Hyppää sisältöön

Ostetaanko piispanmunkki- tai funikulaarituote rakkaudesta vai puhtaasti läpällä? Paikalliset ilmiöt ovat nyt design-yritysten mannaa

Design-yritysten mallistoissa jyrää nyt paikallisuus. Tuorein esimerkki on turkulaisille rakas piispanmunkki, jonka pinkin olemuksen varaan on kehitetty tuotesarja korvakoruista tarjottimiin.

– Turussa riittää ammennettavaksi aiheita, jotka jakavat mielipiteitä ja suorastaan kuumottavat, sanoo suunnittelja Henna Jaakkola. Kuva: Johanna Manu / Yle

– Piispis on kiehtova ilmiö. Jos menet turkulaiseen leipomoon tai kahvilaan ja vahingossa tilaat berliininmunkin, voit joutua maksamaan siitä jopa enemmän kuin jos tilaisit piispanmunkin.

Näin Piispis-tuotesarjan suunnittelija Henna Jaakkola Kui Designista (siirryt toiseen palveluun) perustelee, mikä pinkissä leivonnaisessa design-mielessä innostaa.

Facebookissakin on oma ryhmänsä Piispanmunkki on piispanmunkki (siirryt toiseen palveluun). Siellä paheksutaan ja kannustetaan boikottiin aina, jos joku turkulainen kahvila tai myymälä on kirjoittanut hintalappuun "berliininmunkki".

Pist siit sit viis piispist!

– turkulainen lentävä lause

Jaakkola oli pyöritellyt piispanmunkin brändin hyödyntämistä mielessään jo jonkin aikaa. Kun sitten alkuvuodesta asiakas kyseli, miksei Kui Designissa ole piispanmunkki-tarroja, tilanne sähköistyi ja parissa päivässä syntyi luonnoksia laajasta mallistosta.

Nyt löytyy esimerkiksi tiskirättejä, meikkipusseja, tarjottimia, korvakoruja, lasinalustoja.

– Saimme sosiaalisessa mediassa heti kannustavaa palautetta. Sarja herätti ihmisissä selvästi hyvää mieltä, Henna Jaakkola kertoo.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Niilo Helminen pureutuu piispanmunkkiin ja muihin paikallisilmiöihin.

Kuumottavista ilmiöistä irtoaa vaikka mitä

Henna Jaakkolan mielestä paikallisuuden nostaminen esiin designissa on hauskaa.

– Esimerkiksi Turussa on paljon asioita, jotka kuumottavat. Se inspiroi.

Viittaako Jaakkola valtakunnallisiinkin otsikoihin nousseeseen rinnehissiin eli funikulaariin – tutummin jumikulaariin?

– Eeei, tai ehkä vähän... Tämä kaupunki tarjoaa monenlaisia aiheita.

Hitti voi syntyä, kun tuotteistaa ilmiön, joka jakaa mielipiteitä. Suunnittelija voi toimia jopa eräänlaisena sovittelijana tai pehmentäjänä.

– Esimerkiksi funikulaariin (siirryt toiseen palveluun) saimme vähän erilaisen näkökulman. Nekin, joita tuo reistaileva rahareikä suututti, alkoivat suhtautua siihen huumorilla.

Kui Designin perustajia sekä suunnittelija Henna Jaakkolaa yhdistää yksi asia, jolla lienee merkitystä paikallisuuden brändäämisessä: heistä kukaan ei ole alun perin turkulainen.

– Muualta Turkuun muuttaneena erottaa herkemmin poikkeavat ilmiöt, joita ei ole muualla, yrittäjä Rebekka Ketola korostaa tarkkailijan rooliaan.

Paikallisuus pelittää myös design-liikkeiden nimissä. Turkulaisen Kui Designin nimi tulee turkulaisesta kysymyssanasta 'kui', joka tarkoittaa 'miksi'. Kuikuttelu on niin turkulaista!

Porissa taas on design-liike, jonka nimi on Katoko. Se ei ole todellakaan japania, vaan Porin murretta ja tarkoittaa 'kato, ko' (siirryt toiseen palveluun), siis 'katsopa, kun'.

Piispis-korvakorut ovat herättäneet runsaasti vastakaikua asiakkaissa. Suunnittelija Henna Jaakkolan mielestä etenkin nuorten aikuisten reaktioita on vaikea ennustaa. Kuva: Johanna Manu / Yle

Asiaankuuluvalla hartaudella vai ihan läpällä?

Kiinnostava kysymys on sekin, millaiseen asiakaskuntaan paikallisuus puree.

Ostavatko turkulaistuotteita nimenomaan turistit? Vai ne paljasjalkaiset kaupunkilaiset, joilla kotiseuturakkaus on verissä? Entä miten napataan nuoret yleisöt?

– Kaikenikäiset ovat tarttuneet Piispis-tuotteisiin. Iäkkäitä asiakkaita on tullut myymälään kertomaan muistoja, kun he ovat pienestä kivijalka-lähikaupasta viikkorahoillaan ostaneet piispanmunkkeja. Myös nuoret fiilistelevät piispanmunkin ihanuutta, suunnittelija Henna Jaakkola vakuuttaa.

Posankka nimettiin Turun viralliseksi kaupunkieläimeksi vuonna 2019. Myös tätä tunteita puolesta ja vastaan herättävää hahmoa on tuotteistettu muun muassa hopeakoruiksi, T-paidoiksi ja kangaskasseiksi. Kuva: Jasmine Nedergård / Yle

Turku–Pariisi–Pori

Vaikka paikallisuuteen tarttuminen tuntuukin design-yrityksissä erityisen toimivalta juuri nyt, ei se mikään uusi keksintö ole.

Kangaskasseista ja seinätauluista tutuksi tullut iskulause Varför Paris, vi har ju Åbo lanseerattiin Pariisin messuilla (siirryt toiseen palveluun) jo vuonna 1964. Se liittyi muotoilija Timo Sarpanevan turkulaiselle vaatetustehdas Kestilälle suunnittelemaan miestenvaatekokoelmaan.

Muotoilijat ottivat mainion lauseen käyttöön uudestaan Turussa 2013, ja siitä tuli Uuden muotoilun yhdistyksen tavaramerkki vuonna 2017.

Turkulaiset vertaavat mielellään kotikaupunkiaan Pariisiin. Ihmekös, että tämä slogan on vedonnut ihmisiin. Siihenkin voi suhtautua yhtä hyvin tosissaan kuin huvittuneesti. Kuva: Päivi Leppänen / Yle

Porissa iskulause muotoutui vielä uuteen muotoon: Varför Paris, ny ollaan Poris! Asialla oli Urban Bjrnbrg (siirryt toiseen palveluun) –yhteisö, joka nosti urbaaneja ilmiöitä ja positiivisia uutisia Porista.

Paikkakuntalaiset kavahtavat liikaa luovuutta

Myös Vallila alkoi hyödyntää tekstiileissään paikallisuutta niin sanotuissa kaupunkikuoseissaan.

Vuonna 2014 tuli Aurajoki-kuosi, joka nousi kertaheitolla kaupunkikuosien suosituimmaksi. Kankaalle oli painettu jokivarren maisemaa vanhoine rakennuksineen. Kuosin tunnelmaa kuvailtiin (siirryt toiseen palveluun) seesteiseksi ja kuiskailevaksi.

Mutta ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Tarkkasilmäiset turkulaiset närkästyivät (siirryt toiseen palveluun), kun Turun linna oli sijoitettu kankaalle maiseman väärään kohtaan ja liian korkealle. Myös yksi ravintolalaiva oli siirtynyt väärälle puolelle Auransiltaa.

Kun designissa tartutaan herkkiin paikallisiin ilmiöihin, eikö ole vaarana, että paikkakuntalaiset eivät hyväksykään suunnittelijalta yhtään taiteellisia vapauksia?

– Turkulaiset kyllä heti kertovat, jos joku on pielessä. Ei tarvitse kovin kauan odotella. Hienoa, että tekemisemme huomataan, naurahtaa Henna Jaakkola.

Voit keskustella aiheesta Yle-tunnuksella 9. toukokuuta klo 23:een asti. Kerro esimerkiksi oma suosikkisi tai inhokkisi paikallisista design-tuotteista.

Lue lisää:

.
.