Hyppää sisältöön

Viking Glorylla matkustanut jo vajaa 200 000 matkustajaa – Viking Linen haasteena ravintolahenkilökunnan löytäminen

Viking Glory aloitti liikennöinnin Turun ja Tukholman välillä 1. maaliskuuta. Matkustaja-aluksella on palautteen mukaan ollut ruuhkia ja Viking Linen mukaan yhtiöllä on pulaa osaavasta ravintola- ja keittiöhenkilökunnasta.

Viking Glory aloitti liikennöin Turusta Tukholmaan maaliskuussa. Kuva: Cecilia Juuti / Yle

Viking Linen uusimman matkustaja-aluksen Viking Gloryn ensimmäiset kuukaudet Turku-Tukholma-reitillä ovat sujuneet yli odotusten, linjaa varustamoyhtiö.

Viking Linen mukaan Glorylla on matkustanut kahden kuukauden aikana yli 170 000 matkustajaa. Glory aloitti liikennöinnin Turun ja Tukholman välillä 1. maaliskuuta. Glorylle on varannut matkan jo 400 000 matkustajaa.

Matkustaja-alus rakennettiin Kiinassa Xiamenin telakalla, josta se matkusti Suomeen alkuvuonna. Alus tilattiin vuonna 2017 ja se on maksanut noin 225 miljoonaa euroa.

Viking Glorylla on tilaa 2 800 matkustajalle ja rahtikaistoja on 1 500 metriä.

Viking Linen tiedotuspäällikkö Christa Grönlundin mukaan lastentaudeilta ei ole kuitenkaan vältytty.

– Ainahan uudella aluksella on lastentauteja kun konsepteja hiotaan ja uutta henkilökuntaa ajetaan sisään. Mitään suuria ongelmia ei ole kuitenkaan ilmennyt. Sehän on suurimmalle osalle henkilökunnastakin uusi työpaikka.

Suurimpana haasteena on ollut työvoiman löytäminen. Koronan hellittäessä lomautukset ovat päättyneet Viking Linella.

– Tämä koskee itse asiassa kaikkia laivojamme, eli haasteena on löytää keittiö- ja ravintolahenkilökuntaa. Meillä on jatkuva rekrytointi heille ja teemme myös hyvää yhteistyötä eri oppilaitosten kanssa. Glorylla on tarpeeksi henkilökuntaa tällä hetkellä, mutta tarvitsemme lisää lomakausiin ja tuurauksiinkin, Grönlund sanoo.

.
.