Hyppää sisältöön
Mielipide
Hyvä elämä

Tuija Siltamäen kolumni: Nämä 21 asiaa ja luultavasti tuhat muutakin kannattaa median mukaan tehdä joka päivä

Rutiinit tuovat ihmisille turvaa ja medialle klikkejä. Ehditkö sinä tehdä päivän aikana kaiken, mitä kannattaisi? kysyy Siltamäki vain hieman johdattelevasti.

Millaista on hyvä elämä?

Joku huithapeli saattaisi kuvitella, että mahdollisimman vapaata, kiireetöntä ja paineetonta, mutta jokainen kunnon ihminen eli verkkomedioiden lukija ymmärtää, että se on sairasta harhaa.

Hyvä elämä koostuu tavoista, joista toiston kautta tulee rutiineja ja rutiineista elämäntapa. Tärkeintä on saada aikaan pysyvä elämäntapamuutos eikä lipsua takaisin vanhoihin haitallisiin tapoihin, joita ovat keskiluokkaisesti yleensä esimerkiksi napostelu ja älypuhelimen selaaminen sängyssä joidenkin alaluokan edustajien harjoittaman nappikaupan ja älypuhelinten varastelun sijaan.

Koska nykyihminen ajattelee, että ensimmäinen askel matkalla onnellisuuteen on illuusio itsensä hallinnasta, on media ottanut tehtäväkseen kertoa, mitä jokaisen kannattaa hyvän elämän saavuttamiseksi tehdä joka päivä. Esimerkiksi seuraavat asiat.

Aamulla kannattaa olla hetki paikallaan ja kuulostella kehoa. Kaikkien tuntemusten kannattaa antaa virrata läpi. (Anna (siirryt toiseen palveluun))

Aamulla kannattaa tehdä asioita, jotka lisäävät ja ylläpitävät jaksamista ja itsekontrollia. Kannattaa juoda lasi luontaisesti energiaa tarjoavaa sitruunavettä ja odottaa 15–30 minuuttia ennen kuin syö. Aamulla ei kannata tuijottaa näyttöä, vaan keskittyä omiin tarpeisiin, eli vaikkapa tuijottaa ulos ikkunasta tai meditoida. (Iltalehti (siirryt toiseen palveluun))

Aamulla ei kannata kuitenkaan möllöttää, vaan harrastaa liikuntaa. (Iltalehti (siirryt toiseen palveluun))

Aamulla kannattaa syödä kunnon aamiainen, koska se virittää rasva-aineenvaihdunnan ja sokeriaineenvaihdunnan toimimaan paremmin, nostaa verensokeria ja käynnistää aineenvaihduntaa yön paaston jälkeen. Ei kannata syödä tuhannen kalorin hotelliaamupalaa, vaan esimerkiksi edellisena iltana jääkaappiin laitettu tuorepuuro. (Helsingin Sanomat (siirryt toiseen palveluun))

Aamulla kannattaa pestä hampaat, sillä hampaat kannattaa pestä kolme kertaa päivässä, jos haluaa välttyä sydän- ja aivoinfarkteilta sekä valtimonkovettumataudilta, jotka ovat yhteydessä suun tulehduksiin. Hampaat kannattaa myös langata päivittäin. (MTV (siirryt toiseen palveluun))

Aamulla kannattaa asettaa konkreettisia tavoitteita päivälle. Se on yhteydessä parempaan itseluottamukseen ja kontrollin tunteeseen. (Iltalehti (siirryt toiseen palveluun))

Ei kannata istua liikaa. Istuminen voi olla vaarallisempaa kuin tupakointi. (Ilta-Sanomat (siirryt toiseen palveluun))

Joka päivä kannattaa käydä vähintään puolen tunnin kävelyllä. Kävelemällä kestävyyskunto, lihaskunto ja veren rasva-arvot paranevat, verenpaine laskee, vastustuskyky kasvaa, syöpäriski pienenee ja mieliala kohenee. (Ilta-Sanomat (siirryt toiseen palveluun))

Joka päivä kannattaa tehdä kyykkyjä. Kyykky on kokonaisvaltainen liike, joka vahvistaa kehoa, polttaa rasvaa ja parantaa liikkuvuutta. (Askel terveyteen (siirryt toiseen palveluun))

Syväkyykyssä kannattaa viettää aikaa joka päivä 5–30 minuuttia. (Iltalehti (siirryt toiseen palveluun))

Joka päivä kannattaa tehdä porrastreeni. Se torjuu kuolleen pepun syndroomaa. (Helsingin Sanomat (siirryt toiseen palveluun))

Joka päivä kannattaa venytellä. (Helsingin Sanomat (siirryt toiseen palveluun))

Mutta ennen treeniä ei kannata venytellä. (MTV (siirryt toiseen palveluun))

Joka päivä kannattaa syödä kauraa, mustikoita, tummanvihreitä kasviksia, punaisia kasviksia, marjoja ja hedelmiä sekä pähkinöitä. (Anna (siirryt toiseen palveluun))

Joka päivä kannattaa syödä myös perunoita, viljavalmisteita, maitovalmisteita, kalaa, munaa, kasviproteiinia, lihaa, rasvoja ja juomia. (Martat (siirryt toiseen palveluun))

Joka päivä kannattaa ottaa päiväunet, mutta niitä ei kannata ottaa väärin, eli nukkua liian pitkään. Oikein nukuttuna päiväunet parantavat kognitiivista suorituskykyä ja edistävät sekä henkistä että fyysistä terveyttä. Tehokkainta on ottaa päiväunet kofeiinin imeytymistä odotellessa. (Duunitori (siirryt toiseen palveluun))

Joka päivä kannattaa tehdä parisuhdetekoja, esimerkiksi ihostella ja luoda toiseen merkityksellisiä rakkaudellisia katseita. (Hidasta elämää (siirryt toiseen palveluun))

Joka päivä kumppanille kannattaa ilmaista ihailua ja kiintymystä. (Iltalehti (siirryt toiseen palveluun))

Aina kun on mahdollista, kannattaa harjoitella tietoista läsnäoloa. Kannattaa kuunnella, miltä veitsi kuulostaa, kun sillä pilkkoo porkkanoita. (Anna (siirryt toiseen palveluun))

Joka päivä kannattaa tehdä samoihin aikoihin jokin asia, jossa on hyvä. Siitä seuraa dopamiinibuusti. (Kodin Kuvalehti (siirryt toiseen palveluun))

Joka päivä kannattaa käydä vaa'alla. Etenkin ylipainoisen kannattaa tehdä siitä yhtä säännöllinen rutiini ja turvallinen tapa kuin hampaiden harjauksesta. (Iltalehti (siirryt toiseen palveluun))

Kannattaa hyväksyä itsensä. Olet täydellinen juuri sellaisena kuin olet. (Anna (siirryt toiseen palveluun))

Tuija Siltamäki

Kirjoittaja on Ylioppilaslehden päätoimittaja, jonka kannattaisi joskus rauhoittua.

Kolumnista voi keskustella 14.4. klo 23.00 saakka.

.
.