Hyppää sisältöön

Uusi työnhakumalli astuu voimaan – hallitus odottaa työllisyyden kasvua, mutta neljä hakemusta kuukaudessa mietityttää työttömien edunvalvojaa

Uusi työnhakumalli tulee voimaan tänään maanantaina. Hakijan on jatkossa haettava neljää työpaikkaa kuukaudessa ja tapaamisia TE-toimiston virkailijan kanssa on jopa kahden viikon välein.

TE-toimiston ovi käy aiempaa tiuhemmin, sillä uudessa työnhakumallissa työtön työnhakija tapaa TE-toimiston asiantuntijaa aiempaa useammin. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Tapaamisia TE-toimiston kanssa jopa kahden viikon välein ja neljä työhakemusta kuukaudessa.

Tällainen on uusi työnhakumalli, joka otetaan tänään maanantaina käyttöön.

Tiiviiden tapaamisten tarkoituksena on tutustua työnhakijaan paremmin ja auttaa hänet nopeammin takaisin töihin, kertoo työ- ja elinkeinoministeriön hallitusneuvos Timo Meling.

Alkuhaastattelu järjestetään viiden arkipäivän kuluessa, ja työnhaun ensimmäisen kolmen kuukauden alussa yhteydenottoja tai tapaamisia on noin kahden viikon välein.

Aiemmin ensimmäinen tapaaminen on ollut vasta kahden viikon kuluttua työnhaun alkamisesta ja yhteydenottoja on sen jälkeen ollut kolmen kuukauden välein.

Ensimmäisen kolmen kuukauden jälkeenkin tapaamisia on enemmän kuin vanhassa palvelumallissa, Meling kertoo.

– Pyritään vastaamaan siihen, että jos työllistyminen ei heti onnistu, niin puolen vuoden välein katsotaan tarkemmin, mitä pystytään tekemään.

Uutta on myös työnhakuvelvollisuus. Neljä hakemusta kuukaudessa on lähtökohta, Meling sanoo.

– Tästä on useita poikkeuksia, jossa huomioidaan muun muassa heikko työmarkkinatilanne, ettei ole yhtään mitään haettavaa, tai on jotain isompia ongelmia työkyvyn kanssa.

Ero nykyiseen on erityisesti se, että työnhakija itse valitsee, mitä paikkoja hakee, kun aiemmin hänen oli työttömyyskorvausta saadakseen vastattava työtarjouksiin, joita TE-toimisto teki, Meling sanoo.

Karensseihin helpotusta

Merkittävä muutos on myös karenssien eli jaksojen, joilta ei makseta työttömyyskorvausta, lyheneminen. Toisin kuin aiemmin, korvausta ei menetä heti, vaikka ei olisi noudattanut työttömyysturvan sääntöjä (siirryt toiseen palveluun).

– Laiminlyönnistä ei ekalla kerralla tule menetyksiä, vaan TE-toimisto muistuttaa työnhakijaa pelisäännöistä, Timo Meling sanoo.

Muutoksella halutaan päästä eroon siitä, että korvauksen menettäisi silkan erehdyksen takia. Toisesta laiminlyönnistä vuoden sisällä seuraa seitsemän päivän karenssi. Kaikkien pisin 90 päivän karenssi puolitetaan 45 päivään.

– Ero nykyiseen on aika suuri, Meling arvioi.

TEM: Työllisyys kasvaa ja valtio säästää

Uusi malli koskee heti toukokuun alusta uusia työnhakijoita ja sitä varten TE-palveluihin on palkattu 1 200 uutta asiantuntijaa.

Työttömyyden alkuvaiheeseen panostaminen kasvattaa työllisten määrää 9 500 – 10 000:llä, työ- ja elinkeinoministeriö arvioi.

Uudistus vähentää julkisia menoja 140 miljoonaa euroa vuodessa, mutta vaikutus näkyy täysimääräisenä vasta vuonna 2025, Timo Meling sanoo.

Työttömien keskusjärjestön toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski epäilee uudistuksen työllisyysvaikutusta.

– Paras hyöty voisi olla siinä, että se nopeuttaa työn löytymistä, mutta ei se muuta sitä, kuinka paljon on työpaikkoja tarjolla. Siihen nähden ei se välttämättä ole kovin realistista.

Neljä hakemusta kuukaudessa voi olla osalle työnhakijoista liian kova velvoite, hän arvioi.

Uuden työnhakumallin hyvä puoli on se, että työnhakijoille tarjotaan enemmän tapaamisia, sano Työttömien keskusjärjestön toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski. Häntä kuitenkin mietityttää, riittääkö TE-toimiston asiantuntijoiden aika kaikille työnhakijoille. Kuva: Jyrki Ojala

Riittääkö resursseja pitkäaikaistyöttömille?

Hyvä puoli uudistuksessa on se, että asiakaspalvelua, jota moni on nimenonaan työttömyyden alkuvaiheeseen toivonut enemmän, tulee nyt tarjolle, Jukka Haapakoski sanoo. Hän tosin epäilee, riittävätkö edes nyt palkatut 1 200 asiantuntijaa.

Malli on hänen mielestään turhan tiivis ja velvoittava.

– Virkailjoiden määrä olisi ehkä ollut paremmin kohdennettu, jos TE-toimisto voisi itse päättää, mihin lisäresurssit käytetään.

Vanhassakaan mallissa tavoite, että työnhakijoihin oltaisiin yhteydessä kolmen kuukauden välein, ei toteutunut, ja nyt haastattelukertoja tulee huomattavasti enemmän, hän huomauttaa.

Haapakoski on huolissaan myös siitä, riittäkö työ- ja elinkeinopalveluissa aikaa pitkäaikaistyöttömille, kun voimavaroja kohdistetaan nyt voimakkaasti työttömyyden alkuun.

Yli vuoden työttömänä olleista vain kahdeksan prosenttia on työllisyyspalvelujen piirissä, hän sanoo.

– Heille pitäisi tarjota nykyistä järjestelmällisemmin koulutusta.

Verkkosivusto muuttuu Työmarkkinatoriksi

Karenssien lyhennystä ja TE-toimiston muistutusta sen sijaan, että päivärahan maksu katkeaisi heti ensimmäisestä laiminlyönnistä, edunvalvoja kiittelee.

– Siinä mennään työttömän kannalta parempaan suuntaan.

Jukka Haapakosken mukaan työttömyysturvan pelisäännöt eli se, millä ehdoilla työttömyyskorvausta saa, eivät ole kaikille selkeitä.

Aiemmin inhimillisestä virheestä saattoi seurata jopa kolmen kuukauden tulojen menetykseen, Haapakoski sanoo.

– Se voi johtaa pahimmillaan mielenterveysongelmiin, kun tulee totaalinen huoli omasta taloudellisesta tilanteesta.

Uuden työnhakumallin voimaantulon myötä myös työnhaku verkossa uudistuu. Te-palvelut.fi-sivusto ja sitä ennen käytössä ollut mol.fi ovat historiaa. Jatkossa työpaikkoja voi etsiä Työmarkkinatori-sivustolta (siirryt toiseen palveluun).

Juttua korjattu 2.5. klo 11.21: Aiempi te-palvelujen verkkosivusto oli nimeltään te-palvelut.fi, ei mol.fi, kuten jutussa aiemmin kerrottiin.

Lue lisää:

.
.