Hyppää sisältöön

Otkes: Tikkakosken lentoturman tutkinta kestää kuukausia – itserakennetuilla koneilla yhtä tiukka valvonta kuin tyyppihyväksytyillä

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Suomessa on tyyppihyväksyttyihin lentokoneisiin verrattuna runsaasti yksittäiskappaleina tehtyjä niin sanottuja experimental-koneita.

Onnettomuustutkintakeskus on julkaissut kuvan Tikkakosken turmapaikalta. Kuva: Otkes

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) jatkaa sunnuntaina Jyväskylän Tikkakoskella tapahtuneen pienkoneturman tutkintaa. Otkes ei ota tässä vaiheessa kantaa esimerkiksi siihen missä vaiheessa lentoa onnettomuus on tapahtunut.

Lentokone putosi Tikkakosken lentoaseman alueella metsään. Lentäjä kuoli onnettomuudessa. Sisä-Suomen poliisi kertoi eilen, ettei tutkinnassa ole tullut ilmi mitään rikokseen viittaavaa.

Otkesin ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Janne Kotiranta arvioi, että turman syiden selvittäminen kestää kuukausia. Paikkatutkinta on jo aloitettu.

– Koneen hylyn ympäristössä selvitetään mitä on mahdollisesti käynyt, miten kone on paikkaan asemoitunut, iskeytynyt ja mitkä ovat osumajäljet. Selvitellään, onko moottori esimerkiksi ollut käynnissä iskeymähetkellä ja missä kulmassa kone on paikkaan päätynyt, kuvailee Kotiranta paikkatutkintaa.

Onnettomuustutkintakeskus selvittää tapahtumien kulkua myös teknisellä tukinnalla, henkilöihin ja koneeseen liittyvien asiakirjojen keräämisellä sekä henkilöiden kuulemisilla.

Ilmailua valvotaan tarkasti

Turmakone oli yksipaikkainen experimental-kone. Experimental-luokka tarkoittaa, ettei koneella ole tyyppihyväksyntää. Se taas ei ole erityinen miinus tai turvallisuuspuute.

– Jos halutaan tehdä tyyppihyväksytty kone, mutta niitä pitää olla useiden koneiden sarja, ja se koko konetyyppi hyväksytään. Experimental-koneessa ei ole muuta eroa kuin se, että on tehty vain yksi kone, jonka on tehnyt tietty henkilö, sanoo Keski-Suomen Ilmailijoiden varapuheenjohtaja Jouko Nuora.

Experimental-koneissa käytetään valmiita moottoreita, mittareita ja muita osia.

– Yleensä ne tehdään piirustuksista tai rakennusarjasta tavallisista lentokoneen osista. Ei konetta voi tehdä niin, että pulttailee vain jotain kasaan – tai voi, mutta ei sillä koskaan lentää saa, Nuora sanoo.

Otkesin Kotirannan mukaan experimental-koneet eivät lähtökohtaisesti ole tyyppihyväksyttyjä koneita vaarallisempia, sillä ilmailu on hyvin tarkkaan säädeltyä. Myös omatekoiset koneet rakennusvalvotaan ja katsastetaan.

– Vastaavanlaisen kategorian eli experimental-koneelle tapahtui viime syksynä Hyvinkäällä onnettomuus, mutta onnettomuudet eivät kaikkiaan ole yleisiä, eivät varsinkaan kuolemaan johtaneet. Tikkakosken tapauksessa iso vaikuttava tekijä on ollut maasto, sillä metsään lasku ei ole niin onnekasta kuin lasku pellolle, arvioi Kotiranta.

Experimental-lentokoneita runsaasti

Experimental-koneita on harrasteilmailussa käytössä Kotirannan mukaan melko paljon. Osasyynä tähän hän näkee sen, että ne voivat olla harrastajille tai lehtokerhoille tehdasvalmisteisia koneita edullisempia.

– Harrasteilmailussa nykykalusto on usein ultrakevyitä ja experimental-koneita. Niitä on määrällisesti paljon verrattuna tyyppihyväksyttyihin koneisiin.

Keski-Suomen Ilmailijoiden varapuheenjohtaja Jouko Nuora pitää myös harrasteilmailua turvallisena.

– Kun millä tahansa tavalla liikutaan paljon, jotain tapahtuu. Vaikka sitten vain kävelisi tiellä, hän sanoo.

Otkesin tutkintaraportti Tikkakosken onnettomuudesta sisältää aikanaan sekä johtopäätöksiä että turvallisuussuosituksia.

– Meidän pääasiallinen tehtävä on parantaa turvallisuutta ja ehkäistä vastaavia onnettomuuksia. Raportista käy selville mitä tapahtui, miksi ja mitkä olivat onnettomuuden syyt ja seuraukset, sanoo Kotiranta.

Lue myös

.
.