Hyppää sisältöön

VR muutti yllättäen kantaansa: Pakotteet eivät koskekaan itärahtia – suomalaisfirman pörssikurssi lähti hurjaan nousuun

Venäjä-sanktiot synnyttävät epävarmuutta ja kurssit heiluvat sen mukaisesti. Aasiasta konttikuljetuksia tuovan Nurmisen osake syöksyi maanantaina ja kiitää keskiviikkona, kun VR muutti kantaansa.

Kiinasta saapunutta konttijunaa puretaan Vuosaaren satamassa kevättalvella 2020. Kuva: Ilkka Klemola / Yle

Viime perjantaina VR ilmoitti lopettavansa rahtiliikenteen Venäjältä. Viikonloppuna lähetetty tiedote tuli monelle yllätyksenä.

Esimerkiksi Aasian konttijuniin panostaneen rahtiyhtiö Nurminen Logisticsin osakekurssi putosi voimakkaasti heti pörssin avautumisen jälkeen maanantaina. VR on kuljettanut myös Nurmisen kontit rajan yli.

Tänään VR päätti käynnistää tänä rahtikuljetukset uudestaan. Yhtiö kertoo käyneensä keskusteluja Britannian viranomaisten ja omien pankkiensa kanssa – ja täsmennetyn tulkinnan mukaan pakotteet eivät koske VR:n toimintaa.

– Näin ollen voimme jatkaa tärkeää rautateiden vienti-, tuonti- ja transitoliikennettä ja pitää samalla Suomen vientiteollisuuden pyörimässä, tiedotteessa todetaan.

Nurminen Logistics, joka maanantaina putosi pörssissä, on tänään päälistan suurin nousija. Yhtiön osakekurssi on puolen päivän jälkeen noin kymmenyksen nousussa.

Nurmisen toimitusjohtaja Olli Pohjanvirta vakuutti maanantaina Ylelle, että rajaa ei suinkaan ole suljettu, vaikka VR:n tiedotteesta saattoi hänen mukaansa sen mielikuvan saada.

Näyttää siltä, että Pohjanvirta oli oikeassa.

– Hyvä näin. Tärkeintä, että kaikki toimivat säännösten mukaan ja Aasian rahtiliikenne kulkee myös VR:n osalta.

Pakotteita vastaan ei pullikoida

VR Logisticsin johtaja Martti Koskisen mukaan VR toimi asiassa nopeasti pankkien yhteydenoton jälkeen. VR on rahoitussopimuksissaan sitoutunut noudattamaan kansainvälisiä sääntöjä, eikä muuta vaihtoehtoa ole.

– Nämä asiat tulevat tässä maailmantilanteessa vastaan todella nopeasti – ja kaikki haluavat reagoida viivytyksettä Ukrainan kaameasta tilanteesta johtuen, Koskinen sanoo.

– Toisaalta yritysten sopimuksissa on määritelty seurauksia, jos sanktioita rikottaisiin. Siksikin ollaan huolestuneita.

Pakotteiden rikkojan olisi turha pyydellä pankista uutta lainaa. Vanhatkin velat saattaisivat erääntyä saman tien maksettavaksi.

Alkuviikon aikana VR on käynyt keskusteluja brittiviranomaisten ja -pankkien kanssa. Vaikka Russian Railwaysin nimi löytyy yhä brittien pakotelistalta, uuden tulkinnan mukaan pakotteet eivät koske VR-yhtymää.

– Keskustelimme asiasta viranomaisten kanssa ja täsmensimme asiaa pankkien kanssa. Sen jälkeen todettiin, että pakotteet eivät velvoita meitä. Siksi päädyimme käynnistämään liikenteen nopeasti, Koskinen sanoo.

Vainikkalassa helpottuneet tunnelmat

Muutos oli nopea myös työntekijöille. Vielä eilen tiistaina sadat työntekijät odottivat Vainikkalan ratapihalla Lappeenrannassa tietoa tulevaisuudestaan, kun kaikki junaliikenne oli keskeytetty Venäjä-pakotteiden vuoksi.

Tavaraliikenne aivan itärajan pinnassa sijaitsevalla juna-asemalla alkoi kulkea heti keskiviikkona.

– Tilanne muuttui aika äkkiä. Itse sain virallisen tiedon aamupäivällä. Henkilöstön kannalta olen tosi tyytyväinen, että tuli tällainen ratkaisu. Uskon, että varmuus töiden jatkumisesta toistaiseksi helpotti jokaista, sanoo luottamusmies Jukka-Pekka Laitinen Raideammattilaiset JHL ry:stä.

VR Logisticsin johtajan Martti Koskisen mukaan pakotteet tuottavat kaikille yrityksille päänvaivaa. Ne eivät tulee sähköpostiin selvinä ohjeina tai määräyksiä, mitä saa tehdä ja mitä ei. Tämä koskee etenkin EU:n ulkopuolisia pakotteita.

– Pakotteet täytyy etsiä ja tulkita, että koskevatko ne edustamaasi yritystä, hän sanoo.

– Sota on synnyttänyt epävarmuuden. Mutta kuten yksi asiakkaamme totesi, pieniä nämä murheet on ukrainalaisten murheisiin verrattuna.

Tulevaisuus on yhä epävarma

VR ei jatkossakaan kuljeta pakotteiden alaista rahtia, mutta muilta osin yhtiöllä on valmius ottaa rahtijunia vastaan itärajan takaa tästä aamusta alkaen.

– On kuitenkin mahdollista, että tulee uusia pakotteita, ja silloin tilannetta arvioidaan uudestaan, Koskinen sanoo.

Esimerkiksi Yhdysvallat on ilmoittanut harkitsevansa uusia pakotteita (siirryt toiseen palveluun) Venäjää kohtaan, jotka kohdistuisivat toimitusketjuihin.

Nurminen Logisticsin Olli Pohjanvirta on tyytyväinen, että yhtiön rahti kulkee taas Aasiasta Suomeen. Mahdollisiin uusiin pakotteisiin hän ei ota kantaa.

– Ne eivät ole meidän käsissämme. Toimimme niin kauan kuin se sääntöjen mukaan on mahdollista, hän sanoo.

– Sen voin todeta, että olemme avaamassa eteläistä reittiä, joka kiertää Venäjän. Se tuo meille jatkossa toimintavarmuutta – ja avaa myös uutta markkinaa Etelä- ja Keski-Euroopassa.

Uuden logistiikkareitin varrelle mahtuu myös kaksi merimatkaa Kaspianmeren ja Mustanmeren yli. Pohjanvirran mukaan matka-aika saadaan kuitenkin tästä huolimatta pidettyä kilpailukykyisenä – käytännössä noin 25-27 päivässä.

Voit keskustella aiheesta 31.3. klo 23 saakka.

Lue myös:

.
.