Hyppää sisältöön

Helsingistä puuttuu pilaantuneiden maiden kaatopaikka – jätemaata kuskataan satojen kilometrien päähän

Pelkästään Helsingistä pilaantuneita maa-aineksia kuljetetaan pitkiä matkoja pitkin poikin Eteläistä Suomea. Rekkarallia ajetaan esimerkiksi Forssaan, Saloon ja Lahteen.

Helsingin Kalasataman alta on kaivettu pilaantuneita maita hyvin paljon. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Pääkaupunkiseudun pilaantuneita maita on tarkoitus rahdata Forssaan yhä suurempia määriä. Pilaantuneiden maiden kuljetuksiin on syynä se, ettei Helsingissä ole vaarallisten jätteiden kaatopaikkaa.

Uudenmaan ely-keskuksen ylitarkastaja Vesa Suominen kertoo, että nimenomaan vaaralllisille jätteille ei tiettävästi löydy sijoituspaikkaa koko pääkaupunkiseudulta. Ämmässuon kaatopaikka Espoossa ei sekään ota vastaan pilaantuneita maita.

– Pilaantuneita maita on kuljetettu pois pääkaupunkiseudulta jo vuosikymmeniä. Joskus niitä on viety jopa Outokumpuun saakka, muistelee Vesa Suominen.

Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Jussi Reinikainen puolestaan kertoo, että Helsingistä pilaantuneita maita on viety ilmeisesti Forssaan, Saloon, Lahteen, Riihimäelle, Porvooseen ja Sipooseen eli kuntiin, joissa on vastaanottoalueita.

Maa-aineksissa raskasmetalleja, öljyhiilivetyjä ja PAH-yhdisteitä

Pääkaupunkiseudulta on pilaantuneita kaivettu ylös rakentamisen tieltä esimerkiksi vanhoilta teollisuusalueilta, huoltoasemien pohjista tai satama-alueilta.

– Pilaantuneissa maa-aineksissa saattaa olla esimerkiksi öljyhiilivetyjä, jotka ovat peräisin polttoöljyistä. Maa-aineksissa on usein myös metalleja, arseenia, sinkkiä, kromia, kuparia ja lyijyä ja niin edelleen. Joukossa voi olla myös PAH-yhdisteitä, kertoo erikoistarkastaja Jussi Reinikainen.

Helsingin kaupungin johtava ympäristötarkastaja Tuukka Tonteri kertoo, että Helsingin tarpeisiin on kymmeniä erilaisia pilaantuneiden maiden sijoituskohteita eri puolilla.

– Soisin alan kehittyvän siihen suuntaan, että rekkarallille keksitään muita vaihtoehtoisia toteutustapoja esimerkiksi yhteisten käytäntöjen ja lainsäädännön kautta, sanoo Tuukka Tonteri.

Forssan keikan polttoainekulut 350 euroa

Vastaanotto- ja käsittelymaksut eri jätelaitoksilla ovat kirjavia. Lisäksi polttoaineiden korkea hinta nostaa myös jätekuljetusten kustannuksia.

Pääkaupunkiseudulta pilaantunut maa-aines kuljetetaan esimerkiksi Forssaan usein täysperävaunullisessa rekassa. Suomen kuljetus ja logistiikka-alan etujärjestön SKAL ry:n johtaja Petri Murto laskee, että 240 kilometrin edestakainen lenkki nykyisillä polttoainehinnoilla maksaa alvillisena rekkakeikkaa kohden 350 euroa.

.
.