Hyppää sisältöön

Teiden kunto heikkenee Pirkanmaalla entisestään – päällystevaurioita korjataan tänä vuonna puolet vähemmän kuin pari vuotta sitten

Pirkanmaan ely-keskuksen julkaisema tienpidon ja liikenteen suunnitelma vuodelle 2022 on alueen tienkäyttäjille karua luettavaa.

Pirkanmaan ely-keskuksen toiminnanohjauspäällikkö Janne Lintilä harmittelee alueen tienhoidon vähäistä rahoitusta. – Tietysti toivon jollain aikavälillä saatavan pidempiaikaista rahoitusta. Ei mitään kertarysäystä, vaan sellainen tasainen taso, joka mahdollistaisi asioiden hoitamisen pikkuhiljaa. Kuva: Antti Eintola / Yle

Pirkanmaan tienpidon ja liikenteen suunnitelma 2022 on julkaistu. (siirryt toiseen palveluun) Suunnitelma kertoo tämän vuoden toimenpiteistä maantieverkolla, niiden taustoista, rahoituksesta ja sen kohdentamisesta sekä tienpidon ja joukkoliikenteen keskeisistä linjauksista.

Suunnitelman mukaan päällysteitä tullaan Pirkanmaalla korjaamaan noin 175 kilometriä. Vielä pari vuotta sitten luku oli kaksinkertainen.

– Silloin pystyimme korjaamaan juuri sen määrän, mitä tämän nykyisen kunnon ylläpitämiseen tarvittiin, kommentoi Pirkanmaan ely-keskuksen toiminnanohjauspäällikkö Janne Lintilä.

Tällä hetkellä Pirkanmaan tieverkostosta noin 570 kilometriä on huonokuntoista. Lintilä arvioi lukeman nousevan loppuvuodesta jo 650 kilometriin.

– Kun katsoo näitä valtion kehyksiä, tulee huonokuntoisten teiden määrä seuraavan 12 vuoden aikana kaksinkertaistumaan. Voidaan sanoa, että sitten lähes kaikki vähäisemmän liikenteen tiet ovat huonossa kunnossa.

Tienpidon rahoitus Pirkanmaalla tippui viime vuodesta 7,5 miljoonaa euroa. Parannusta ei ole näkyvissä vielä ensi vuonnakaan.

– Vuonna 2023 Pirkanmaan tienpidon rahoitus tippuu vielä noin 10 miljoonalla eurolla tästä tasosta. Eli tulee kyllä olemaan aika vaikea vuosi. Sitten ei juuri edes päätieverkkoa pystytä pitämään kunnossa.

Teiden montut ja reiät voivat tehdä ajoneuvolle ikävää vahinkoa. Ely-keskus onkin saanut autoilijoilta kasvavissa määrin vahingonkorvauspyyntöjä. Kuva: Antti Eintola / Yle

Poikkeuksellinen markkinatilanne voi muuttaa suunnitelmia

Omat haasteensa valtakunnalliselle tienhoidolle tuo myös vallitseva markkinatilanne.

Muun muassa teräksen, kaasun, betonin ja teiden päällystyksessä käytettävän bitumin kustannustaso ja saatavuus voivat tuoda ongelmia jo toteutettavaksi päätettyjen hankkeiden loppuunviemiseen.

Äkillinen kustannusten nousu ja materiaalien saatavuusongelmat vaikuttavat suoraan myös Pirkanmaan tietöihin, etenkin siltojen korjaukseen.

– Esimerkiksi Sastamalan Kärppälänjoen sillan uusimistyön kilpailutus päätettiin jättää loppuvuoteen. Tänä vuonna sitä ei kannattanut aloittaa, Lintilä sanoo.

Tämän vuoden päällysteiden korjaustyöt ovat pitkälti päällystystä, niiden korjausta ja urapaikkausta. Suurin osa töistä kohdistuu päätieverkkoon.

Yksi merkittävimmistä parantamiskohteista on Oriveden ohituskaista valtatie 9:llä. Viime vuonna valmistuneesta Yliskylä– Oritupa-välin ohituskaistahankkeesta ylijääneillä rahoilla rakennetaan keskikaiteita Oriveden eritasoliittymän ohituskaistalle.

Tampereella Paasikiventietä siirretään raitiotielinjan rakennustöiden yhteydessä sivummalle, ja tielle lisätään kolmas kaista.

Kolmas isompi hanke on luvassa Lempäälään, jossa Tampereentielle rakennetaan kiertoliittymiä.

Sastamalalainen Timo Närhi-Koponen Pirkkalan ABC:llä.
Asuntovaunun kanssa ajeleva Timo Närhi-Koponen kertoo väistelevänsä kuoppia säästääkseen renkaita. Video: toimittaja Elina Nieminen, kuvaaja Antti Eintola /Yle

Ajomatkat monttujen väistelyä

Näkyvimpiä ongelmakohtia teillä ovat montut ja reiät, joihin osuessa myös ajoneuvo voi kärsiä vahinkoja.

Reikien korjaustoimenpiteet jäävät nykyisten budjettien takia lähes aina vain paikkauksen asteelle.

– Se on sellainen hätäapu. Mutta kun rahaa ei varsinaiseen korjaukseen ole, päädytään tämmöisiin toimenpiteisiin, jotka eivät välttämättä kokonaistaloudellisesti ole kuitenkaan järkeviä, Lintilä sanoo.

Huonokuntoiset tieosuudet tuovat harmaita hiuksia ennen kaikkea tienkäyttäjille.

Ammattikuljettajana työskentelevälle Miro Romppaselle Pirkanmaan tiet ja niiden ongelmakohdat ovat tuttuja.

– Isot tiet ovat pääasiassa hyvässä kunnossa, mutta kyllä täällä paljon on parannettavaa. Ja sitten kun tietä paikataan, se paikataan niin hölmösti, että se on melkein sama vaikka ei korjattaisii ollenkaan. Yleensä vain pahennetaan, Romppanen toteaa.

Myös karavaanaileva sastamalainen Timo Närhi-Koponen on huomannut saman.

– Kyllä se asuntovaunun kanssa liikkuessa on aikamoista monttujen väistelyä ja renkaiden säästämistä. Onneksi vielä ei ole mitään sattunut, mutta varoa kyllä täytyy. Ihan ei mennä sitä vauhtia, mitä haluaisi.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 27.4. kello 23 asti.

Lue lisää:

.
.