Hyppää sisältöön

Helsinki varautuu vappuun: roskiksia, yli 200 vessaa ja 1 500 leffalippua

Helsingin kaupungin mukaan pullonkerääjät ovat tervetullut apu vapun sotkujen hoitamiseen. Kaupunki järjestää myös lisäkäymälöitä, joten omien vessojen tuominen alueelle on kielletty.

Vappuun varaudutaan yli kahdellasadalla vessalla. Kuvassa bajamajoja valmiina tositoimiin Kaivopuistossa vuonna 2015. Kuva: Yle / Ted Urho

Helsingin kaupunki varautuu vappuun perinteisin asein: roskiksilla, käymälöillä, pisuaareilla ja leffalipuilla.

Kaupungin tiedotteen (siirryt toiseen palveluun) mukaan keskustaan ja Kaivopuistoon tuodaan vappuaaton aikana tapahtumaroskiksia, avolavoja, kaksisataa käymälää ja 33 pisoaaria. Vessoista 18 on invavessoja.

Lisäksi kaupunki palkitsee innokkaat kuohuviinipullojen kerääjät leffalipuilla.

Leffalippuja jaossa 1 500

Kaivopuistoon tuodaan kaksi pullonkeruupistettä. Kun palauttaa pisteeseen kaksikymmentä kuohuviinipulloa, saa leffalipun. Lippuja on jaossa yhteensä 1 500 kappaletta.

Pullonkeruupisteet on merkitty korkeilla pystybanderolleilla. Pisteet ovat Ison Puistotien keskivaiheilla ja Kaivopuiston leikkikentällä.

Tiedotteen mukaan ahkerimmat kerääjät ansaitsevat vappuna koko vuoden leffaliput. Kuohuviinipullot päätyvät Palautuspakkaus oy:n kautta lasivillan raaka-aineeksi.

Omat vessat kiellettyjä

Helsingin kaupunki toivoo tiedotteessa, että kertakäyttögrillien hiilet ja muu kytevä jäte laitetaan niille varattuihin peltitynnyreihin, ei tavallisiin roska-astioihin.

Saunamökit ja painavat teltat on sijoitettava kovalle pinnalle. Lisäksi omien vessojen vuokraaminen ja niiden sijoittaminen kaupungin maalle on kielletty.

Puistojen nurmikoille ei saa ajaa autoilla ilman erityislupaa. Lupia jaetaan lähinnä ruokaa myyville toimijoille.

Katuosuuksia suljetaan Kauppatorin ympäristössä vappuaattona kello 15.30 alkaen. Liikennejärjestelyt poistuvat vappupäivänä aamu kuudelta.

Kaupunki muistuttaa, että kunta-alan työntekijöiden ylityökielto ja mahdollinen lakko voivat vaikuttaa vapun jälkien siivoamisen aikatauluihin.

.
.