Hyppää sisältöön

17-vuotiaat voivat kohta hankkia auton ajokortin huoltajan suostumuksella, mutta ajamisessa on kaksi isoa rajoitusta

Liikenneturva kommentoi ajokortti-iän käytännössä laskevan ja liikenneturvallisuuden huononevan. Uudistuksen toisaalta kiitellään lisäävän nuorten liikkumismahdollisuuksia.

Nuori autonkuljettaja istuu auton ratissa auton ikkuna auki, poika on pukeutunut mustaan.
ICT-opiskelija Jasper Viljasen, 17, arkea ajokorttilain muutos haittaisi merkittävästi: "Tulee järkyttävän vaikeaa"

Ajokorttilain uudistus etenee, ja 17-vuotiaat voivat pian hankkia B-luokan ajokortin ilman tarveharkintaa. Ajokortin hankinta vaatii huoltajan suostumuksen.

17-vuotiaiden ajo-oikeuteen tulee kuitenkin rajoituksia. Heille annettava B-luokan rajoitettu ajo-oikeus ei ole voimassa kello 00–05, eli öisin ajaminen ei ole sallittua.

Toinen merkittävä rajoitus on, että 17-vuotias nuori voisi kuljettaa autolla ainoastaan yhtä matkustajaa kerrallaan.

Rajoitukset olisivat voimassa siihen asti, kun kuljettaja täyttää 18 vuotta. Rajoituksen vastaisesti ajamisesta kuljettaja voitaisiin tuomita sakkoon ja määrätä ajokieltoon.

17-vuotiaan kuljettajan tulee lisäksi käyttää autoon kiinnitettävää alaikäisen kuljettajan tunnusta. Vielä ei ole tarkemmin määritelty, millainen kyseinen tunnus tulee olemaan. Uutissuomalaisen mukaan tunnuksen käyttämättä jättämisestä voi saada 40 euron suuruisen liikennevirhemaksun.

Jutun pääkuvana olevalta videolta voi katsoa, miten muutokset vaikuttaisivat 17-vuotiaan ICT-opiskelija Jasper Viljasen liikkumiseen.

17-vuotiaat olleet yliedustettuina törkeissä liikenneturvallisuuden vaarantamisissa

Hallitus julkaisi tänään esityksen ajokorttilain muutoksista. 17-vuotiaiden ajokortin hankintaa koskevien lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan lokakuussa.

Nuorten liikenneturvallisuus on herättänyt jatkuvasti huolta. Suomessa tieliikenteessä loukkaantuneista nuoria on noin kolmannes, vaikka heidän osuutensa väestöstä on vain 11 prosenttia.

15–24-vuotiaiden kuljettajien loukkaantumisen tai kuoleman riski liikenteessä on yli kolminkertainen muuhun väestöön verrattuna.

– 17-vuotiaat poikkeusluvalla kortin saaneet kuljettajat ovat olleet törkeissä liikenneturvallisuuden vaarantamisissa yliedustettuina. Monelta on jouduttu ottamaan ajokortti pois törkeän ylinopeuden vuoksi, kertoi poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta Ylen uutisessa huhtikuussa.

Nyt julkaistussa lakiesityksessä nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta yritetään parantaa myös ajo-opetuksen kehittämisellä.

Esityksessä kuljettajaopetusta täydennettäisiin lisäämällä turvallisuuteen painottuvan riskientunnistamiskoulutuksen laajuutta. Lisäksi liukkaalla ajamisen opetus suoritettaisiin pääsääntöisesti ajoharjoitteluradalla.

Liikenneturva: Muutos liikenneturvallisuuden kannalta huono

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan keskustalaiset kansanedustajat kiittelivät tiedotteessaan uudistusta siitä, että se helpottaa monen nuoren liikkumista etenkin haja-asutusalueilla.

Liikenneturva on suhtautunut muutoksiin kriittisesti. Toimitusjohtaja Pasi Anteroisen mukaan lakiesityksen ytimessä on ajokortti-iän laskeminen todellisuudessa 18 vuodesta 17 vuoteen.

– Tämä muutos itsessään on liikenneturvallisuuden kannalta huono muutos, Anteroinen sanoo Ylelle.

– Muutokseen liittyvät rajoitukset, joita ollaan saatu mukaan yöajan ajamiseen ja muiden matkustajien kuljettamiseen. Nämä ovat aivan minimit. Positiivista, että joitain rajoituksia on tullut, mutta nämä eivät ole riittäviä.

Anteroinen toteaa nuorten tyypillisen onnettomuuden olevan sellainen, jossa autossa on nuoren kuljettajan ohella paljon muita nuoria, onnettomuuden taustasyistä löytyy usein alkoholia, ylinopeutta, muuta riskinottoa ja kesäyö.

– Nämä riskialtteimmat hetket nuorille on hyvin tunnistettu tässä lakihankkeessa. Niiden kautta on lähdetty etsimään sellaisia rajoituksia, jotka mahdollisimman vähän rajaisivat nuoren elämää, Anteroinen sanoo.

Ministeri: Nuorten mahdollisuudet liikkua lisääntyvät

Lakimuutos keräsi jo lausuntovaiheessa kritiikkiä, koska 17-vuotiaiden lisääntyvän autoilun katsotaan huonontavan liikenneturvallisuutta. Näin arvioi tuolloin muun muassa Poliisihallitus.

17-vuotiaiden mahdollisuus liikkua henkilöautolla vähentäisi mopoilua, mopoautoilua ja moottoripyöräilyä. Poliisihallitus arvioi, että tämäkään ei parantaisi liikenneturvallisuutta, sillä "auton suurempi nopeus ja massa aiheuttavat kolaritilanteissa huomattavasti edellä mainittuja ajoneuvoja suurempia törmäysvoimia."

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kuitenkin kommentoi uudistuksen parantavan liikenneturvallisuutta, koska siinä on mukana ajo-oikeuden rajoituksia.

– Ajokorttilain muutoksella halutaan lisätä nuorten mahdollisuuksia liikkua. Vapauksien vastapainoksi lisätään myös vastuuta, Harakka kommentoi tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun) tänään.

Esitystä muutettiin lausuntokierroksen perusteella siten, että öinen ajokielto on voimassa kaikkina viikonpäivinä, kun aiemmin sen oli kaavailtu koskevan vain viikonloppuöitä.

Aiheesta voi keskustella perjantaihin 6.5. klo 23 saakka.

Lue myös

.
.