Hyppää sisältöön

Kesärenkaisiin siirrytään jo ympäri Suomen – kaupoilla varaudutaan sotahintoihin: kulutustiedot kiinnostaa ja talvirenkaita ostetaan jo nyt

Kuiva asfaltti kuluttaa talvirenkaita. Rengastestaaja kertoo, ettei kesäkumiin kannata kiiruhtaa talvirenkaiden kulumisen pelossa. Yöpakkasia on vielä luvassa eri puolille maata.

Renkaidenvaihtosesonki kestää noin neljä viikkoa - Lapin Kumissa autolle on varattu keskimäärin noin puolisen tuntia aikaa
Renkaidenvaihtosesonki kestää noin neljä viikkoa - Lapin Kumissa autolle on varattu keskimäärin noin puolisen tuntia aikaa

Kesärenkaidenvaihtosesonki on alkanut jo Lappia myöten. Etelärannikolla sesonki alkoi jo kuun alussa. Jyväskylän korkeudella noin kolmannes autoilijoista on siirtynyt kesäaikaan, arvioi Autonrengasliiton hallituksen puheenjohtaja Jarmo Nuora.

Pääsiäisenä alkanut lämpöaalto toi rengasliikkeisiin säpinää Etelä-Lapissakin. Lapin Kumin Tornion toimipaikan vetäjä Juha-Pekka Koskinen sanoo, että Lapissakin uskaltaa jo vaihtaa kesärenkaat alle, jos autolla ei ole tarvetta liikkua yöllä tai aikaisin aamulla.

– Jokainen kuski arvioi sen itse, koska ne uskaltaa vaihtaa, mutta moni on käynyt jo vaihtamassa. Esimerkiksi taksit ja pelastuslaitos, jotka ajavat ympäri vuorokauden, eivät pidä kiirettä vielä kesärenkaille.

Jopa Ivalossa on vaihdettu muutamia kesärenkaita, kertoo Vianorin toimipisteen huollosta vastaava Joonas Peuraniemi. Yleensä sesonki alkaa vasta vapun tienoilla, mutta sää ratkaisee.

– Vuodet kun ei ole veljiä keskenään, Peuraniemi toteaa.

Talvirenkaita ostetaan jo nyt

Osa kuluttajista on pannut merkille talvirenkaista vellovan keskustelun. Hintojen pelätään nousevan ja talvirenkaista tulevan jopa pulaa, kun renkaiden tuonti Venäjältä on tyssännyt pakotteiden vuoksi. Itärajan takaa on tuotu jopa yli puolet Suomen renkaista.

– Ihmiset varaavat jo nyt seuraavan talven renkaita. Toki ennenkin on moni halunnut hoitaa rengasasiansa kuntoon jo keväällä, mutta nyt heitä on selvästi enemmän, Nuora kertoo.

Rovaniemellä Vianorissa heitä on ollut yksittäisiä tapauksia, mutta buumia ei ole näkynyt, kertoo rengasedustaja Rainer Juopperi.

– Sekä kesä- että talvirenkaita kyllä riittää myytäväksi asti, Juopperi kertoo.

Jarmo Nuoran mukaan tulevan talven sesongista tiedetään tässä vaiheessa varmuudella vain se, että renkaiden toimitusvaikeuksia on odotettavissa.

– Mutta sitä ei tiedetä, kuinka paljon, missä kokoluokissa ja tuoteryhmissä. Voi olla, että valikoima hieman kavenee ja keskitytään kriittisiin malleihin, Nuora arvioi.

Juha-Pekka Koskinen kertoo, että Torniossa renkaidenvaihtosesonki on pitkä. Usein kiire jatkuu vielä äitienpäivän jälkeenkin. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Renkaiden kulutustiedot kiinnostavat

Ukrainan sota ja kohonneet polttoaineiden hinnat näkyvät myös ihmisten kasvavana kiinnostuksena renkaan kulutustietoja kohtaan. Kesärenkaiden kohdalla vierintävastustarroja katsotaan aiempaa tarkemmin.

– Silti märkäpito on kuluttajalle renkaan tärkein ominaisuus Suomessa, kun sään ääri-ilmiöt ovat lisääntyneet, Nuora kertoo.

Ero parhaan A-luokan ja kehnoimman G-luokan renkaan välillä polttoaineen kulutuksessa on jopa 9 prosenttia (siirryt toiseen palveluun). Suomessa myytävät renkaat asettuvat pääosin A–E-luokkiin. Niiden välillä ero kulutuksessa on viitisen prosenttia.

Jos ajaa tyylillä, joka kuluttaa polttoainetta noin kahdeksan litraa satasella, 5000 kilometrin matkalla kuljettaja voi säästää hyvillä renkailla kulutuksessa useita kymppejä E-luokan renkaisiin verrattuna. Koko rengassarjan elinkaaren aikana säästöt voivat nousta yli sadan euron tai jopa satoihin euroihin.

Kuluttajelle erotus on pieni, mutta kansantalouden ja liikenteen kokonaispäästöjen kannalta ero hyvien ja huonojen renkaiden välillä on jo merkittävä.

Kannattaako talvitassuja säästellä?

Kannattaako nykyisiä talvirenkaita sitten säästellä siirtymällä tavallista nopeammin kesärenkaisiin? Se tiedetään, että yhtä varmasti kuin nastarenkaat syövät asfalttia, asfaltti syö renkaita.

Rannikolla talvirenkaat joutuvat kovalle koetukselle, kun leudontuneet talvet pitävät tiet sulana entistä pitempään. Lapissakin on jo kaksi lämpöaaltoa tänä keväänä sulattanut maantiet pitkiksi ajoiksi. Toisaalta yöpakkaset jatkuvat, ja sääennusteissa näkyy lumisateitakin.

– Asfalttikeli on nastalle pahin, sanoo Ivalon testikeskuksen UTACin tekninen johtaja Jukka Antila.

Testikeskuksen päähommaa ovat talvirengastestit. Antila kuitenkin lisää, ettei talvirenkaita tule säästellä turvallisuuden kustannuksella.

– Jos rullailee rauhallisesti ja välttelee voimakkaita liikkeitä, nasta ei mene miksikään ainakaan lyhyessä ajassa. Sen takia ei kannata kiiruhtaa kesärenkaiden vaihtoon. Jos on riski, että liukasta tulee, talvirenkaat kannattaa pitää alla. Ei se kuluminen niin merkittävää ole.

Asfaltilla ajettaessa nastan kärki voi pyöristyä, mikä vie pitoa. Jos nasta kokee voimakkaita voimia, se voi alkaa heilua, nousta ylöspäin ja ennen pitkää se voi katketa tai jopa irrota. Näiden estämiseen voi vaikuttaa omalla ajotyylillä.

Tämä talvirengas pyöri autossa viimeisen talvensa. Siinä oli nähtävillä nastojen ulkonemaa, eli ne heiluvat ja ovat vähän vinossa. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Lämpö on talvirenkaille myrkkyä

Antila kertoo, että talvirenkaiden kehitystyössä pääpaino on pidon lisäämisessä, ja pitoa saadaan pehmentämällä kumiseosta. Se tarkoittaa, että renkaita kehitetään käytännössä niiden käyttöiän kustannuksella.

Lämmin sää on myrkkyä pehmeille kumiseoksille.

– Talvirenkaat on suunniteltu nolla- ja pakkaskeleihin. Jos asfaltin lämpötila nousee 20–30 asteeseen, rengas kuluu todella nopeasti. Jos henkilö ajaa kevään lämmössä paljon, silloin kannattaa miettiä, millä ajaa. Normaalikäytössä ei kuitenkaan kannata kiiruhtaa kesärenkaiden vaihtoon, Antila sanoo.

Ivalossa on testattu, että maantiellä 10 000 kilometrin ajomatkalla voi huveta puolet kulutuspinnasta ja kaupunkiajossa vieläkin enemmän. Taksiajossa kaupungissa rengas voi olla loppu yhden talven jälkeen.

Sen sijaan lumi- ja jääpinnat eivät kuluta rengasta käytännössä lainkaan.

– Testeissä olemme tarkoituksella kuluttaneet talvirenkaita jopa 100 000 kilometriä jäällä ja lumella. Se ei kulu mihinkään. Asfaltti on se, joka syö renkaan, Antila kertoo.

Milloin rengastestaajan mielestä kesärenkaat sitten kannattaa vaihtaa?

– Faktaa siihen ei ole. Tässä vaiheessa katsoisin kymmenen päivän sääennusteen ja päättelisin siitä, Antila kertoo.

Lue myös:

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun Yle Tunnuksella 22.4. kello 23 saakka.

.
.