Hyppää sisältöön

Autonrenkaista reilusti yli puolet on tuotu Venäjältä – ei tuoda enää: Varastot tyhjentyvät kesällä, hinnat nousevat jo nyt

Talvirenkaiden saatavuus on nyt epävarmaa, mutta hintojen nousu varmaa, sanovat rengaskauppiaat. Venäjälle asetetut sotapakotteet näkyvät syksystä lähtien rengasmyymälöissä Suomessakin.

Lähes 60 prosenttia Suomessa myydyistä renkaista on tuotu Venäjältä. Nyt pakotteet katkaisivat tuonnin. Kuva: Markku Rantala / Yle

Venäjällä valmistettujen autonrenkaiden tuonti Suomeen ja muihin EU-maihin loppui viime lauantaina kuin seinään.

Ukrainaan hyökkäämisen takia asetettu Venäjän vastainen pakotepäätös tuli voimaan ilman varoitusaikaa. Rengaskauppiaille ei jäänyt aikaa täydentää varastojaan.

Pakotepäätös mullistaa rengaskaupan, sillä viime vuosina selvästi yli puolet Suomessa myydyistä henkilö- ja pakettiauton renkaista on tehty Venäjällä. Vaikutus tulee näkymään erityisesti talvirenkaissa, joiden valmistusta useat rengasyhtiöt ovat keskittäneet venäläisiin tehtaisiinsa.

Vaikutus painottuu talvirenkaisiin myös siksi, että nyt myytävät kesärenkaat on tilattu puoli vuotta sitten ja saatu jo varastoihin Suomeen.

Matin Renkaan myyjä Martti Lehtosella on alasta pitkä kokemus. Nykyisen kaltaista tilannetta hän ei ole ennen nähnyt, kun hinnat nousevat vauhdilla ja kevään jälkeen varastojen täyttämisessä on kovat haasteet. Kuva: Markku Rantala / Yle

Helsinkiläisen Matin Renkaan myyjä Martti Lehtosella on alasta 40 vuoden vahva näppituntuma. Nyt edessä on ennen näkemätön tilanne. Jopa tavaran saaminen myytäväksi alkaa huolestuttaa.

– Kyllä tässä pitää jo huolestua, että ainakaan hyviä merkkirenkaita ei saa alle niin varmasti kuin tähän saakka, hän sanoo.

Kesärenkaiden vaihtosesongissa ajatus talveen

Renkaiden vaihtokausi on alkamassa vähitellen, mutta rengasliikkeissä ajatukset ovat jo talvessa. Tavallisesti rengasliikkeet tekevät näihin aikoihin tilauksensa rengasvalmistajille talvirenkaista.

Mutta Matin Renkaan hallissa Helsingin Malmilla rengasvalmistajien myyntiedustajia ei näy, ei kuulu.

– Sehän tässä on, kun tavallisesti tähän aikaan vuodesta ne pyörii täällä tekemässä talvirengasennakointia ja tuomassa hinnastoja, mutta nyt ei ole näkynyt vielä minkään merkin edustajia, Lehtonen ihmettelee.

Renkaiden saatavuus on nyt epävarmaa, mutta hintojen nousu varmaa. Sen on pannut merkille myös rengasmyyjä Euromasterin toimitusjohtaja Carl Segercrantz.

– Jo ennen sotaa renkaiden hinnat ovat nousseet toimitusketjujen haasteiden takia. Nousu jatkuu tänä vuonna sodan takia ja ehkä entistä jyrkempänä, hän sanoo.

Euromasterin toimitusjohtaja Carl Segercrantzin mukaan käytännössä kaikkiin rengasvalmitajiin vaikuttaa se, että renkaiden ja niiden raaka-aineiden tuonti Venäjältä on pysäytetty pakotteilla. Kuva: Markku Rantala / Yle

Segercrantzin ja Lehtosen mukaan kaikki rengasvalmistajat ovat nostaneet tänä vuonna hintoja kahteen kertaan yhteensä kymmenkunta prosenttia.

– Ennen syksyä tulee ehkä kaksi korotusta lisää. Siitä voi sitten kuvitella, miltä tilanne näyttää syksyllä, Segercrantz varoittelee.

– Hinnat nousevat ihan valtavasti. Eräs meidän päämerkki ilmoitti, että talvirenkaiden hinnat nousevat ensi kuussa neljätoista prosenttia ja muillakin valmistajille kymmenisen prosenttia, Lehtonen listaa.

Hän ennakoi, että ennen syksyä tulee vielä uusia korotuksia, joten käytännössä keskihintainen rengassarja kallistuu 100-150 euroa.

Segercrantz kannustaakin autoilijoita kaukokatseisuuteen. Vaikka nyt aletaan vaihtaa vasta kesärenkaita, ajatusten pitäisi olla jo talvirenkaissa.

Kesärenkaiden kuumin vaihtokausi ei ole ihan vielä päässyt vauhtiin, sanoo Matin Renkaan asentaja Olli-Pekka Seppä. Kuva: Markku Rantala / Yle

– Nyt olisi hyvä aika päivittää talvirenkaat. Varsinkin kun on selvää, että hinnat tulevat nousemaan ja indikoidaan mahdollisia saatavuushaasteita.

Renkaista 57 prosenttia tuli Venäjältä

Autonrengasliitto kertoo, että Suomessa myydään vuodessa noin 3,3 miljoonaa henkilöauton rengasta.

Venäjän osuus tästä on tuntuva. Tullin mukaan Venäjältä tuotiin viime vuonna Suomeen 1,9 miljoonaa eri valmistajan rengasta henkilöautoihin. Venäjän osuus oli siis 58 prosenttia. Kiinasta tuotavien renkaiden määrä nousi viime vuonna 1,4 miljoonaan eli oli jo 42 prosenttia.

Nyt kiinalaiset valmistajat tulevat todennäköisesti kasvattamaan osuuttaan.

– Asiakkaiden pitää ottaa jotain halvempaa kiinalaista rengasta alle - ne tuskin ihan vielä loppuu, Matin Renkaan Lehtonen arvelee.

Suomalainen rengasvalmistaja Nokia Renkaat kertoo tekevänsä henkilöauton renkaistaan yli 80 prosenttia Venäjällä. Nyt tuotantoa pyritään siirtämään Suomeen.

Nokian Renkaiden jakeluketju Vianorin toimitusjohtaja Teemu Tuuri kommentoi äkkiä muuttunutta tilannetta Ylelle lyhyellä sähköpostilla.

Rengasasentaja Santeri Kuukka työssään. Yleensä autoilijat ovat uskollisia samalle rengasmerkille, mutta tänä vuonna talvirenkaista voi tulla pulaa, jota paikataan Kiinassa valmistetuilla renkailla. Kuva: Markku Rantala / Yle

Siinä hän sanoo, että "Vianorilla on varastot kunnossa tulevaan sesonkiin, ja meiltä renkaat eivät tule loppumaan".

Rengasvalmistaja Michelin omistaman Euromasterin Sedercrantz sanoo, että Venäjän vastaiset pakotteet tuottavat ongelmia niillekin valmistajille, jotka pystyvät siirtämään tuotantoaan tehtailleen Euroopassa tai muualla maailmassa. Venäjä on monien renkaiden valmistuksessa tarvittavien raaka-aineiden ja kemikaalien toimittaja. Myös niiden tulo EU-maihin loppuu.

Nyt autojen alle ruuvattavat renkaat on tilattu valmistajilta viime syksynä. Pakotteet eivät siis tunnu käytännössä vielä. Varastot ovat pullollaan myös siksi, että viime syksynä tilauksia tehtäessä odotettiin kovaa talouskasvua koronan jälkeen.

Odotuksena oli että talouden pyörät pyörivät vauhdilla ja sen mukaisesti kuluisi renkaitakin. Nyt talouskasvuennusteita on pudotettu puoleen viime syksystä.

Aiheesta voi keskustella sunnuntaihin kello 23 saakka

Lue lisää:

EU-pakotteiden piiriin seuraavaksi "kumituotteet" ja "puu" – Metsäteollisuus ja Nokian Renkaat epätietoisia, mitä se tarkoittaa

Nokian Renkaat lisää tuotantoa Nokialla: Uudet Venäjä-pakotteet vaikuttavat ainakin kolmella tavalla kritiikkiä saaneeseen yhtiöön