Hyppää sisältöön

"Lonkkaan tuli mustelma ja selkää särki", auraustraktorin viskaama lumi kaatoi Fanni Poikolan koulutiellä – Muurame havahtui päivittämään koulukuljetusohjetta

12-vuotias Fanni Poikola selvisi koulutiellä säikähdyksellä ja mustelmilla, kun auraustraktorin heittämä lumimassa kaatoi hänet viikko sitten. Osa Isolahden vanhemmista ilmoitti, että lapset jäävät toistaiseksi kotiin, jos Muuramen kunta ei järjestä lapsille turvallisia koulukuljetuksia.

Talvella lapset joutuvat lumipenkkojen vuoksi kävelemään ajouralla Isolahdentiellä. Kuva: Arvo Vuorela / Yle

Keski-Suomessa Muuramessa isolahtelaiset vanhemmat ovat jo vuosia vaatineet koululaisten turvallisuuden parantamista Isolahdentiellä, Ronsuntaipaleentiellä ja Saukkolahdentiellä. Ensisijainen tavoite on saada lapsille turvallinen taksikyyti. Pidemmällä aikavälillä toiveena on kevyen liikenteen väyliä.

Aino Palokangas on lasten äitinä huolissaan etenkin teiden todella huonosta talvikunnosta.

– Auraus on vain kerran päivässä, tie on mutkainen ja mäkinen, pientareita ei ole ollenkaan, talvella isot lumipenkereet kaventavat tien ja lapset joutuvat kulkemaan ajouralla.

Palokankaan mukaan vastakkain tulevilla autoillakin on hankaluuksia kohtaamisissa, kun tiessä on kolme vahvaa uraa.

Teillä on myös raskasta liikennettä: isoja eläinkuljetusautoja ja kuorma-autoja kuljettamassa soraa Isolahdesta Muurameen ja Jyväskylään.

Läheltä piti -tilanteita on koululaisilla ollut useita. 10-vuotias Vilma Palokangas muistaa tapauksen parin viikon takaa, kun oli bussipysäkillä ystävänsä kanssa odottamassa hänen äitiään.

– Sieltä tuli auto aika kovaa ja veti ihan lintassa tosi läheltä melkein meidän päälle. Joku eläinlääkäri näki sen ja soitti poliisille, mutta ei se tullut paikalle.

– Näillä syrjäteillä autoilijat ajavat valitettavasti paljon kovempaa mitä saisi ajaa, Aino Palokangas huokaa.

Isolahden koululaiset Eevi ja Vilma sekä äiti Aino Palokangas vaativat turvallista koulumatkaa. Kuva: Arvo Vuorela / Yle

Vilma Palokangas kokeili viime kesänä pyöräillä kouluun, mutta se jäi parin kertaan, kun ylämäet olivat raskaita ja autot ajoivat tiellä liian kovalla vauhdilla.

Vilman isosisko, 12-vuotias Eevi kertoo, että teiden turvattomuuden vuoksi 4,5 kilometrin koulumatkat kuljetaan yleensä taksilla ja bussilla ja ne maksetaan omasta pussista.

– Aikanaan kaikki isolahtelaiset saivat kuljetukset koululle ja kotiin. Nyt isommat alakoululaiset joutuvat kulkemaan kouluun jalkaisin tai pyörällä, muistuttaa Aino Palokangas.

Koulu on mukava, koulutie ei

Isolahden koulu sijaitsee 15 kilometriä Jyväskylästä etelään ja siellä on 63 oppilasta ja kolme opettajaa.

Fanni Poikolan mukaan koulu on todella mukava, mutta ei ole mukavaa kävellä kouluun turvattomalla tiellä.

– Lunta auraava traktori tuli vastaan ja lumi lensi niin kovalla voimalla päälleni niin että kaaduin selälleni maahan. Lonkkaan tuli mustelma ja selkää särki.

Taksi oli ajamassa onnettomuushetkellä samaan suuntaan kuin Fannikin.

– Jos olisin ollut taksin kyydissä, niin tätäkään tilannetta ei olisi tapahtunut. On todella tärkeää, että jokainen oppilas saisi turvallisen koulukyydin, Fanni Isolahti puuskahtaa.

Fanni Poikola selvisi säikähdyksellä ja mustelmilla auraustrakorin kohtaamisesta. Kuva: Arvo Vuorela / Yle

Aino Palokankaan mukaan on hassua, että taksi kulkee samaan aikaan suuntiin, joilla muita koululaisia velvoitetaan kulkemaan omin neuvoin.

– Taksit eivät voi ottaa koululaisia kyytiin, koska heillä ei ole oikeutusta koulukuljetukseen. Ihan hyvin kyytiin mahtuisi, mutta kunta ei halua sitä järjestää.

Taksikonkari: tiet talvella huonossa kunnossa

32 vuotta koulu- ja muita kyytejä monen kokoisilla autoilla ajanut taksiautoilija Kari Hanhinen on vanhempien kanssa samaa mieltä lähiteiden kunnosta.

– Ne ovat huonossa kunnossa ja etenkin tänä talvena, kun on ollut paljon lunta. Kunnolla auraamalla ja hiekoittamalla tilanne vähän paranisi. Teiden leventäminen tai kevyen liikenteen väylä ois aina parempi, mutta se on kallista.

Taksikyyti on Hanhisen mukaan tällä hetkellä lapsille turvallisinta. Ja se on vain järjestelykysymys.

– Viime vuonna ajoin 16-paikkaisella autolla ja se onnistui hyvin. Mahdollisuus on jopa 20-paikkaiseen autoon, kapasiteettia pystytään lisäämään.

32 vuotta taksia ajanut Kari Hanhinen kiteyttää Isolahden seudun teiden talvikunnon adjektiivilla huono. Kuva: Arvo Vuorela / Yle

Kyläaktiivi Tomi Poikola on monesta asiasta tyytyväinen Isolahden kehityksessä. Mutta kehitystahti on saattanut yllättää Muuramen päättäjät.

– Tänne saatiin hieno hirsinen päiväkoti koulun jatkeeksi. Tikkalassa on myös uudehko koulu. Nämä lisäävät kylien ja Muuramen kiinnostavuutta ja asukasmäärää. Mutta samalla liikennemäärä on kasvanut, teiden kunto heikentynyt ja vaarallisuus lisääntynyt.

Muuramen nykyinen koulukuljetussääntö on vuosimallia 2019. Siinä koulukuljetusoikeus myönnetään koulumatkan pituuden tai vaikeuden, rasittavuuden ja vaarallisuuden vuoksi.

Tomi Poikolan mukaan kylien asukasmäärä on kasvanut ja teiden kunto heikentynyt. Kuva: Arvo Vuorela / Yle

Koulukuljetusohje uusitaan syksyyn mennessä

Muuramen hyvinvoinnin ja palveluiden lautakunta käsittelee kuljetussäännön päivittämistä kokouksessaan tiistaina 12. huhtikuuta. Päätösesityksessään palvelujohtaja Simo Oksanen toteaa, että parin runsaslumisen talven aikana on saatu palautetta, jonka perusteella koulukuljetusperiaatteita etenkin koulumatkan vaarallisuuden perusteella tulisi tarkastella uudelleen. Koulumatkan sujumisen haasteita ja vaaratilanteita on havaittu tiestön auraamattomuudesta johtuen sekä auraamistilanteissa.

Oksasen esityksen mukaan huoltajien palaute ja huoli koulureittien turvallisuudesta on täysin ymmärrettävää. Sen vuoksi hän esittää hyvinnvoinnin ja palveluiden lautakunnalle, että se tilaa ulkopuolisen arvioinnin koulureittien turvallisuudesta kehitysehdotuksineen.

Selvityksen perusteella lautakunta tekee tarvittavat muutokset kunnan Koulukuljetusohjeeseen jo ennen syksyllä alkavaa uutta lukuvuotta.

.
.