Hyppää sisältöön

Kuutta epäillään venäläisen helikopterin huoltamisesta salaa Suomessa – MOT:n selvityksen perusteella kopterin omistaa Gennadi Timtšenko

MOT:n tietojen mukaan kuutta suomalaista epäillään törkeästä tulliselvitysrikoksesta. Helikopterin huollosta maksettiin yli 100 000 euroa suomalaiselle Polar Aviation Oy:lle, joka pitää epäilyjä perusteettomina. Gennadi Timtšenko ei ole epäiltyjen joukossa.

Venäläis-suomalainen Gennadi Timtšenko kuuluu presidentti Vladimir Putinin lähipiiriin. Timtšenko sai Suomen kansalaisuuden vuonna 1999. Kuva: Sergey Guneev / Sputnik

Laaja rikostutkinta venäläisomisteisen helikopterin huoltoon liittyvistä tapahtumista Suomessa on valmistunut. Ylen MOT-toimituksen selvityksen mukaan helikopterin omistaa Venäjän presidentin Vladimir Putinin lähipiiriin kuuluva venäläis-suomalaisen oligarkki Gennadi Timtšenko.

Erikoissyyttäjä Nina Sipilä Etelä-Suomen syyttäjäalueelta kertoo päättävänsä kesään mennessä, nostetaanko tapauksessa syytteet. Hän ei halunnut kommentoida tapausta muutoin.

MOT-toimituksen tietojen mukaan kuutta suomalaista epäillään tapauksessa törkeästä tulliselvitysrikoksesta. Siitä voidaan tuomita vähintään neljän kuukauden ja enimmillään kolmen vuoden vankeusrangaistus. Esitutkinnan on suorittanut Tulli.

MOT:n tietojen mukaan epäiltynä on yksityislentokoneiden huoltoon erikoistuneen suomalaisen Polar Aviation Oy:n pääomistaja Kari Pasanen, saman yhtiön vähemmistöosakas ja neljä muuta henkilöä.

Gennadi Timtšenkoa ei MOT:n tietojen mukaan epäillä rikoksista. Esitutkinnassa epäillyt ovat kiistäneet syyllistyneensä rikokseen.

MOT-toimitus ei tavoittanut Kari Pasasta kommentoimaan epäilyjä. Polar Aviation lähetti kuitenkin sähköpostilla yleisen lausunnon.

“Polar Aviation Oy on selvitystyön alusta lähtien tehnyt avointa yhteistyötä Tullin kanssa. Polar Aviation Oy:n mukaan kyseiseen ilma-aluksen huoltotoimintaan liittyvä tutkinta on perätön“, sähköpostissa todetaan.

MOT-toimitus uutisoi viime viikolla, että Polar Aviation on käyttäjä kolmessa yksityislentokoneessa, jotka omistaa pitkän uran venäläisessä suurpankissa Gazprombankissa tehnyt liikemies.

Sähköposti: ”Näin välttyisimme tullimaksuilta…”

Rikostutkinnan taustalla ovat tapahtumat syksyllä 2015 ja alkuvuodesta 2016. Venäläinen helikopteri operaattori Tulpar Express oli tiedustellut suomalaiselta helikopterioperaattorilta FastClass Oy:ltä, voisiko se huoltaa AgustaWestland AW139 -merkkisen helikopterin.

Kyse on siviilikäyttöön suunnitellusta helikopterista, jollaisia käyttävät esimerkiksi rikkaat liikemiehet ja yritykset. Rikostutkintaan liittyneen helikopterin arvo vuonna 2015 oli noin seitsemän miljoonaa euroa.

FastClass ajautui kuitenkin konkurssiin. Huollon toteuttajaksi vaihtui Polar Aviation Oy. Helikopterin ylläpidosta Venäjällä vastaava yhtiö Tulpar Express esitti sähköpostitse Polar Aviationille, että koneen Suomeen tuomisen todellista syytä ei kerrottaisi.

Ehdotamme, että tuomme helikopterin Suomeen tavallisena lentona (eikä huoltoon liittyvänä) ja välttyisimme näin tullimaksuilta”, syyskuussa 2015 lähetetyssä sähköpostissa todetaan.

Sähköposti oli lähetetty Polar Aviationin pääomistajalle Kari Pasaselle ja kahdelle huollosta vastaavalle työntekijälle. Venäläinen osapuoli toisti saman ehdotuksen myös toisessa sähköpostiviestissä.

Ilma-alusten eli lentokoneiden ja helikopterien maahantuloa sekä niiden huoltoa säädellään tarkasti. Polar Aviationilla ja kopterin Suomeen tuoneella Tulpar Expressillä oli kaksi vaihtoehtoa:

  • Maksaa noin 1,8 miljoonan euron vakuus. Se olisi palautettu myöhemmin.
  • Suorittaa tullimaksu sekä arvonlisävero. Myös tämä olisi maksanut noin 1,8 miljoonaa euroa.

Polar Aviation tai helikopterin käytöstä vastannut venäläinen Tulpar Express eivät maksaneet näistä kumpaakaan.

Helikopteri lennätettiin Venäjältä Suomeen 29. syyskuuta 2015. Suomen viranomaisille ei kerrottu, että helikopteri oli tuotu maahan huoltoa varten. Suomesta helikopteri poistui Viron kautta Venäjälle vasta 1. maaliskuuta 2016 eli noin viiden kuukauden päästä.

Polar Aviation Oy veloitti noin 100 000 euroa helikopterin huoltamisesta ja toiset sata tuhatta euroa helikopteriin tilatuista osista. Maksun suoritti MOT-toimituksen tietojen mukaan venäläinen Tulpar Express, joka vastasi helikopterin käytöstä.

Gennadi Timtšenko omistaa AgustaWestland AW139 -merkkisen helikopterin. Kyse on siviilikäyttöön suunnittelusta helikopterista. Kuvan helikopteri ei liity Timtšenkoon, vaan se on kuvattu Britanniassa. Kuva: Uwe Deffner / Alamy/All Over Press

Omistajaksi paljastuu Gennadi Timtšenko

Tutkinta alkoi syksyllä 2017 tehdystä tutkintapyynnöstä (siirryt toiseen palveluun). Polar Aviationin mukaan siinä esitetyt tiedot ovat perättömiä.

“Polar Aviation Oy:n tietojen perusteella ilmianto perustuu totuudenvastaisille väitteille ja sisältää virheellisiä spekulatiivisia väitteitä. Tästä johtuen tämä perätön ilmianto selvitetään aikanaan asian vaatimalla vakavuudella oikeudellisessa prosessissa”, yhtiö kirjoittaa MOT-toimitukselle sähköpostissaan.

Tutkintapyynnössä esitettiin väite, että helikopterin omistaja on Gennadi Timtšenko. MOT-toimituksen tietojen mukaan Tulli ei esitutkinnan aikana selvittänyt aktiivisesti, kenen omistama Suomeen huoltoon tuotu helikopteri oli.

MOT-toimitus selvitti helikopterin omistajaa muun muassa Panaman papereiden tietovuodon avulla. Suomeen huoltoon tuodun helikopterin omistaa venäläinen Helitrans. Sen omistaja puolestaan on Brittiläisille Neitsytsaarille rekisteröity Gennadi Timtšenkon veroparatiisiyhtiö Waterfront Holdings Services Ltd.

Veroparatiisiyhtiön asioita on johdettu Liechtensteinista käsin. Se kuuluu valtavaan Timtšenkon yritysryppääseen, josta MOT-toimitus uutisoi maaliskuussa.

Pakotteet vaikeuttivat helikopterin huoltoa

Timtšenko on ollut vuodesta 1999 lähtien Suomen kansalainen. Hän joutui Yhdysvaltain pakotelistalle vuonna 2014 ja tänä vuonna EU:n pakotelistalle.

Pakotteiden syynä on Timtšenkon läheiset välit Venäjän presidenttiin.

Polar Aviationin kannalta huollon järjestäminen sisälsi riskejä. Yhdysvallat on lisännyt pakotelistalle tahoja, jotkat ovat auttaneet pakotteiden kiertämisessä tai myyneet palveluita pakotteiden kohteena oleville yhtiöille tai ihmisille.

Polar Aviation sanoo selvittäneensä helikopterin omistajan.

“Polar Aviation Oy on tehnyt selvityksen helikopterin omistaneesta yhtiöstä ja vielä erikseen lisäselvityksen tämän helikopteriyhtiön omistajista. Näiden perusteella on yhdessä Line Supportin [FastClassin huoltoyksikkö] kanssa todettu, ettei mitään USA- ja/tai EU-pakotteisiin liittyvää omistusta tai omistajatahoa ole ilmennyt”, yhtiö kirjoittaa vastauksessaan.

MOT-tietojen mukaan muutamat eurooppalaiset helikopterihuoltamot olivat kieltäytyneet ottamasta Timtšenkon helikopteria huoltoon, koska he pelkäsivät Yhdysvaltojen reaktiota.

Tapahtuma-aikana Timtšenko ei ollut EU-pakotteiden kohteena, joten Polar Aviation toiminta ei rikkonut pakotesäädöksiä. Yhtiö sanoo noudattavansa EU:n ja Yhdysvaltain pakotesäädöksiä.

Yksityiskoneita venäläisille liikemiehille

Gennadi Timtšenko oli aiemmin pääosakas suomalaisessa yksityislentoyhtiössä nimeltä Airfix Aviation Oy. Sen toiminta ajettiin alas sen jälkeen, kun se joutui Yhdysvaltain pakotelistalle kesällä 2015.

Airfix Aviation operoi yli kymmentä yksityiskonetta, joita käyttivät lähinnä rikkaat venäläiset liikemiehet. Airfix Aviation hoiti koneiden huollot ja lentotoiminnan, mutta se ei omistanut niitä.

MOT:n tietojen mukaan Polar Aviation perustettiin elokuussa 2015 jatkamaan Airfix Aviation koneiden huoltoa. Se siis syntyi palvelemaan Gennadi Timtšenkon ja muiden oligarkkien tarpeita. Tieto perustuu kahteen toisistaan riippumattomaan lähteeseen sekä asiakirjoihin.

Polar Aviationista 95 prosenttia omistava Kari Pasanen oli Airfix Aviationin perustaja ja osakas vuoteen 2000 saakka. Hän työskenteli Airfix Aviationin palveluksessa noin viidentoista vuoden ajan.

Polar Aviation kiistää, että yhtiöllä olisi yhteyksiä Timtšenkoon.

“Lisäksi toteamme että Polar Aviationilla ja Gennadi Timtšenkolla ei ole mitään tekemistä keskenään. Polar Aviation on täysin suomalaisomisteinen yhtiö, joka on kahden maailman suurimman liikelentokonevalmistajan takuuhuoltokeskus”, Polar Aviationin lähettämässä sähköpostissa sanotaan.

MOT on tutkinut venäläisiä rahavirtoja ohjelmassaan maaliskuussa:

Huhtikuun alussa julkaistussa MOT:n jaksossa kerrottiin, kuinka Vladimir Putinin lähipiiri on kätkenyt varallisuuttaan jo vuosikymmenten ajan ja miten vaikeaa pakotteiden valvonta on veroparatiisien sekä bulvaanien käytön takia.