Hyppää sisältöön

Ilmastonmuutos lisää turvallisuusriskejä raideliikenteesssä – radaltasuistumisen Vesangassa aiheutti helle

Pitkään jatkunut helle ja ratatyöt olivat syynä kuuden tavaravaunun suistumiseen raiteilta viime heinäkuussa Vesangassa. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan myös työmaan pääasiassa etänä toteutettu valvonta vaikutti onnettomuuteen.

Yhteensä kuusi tyhjää puutavaravaunua suistui raiteilta viime heinäkuussa Vesangassa. Kuva: Onnettomuustutkintakeskus

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on saanut valmiiksi Vesangassa heinäkuussa 2021 sattuneen tavarajunaonnetomuuden tutkinnan.

Onnettomuustutkintakeskuksesta kerrotaan, että onnettomuuden pääasialliset syyt olivat pitkään jatkunut helle ja rataosuudella tehdyt kunnostustyöt.

– Käytännössä junan suistumisen aiheutti niin kutsuttu hellekäyrä. Kysymys on teräksen lämpölaajenemisesta, kun kisko laajenee lämmön vaikutuksesta ja yrittää pakottaa kiskon irti kiinnityksestään ja siirtämään raidetta sivusuunnassa, kertoo tutkinnanjohtaja Lasse Laatta.

Myös pääasiassa etänä tehty työmaan valvonta johti siihen, että radan lämpölaajenemisen aiheuttamaa turvallisuusriskiä ei havaittu.

– Kunnostustöiden aikana olisi vaadittu tarkempaa lämpötilojen seurantaa kuin nyt tehtiin, Laatta sanoo.

Onnettomuudessa radalta suistui kuusi tyhjää puutavaravaunua Humalamäentien tasoristeyksen kohdalla Vesangassa. Suistuminen vaurioitti vaunuja ja rataa, mutta ei aiheuttanut henkilövahinkoja.

Pitkät hellejaksot lisäävät raideliikenteen riskejä

Ilmastonmuutos lisää raideliikenteeseen kohdistuvia riskejä erityisesti radoilla, joiden tukirakenteet eivät ole ajanmukaisia.

– Radoilla, joiden tukikerrokset ovat heikentyneet, hellekäyräriskit todennäköisesti kasvavat ilmastonmuutoksen vuoksi tulevaisuudessa, koska ennusteiden mukaan tulee pidempiä hellejaksoja ja suurempia sademääriä, sanoo Laatta.

Jyväskylän ja Petäjäveden välisellä rataosuudella oli rakenteita, jotka eivät vastaa nykyisiä määräyksiä. Tällaista rataa, jossa on myös henkilöliikennettä, on Suomessa noin 200 kilometriä.

Lämpölaajeneminen aiheutti sivuttaissiirtymän eli hellekäyrän Petäjäveden ja Jyväskylän välisellä rataosuudella heinäkuussa 2021. Kuva: Onnettomuustutkintakeskus

Onnettomuustutkintakesks suosittaa, että Väylävirasto parantaa ratatöiden ohjestuksia ja laatii selkeät ratatyömaan keskeyttämiskriteerit.

Väylävirasto on tarkastanut Jyväskylän ja Petäjäveden välisen rataosuuden ja alentanut sen nopeusrajoitusta onnettomuuden jälkeen. Myös muut vastaavat radat tarkastetaan.

.
.