Hyppää sisältöön

Haminaan valmistuu pian paikka, joka voi muuttaa jopa tuulisähkön kaasuksi – nesteytetty maakaasu on sodan takia koko Euroopan ostoslistalla

Haminassa otetaan syksyllä käyttöön LNG-terminaali, jonka kautta voi kulkea kolmannes Suomen tarvitsemasta kaasusta. Nesteytettyä maakaasua käytetään yhä enemmän korvaamaan venäläisiä kaasutoimituksia.

Haminan LNG-terminaalin kaasuvarastoon mahtuu 30 000 kuutiometriä nesteytettyä maakaasua. Se vastaa 200 gigawatin energiasisältöä. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Haminan satamaan valmistunut 30 000 kuutiometrin iso kaasuvarasto ja laiturilla olevat kaasualusten purkuun tarkoitetut lastausvarret ovat Suomen liityntäpiste globaaleille kaasumarkkinoille, ja samalla yksi keino vähentää riippuvuutta venäläisestä maakaasusta.

Kaasuvaraston täyttö alkaa kesällä, jolloin ensimmäiset LNG:tä (liquefied natural gas, nesteytetty maakaasu) kuljettavat laivat saapuvat Haminaan. Itse terminaali otetaan käyttöön lokakuussa.

– Kaasuvarantojahan löytyy ympäri maailmaa kovaa vauhtia ja siellä sitä myöskin nesteytetään, sanoo Haminan Energian toimitusjohtaja Markku Tommiska.

Haminaan tuotavan nesteytetyn maakaasun alkuperä voi olla Yhdysvalloista ja Persianlahdelta. Sitä tuodaan esimerkiksi Teksasista tai Bahrainista jättimäisillä aluksilla Euroopan ja Itämeren suuriin LNG-terminaaleihin Klaipedaaan ja Rotterdamiin. Niistä pienemmät alukset kuljettavat kaasun Haminaan ja muihin alueen LNG-terminaaleihin.

Lisäksi Stavangerin lähellä Risavikassa on LNG:n nesteytyslaitos, jossa putkikaasusta nesteytetään LNG:tä ja sitä voidaan toimittaa laivoilla Itämeren alueelle.

Eurooppaan nousee lähivuosina useita LNG-terminaaleja, joista voidaan syöttää maakaasua kaasuverkkoon korvaamaan venäläistä kaasua. Kuljetusta ja varastointia varten kaasu on nesteytetty eli jäähdytetty nesteytymispisteeseen -162 asteeseen, jolloin sen tilavuus pienenee jopa 600-kertaisesti.

Terminaaleissa LNG voidaan helposti palauttaa alkuperäiseen olomuotoon höyrystämällä.

– Nesteytettyä maakaasua kuumennetaan, jolloin se höyrystyy kaasuksi ja voidaan siirtää Suomen jakeluverkkoon, sanoo Tommiska.

Haminan LNG-terminaali ei itse omista tai myy kaasua, vaan varastoi ja asiakkaan lukuun esimerkiksi jakelee kaasua. Haminasta LNG-kaasua voidaan kuljettaa myös kuorma-autoilla muualle Suomeen tai tankata sitä satamassa poikkeaviin laivoihin.

Haminan lisäksi myös Porissa ja Torniossa on LNG-terminaali. Tankkialus M/T Ternsundin tankkaamassa Porin Tahkoluodossa 10.1.2016. Kuva: Juha Sinisalo / Gasum

Venäjän kaasua ei korvata hetkessä

Valtaosa Suomessa käytettävästä maakaasusta tulee edelleen Venäjältä. Kaasua siirretään putkessa, joka kytkeytyy Suomen jakeluverkkoon Imatralla. Tämän lisäksi kaasua saadaan Inkoon ja Viron Paldiskin välille rakennetun Balticconnector-kaasuputken kautta. Suuri osa kaasusta on peräisin Klaipėdan LNG-terminaalista Liettuasta.

Viime vuonna Suomessa käytettiin putkikaasua 25 terawattituntia, josta Balticconnector -kaasuputken osuus oli noin 10 terawattituntia (TWh).

– Tällä hetkellä Baltian putken kautta tulee kolmasosa Suomen tarpeesta. Kyllä jäämme vielä alle puoleen tarpeesta, sanoo johtaja Antti Paananen Energiavirastosta.

Riippuvuus venäläisestä kaasusta kuitenkin vähenee nopeasti lähivuosina, sillä Haminan LNG-terminaalissa voidaan parin vuoden kuluttua höyrystää vähintään kolmannes Suomen tarvitsemasta maakaasusta.

– Aluksi pääsemme kolmeen terawattituntiin, mutta kapasiteettia on mahdollista kaksinkertaistaa vuosittain tulevina vuosina, sanoo toimitusjohtaja Markku Tommiska.

Tänä vuonna Suomen kaasumarkkinat yhdistyvät Euroopan verkkoon, kun Liettuan ja Puolan välille valmistuu uusi kaasuputki. Samalla suomalaiset yritykset voivat ostaa kaasua eurooppalaisilta markkinoilta, kun putket yhdistyvät Klaipedassa.

Jatkossa Suomen kaasun hintaan vaikuttaa kaasun menekki Keski-Euroopassa.

– Tällä hetkellä kaasusta on niukkuutta Euroopassa ja LNG:n hinta on noussut. Mahdollista on, että hinta myöhemmin laskee, pohtii Antti Paananen.

Johtaja Antti Paananen Energiavirastosta sanoo, että Liettuan ja Puolan välisen kaasuputken valmistuttua Suomen kaasunhinta riippuu Keski-Euroopan kysynnästä. Kuva: Jyrki Ojala / Yle

Saksa korvaa venäläiskaasua Qatarista saatavalla LNG:llä

Erityisen riippuvainen venäläiskaasusta on Saksa, joka yrittää nopeasti etsiä korvaavia energialähteitä. Saksa suunnittelee kahden LNG-terminaalin rakentamista, joita se tarvitsee voidakseen ostaa nesteytettyä maakaasua Qatarista.

LNG:n laivaukset ovat nopeasti lisääntyneet Eurooppaan. Yhdysvalloista on ohjattu viime kuukausina Eurooppaan kymmeniä rahtikuljetuksia, jotka on alunperin tarkoitettu muille markkinoille. Syynä on kaasupulan takia Euroopassa rajusti kallistunut hinta, mikä takaa kaasua myyville yrityksille erinomaisen tuloksen.

Uutistoimisto Reutersin mukaan (siirryt toiseen palveluun) Yhdysvaltain nesteytetyn maakaasun vienti nousee tänä vuonna 11,4 miljardiin kuutiometriin päivässä, mikä vastaisi viidennestä maakaasun päivittäisestä kysynnästä. Samalla Yhdysvallat nousisi Qatarin ja Australian kanssa LNG:n suurimpien viejien joukkoon.

Tällä hetkellä nesteytettyä maakaasua käytetään noin 53,3 miljardia kuutiometriä päivässä.

Haminan satamassa ovat jo valmiina lastausvarret, joiden avulla LNG saadaan siirtymään laivojen ja terminaalin välillä. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Ylimääräinen tuulisähkö voidaan tulevaisuudessa muuttaa Haminassa kaasuksi

Haminassa olevaan 30 000:n kuutiometrin kaasusäiliöön mahtuu kerralla noin 200 gigawattitunnin energiasisältö. Säiliöön voidaan tulevaisuudessa varastoida myös nesteytettyä biokaasua ja nesteytettyä synteettistä maakaasua, jota saadaan hyödyntämällä tuuli- ja aurinkoenergiaa.

Sitä voidaan valmistamaa aurinko- ja tuulisähköstä elektrolyysin avulla, jolloin syntyy vetyä. Vetyyn lisätään teollisuudesta talteenotettua hiilidioksidia, jolloin puolestaan syntyy metaania. Se voidaan nesteyttää ja syöttää LNG-säiliöön.

– Tämä tuo täydellisen kaasun omavaraisuuden parhaimmillaan tulevaisuudessa, sanoo Tommiska.

Mitä ajatuksia juttu herättää? Voit keskustella aiheesta 24.3. kello 23:een saakka.

Lue lisää:

.
.