie normaalisti muutaman kuukauden, jos muutoksiin päädytään, Siika-aho kertoo.

3,5 miljoonaa kyytiä 2021

Kelan suurelta osin kustantamat Kela-kyydit ovat matkoja terveydenhuoltoon, normaalisti terveyskeskukseen tai sairaalaan. Kyyditettävät ovat yleensä pitkäaikaissairaita ja vanhuksia ja asuvat tavallisesti haja-asutusalueella. Kyyditettävän omavastuu on 25 euroa yhdensuuntaiselta matkalta, ja omavastuun katto on300 euroa vuodessa.

Kela-kyytejä tehtiin viime vuonna 3,5 miljoonaa kappaletta ja ne maksoivat Kelalle 193 miljoonaa euroa. Yhden kyydin Kela-korvaus oli siis keskimäärin 55 euroa. Kela-kyytejä ajoi noin 8 000 taksiautoilijaa. Taksiliikenneluvan haltijoita on yhteensä noin 11 200.

"Pienillä katteilla ajetaan"

Iisalmelainen taksiyrittäjä Jani Kumpulainen katsoo, että Kela-korvauksia on syytä korottaa reilusti polttoainekulujen nousun vuoksi.

– Meilläkin ovat polttoainekulut nousseet toista tonnia kuussa. Se on iso raha meidänkokoiselle firmalle ja muutenkin, kun pienillä katteilla ajetaan ja Kela-kyytien kate on hyvin pieni, Kumpulainen kertoo.

Kumpulaisen mukaan Kela-kyydit ja ylipäätään yhteiskunnan kustantamat taksikyydit ovat heille todella tärkeitä. Kelan ohella myös kunnat maksavat taksikyytejä esimerkiksi vanhuksille, vammaisille ja lisäksi ne kustantavat myös koulukyytejä..

– Meidän yrityksemme liikevaihdosta 60 prosenttia tulee julkisen puolen kyydeistä. Maaseutukunnissa niiden osuus voi olla 90 prosenttia, Kumpulainen kertoo.

Taksiliiton tietoon ei ole tullut, että mikään kunta olisi korottamassa taksikyytien korvauksia.

Lue lisää:

.
.