Hyppää sisältöön

Lea Santa, 89, käy lähes viikoittain kävelytreffeillä: "Käsivoimat ovat kasvaneet, kun nostan rollaattoria esteiden yli"

Iäkkäiden kannattaa pitää huolta lihaskunnosta. Varsinkin koronapandemian jälkeen on hyvä lähteä liikkeelle.

Lea Santa, 89, saa käsiinsä voimaa rollaattoria nostamalla
Lea Santa, 89, saa käsiinsä voimaa rollaattoria nostamalla

Kaarinalainen Lea Santa saapuu Turun Katariinanlaaksoon reippaana rollaattorinsa kanssa. Iloinen olemus kertoo, että liikunta ja yhdessäolo muiden treffiläisten kanssa ovat tärkeitä.

Lea Santa on käynyt koira-avusteisilla kävelytreffeillä seitsemän vuoden ajan. Lihaskunnon ylläpitäminen on mielessä.

– Käsivoimat ovat kasvaneet, kun nostan rollaattoria esteiden yli. Se tökkää jokaiseen esteeseen. Jalkavoimia yritän muistaa harjoittaa lääkärin ohjeiden mukaan, eli pitäisi nousta välillä ylös tuolista televisiota katsoessa, kertoo Santa.

Joukossa on myös kuntosalilla käyvä turkulainen Merja Heikinheimo, jolle tapa on jäänyt työelämän ajoilta. Hän haluaa huolehtia fyysisestä kunnostaan monipuolisesti myös eläkeläisenä.

– Lihasvoima kasvaa ehdottomasti. Koronan vuoksi tuli taukoa. Nyt on tullut voimaantunut ja ryhdikäs olo, kun on päässyt harjoittelemaan säännöllisesti, kertoo Heikinheimo.

Yrittäjä Maarit Haapasaari (vas.) ottaa osallistujien nimet talteen ennen kävelytreffien alkua. Mukana on avustajia, jotka huolehtivat, että vauhti pysyy hyvänä eikä kukaan jää joukosta. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Koira auttaa ottamaan kontaktia

Koira-avusteisilla kävelytreffeillä käyvä kaarinalainen Liisa Mäki vannoo sauvakävelyn nimeen. Hän ei pysty käymään kuntosalilla selkävaivojen vuoksi. Sauvakävellen kilometrejä kertyy jopa 10–18 päivässä.

– Jos olen hiljaa, samassa asennossa koko päivän, olen kipeä. Kun kävelen, sitten tulee uni, kertoo Mäki.

Turun Lähimmäispalveluyhdistyksen treffejä järjestetään yhdeksättä vuotta. Niiden tavoite on antaa mahdollisuus liikuntaan ja kulttuurielämyksiin. Ryhmä käy Varsinais-Suomen museoissa, kulttuurikohteissa, kirkoissa, mediataloissa ja lenkkipoluilla.

Tapahtumat järjestää yrittäjä Maarit Haapasaari. Hän tuo mukanaan berninpaimenkoiran, joka madaltaa kynnystä aloittaa juttelu ja kanssakäyminen.

Ennen koronaa mukana oli viikottain jopa 160 kävelijää. Nyt on lähdetty taas liikkeelle. Liikunnan riemua on nähtävissä.

– Tämä on tärkeä tapa liikkua heille, joille liikkuminen on vaikeaa. Kun menemme yhdessä, kulkeminen on turvallista. On tutkittu juttu, että koira-avusteisin menetelmin saadaan ihmiset innostumaan monesti sellaisesta asiasta, mihin he eivät muuten pystyisi, sanoo Haapasaari.

Appelsiinien avulla käsiin voimaa

Turun Paavo Nurmi -keskuksessa työskentelevä liikuntalääketieteen erikoislääkäri Harri Helajärvi pitää kävelyä todella hyvänä ja helppona liikuntamuotona.

Hän muistuttaa kuitenkin, että myös yläraajoja kannattaisi harjoittaa alaraajalihasten lisäksi vaikka kotioloissa.

Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Harri Helajärvi neuvoo aloittamaan käsiharjoittelun esimerkiksi appelsiinien avulla. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Erityisesti ikääntyvien kannattaa kiinnittää huomiota lihaskuntoon. Käypä hoito –suosituksissa (siirryt toiseen palveluun) muistutetaan, että lihasvoima alkaa vähentyä prosentin vuosivauhdilla, kun henkilö on täyttänyt 50 vuotta.

– Ikääntyvä ihminen voi vaikka vain nousta tuolista seisomaan muutaman kerran ottamatta tukea käsinojista. Hän voi ottaa käsiin pienet appelsiinit tai kun voimat kasvavat, vaikka greippihedelmät. Niitä nostetaan sivu- ja etusuuntaan, neuvoo Helajärvi.

Lääkäri muistuttaa, että porrasharjoittelua ei kannata unohtaa.

– Portaat ovat maailman parhaat lihaskunnon treenivälineet. Niitä noustessa iäkkäiden ja myös kaikkien muiden lihaskunto kasvaa, mutta samalla tasapaino paranee ja nivelten liikkuvuus.

Aikuisväestöstä vain vajaa viidennes tekee lihaskuntoharjoittelua suositusten mukaan pari kertaa viikossa.

Harri Helajärvikin on huomannut, että lihasharjoittelu on vähentynyt, koska salit olivat kiinni koronapandemian takia. Toisaalta monet ovat löytäneet luonnossa liikkumisen ja siihen Helajärvi kannustaa varsinkin nyt, kun keväinen luonto herää..

– Liikuntasuositukset ovat myös muuttuneet. Pieni j akevytkin liikunta on hyvästä. Enää iäkkään ei tarvitse tavoitella 10 000 askelta päivässä, jo 6 000–8 000 askelta riittää. Kaikki arkiliikunta askareissakin on hyväksi, kannustaa Helajärvi.

Esimeriksi UKK-instituutin sivuilta löytyy ykstyiskohtaiset vinkit, miten yli 65–vuotiaan kannattaisi liikkua (siirryt toiseen palveluun).

Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella. Kommentointi sulkeutuu 8.5.2022 kello 23.

Lue lisää:

.
.