Hyppää sisältöön

Moni taksiyrittäjä joutuu nyt nostamaan hintojaan – Meri-Lapissa tehtiin roima kertakorotus, mutta kyyti kelpaa yhä ruotsalaisellekin

Taksien on pitänyt nostaa hintoja vähintään kuusi prosenttia, jos ne haluavat pysyä kustannustason nousussa mukana. Moni on joutunut nostamaan hintoja kuitenkin vielä enemmän.

Taksikyydin hinta on noussut, mutta se ei ole ainakaan vielä karkoittanut asiakkaita, kertoo Lapin taksiyrittäjien puheenjohtaja Jussi Rahkonen. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Taksiliikenteen kustannukset ovat nousseet viimeisen vuoden aikana selvästi, mutta erityisen jyrkästi nyt alkuvuoden. Kasvu on tullut pääasiassa polttoaineiden hinnannoususta, mutta myös esimerkiksi vakuutusmaksut ovat nousseet.

Tilastokeskuksen kustannusindeksin mukaan taksien kustannukset ovat nousseet lähes kuusi prosenttia viime ja tämän vuoden maaliskuun välisenä aikana, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kertoo.

– Teoreettisesti voidaan sanoa, että viimeisen vuoden aikana nousseiden kustannusten vuoksi taksin olisi siis pitänyt nostaa hintojaan tuo kuusi prosenttia, jotta yritys pysyisi kustannusten nousun kanssa samalla viivalla, Koskinen sanoo.

Osa yrittäjistä on voinut joutua nostamaan hintoja vielä enemmän. Näin on pitänyt menetellä, jos yrityksellä on paljon vanhoihin hintoihin sidottuja sopimusajoja, jotka ovat muuttuneet kannattomiksi. Silloin menetettyjä tuloja pitää kompensoida toisaalla.

Meri-Lapissa hintaan lätkäistiin 10 prosentin lisä

Meri-Lapissa hintojen nousuun osattiin varautua jo etukäteen. Yli 60 taksiyrittäjän yhteenliittymä, Meri-Lapin taksit oy, teki ratkaisunsa jo vuodenvaihteessa. Taksiautoilijat nostivat asiakashintojaan noin kymmenellä prosentilla heti vuoden alusta. Sillä he varautuivat tulevaan, ja nyt korotuspaineita ei enää ole.

– Meillä on niin sanotusti hinnat kohdillaan, emme koe tarvetta korotuksiin. Taksia tarvitaan aina ja asiakkaat näyttävät ymmärtävän tilanteemme, toteaa Lapin taksiyrittäjien puheenjohtaja, autoilija Jussi Rahkonen Torniosta.

Koskinen ei lähde arvioimaan, kuinka paljon yritykset ovat keskimäärin nostaneet hintojaan.

– Jokainen yrittäjä arvioi tilanteen itsenäisesti, hän sanoo.

Jussi Rahkosen mukaan asiakkaat ovat suhtautuneet hintojen nousuun ymmärtäväisesti. Harva asiakas on edes kiinnittänyt huomiota kohonneisiin hintoihin saati kommentoinut asiaa.

– Kaikki tuntuvat tietävän, mitä autoilu maksaa tänä päivänä, Rahkonen sanoo.

Rahkosen mukaan hinnankorotukset eivät ainakaan vielä ole vähentäneet taksien ajoja Meri-Lapissa.

Taksien kysyntä vaihtelee vuodenaikojen mukaan, mutta matkailu ei siihen vaikuta. Alueella ei ole suuria matkailukeskittymiä, jotka lisäisivät taksien tarvetta. Kemin lentoaseman toimintakin on hiljennyt, joten taksien on pärjättävä omillaan.

Yllättävästi Meri-Lapin takseilla on ollut pientä kilpailua Ruotsin taksien kanssa. Meri-Lapin taksiautoiljat kertovat, että heille tulee yhä puheluita Ruotsin puolelta. Jotkut ruotsalaiset haluavat halvemman suomalaisen taksin, kun heillä tulee asiointitarvetta itärajansa yli.

Kela-kyyteihin indeksikorotus

Taksiautoilijat kiittelevät sitä, että hallitus päätti polttoaineiden jakeluvelvoitteen vähentämisestä sekä indeksikorotuksista Kela-kyyteihin.

Kela-kyydeistä jää Meri-Lapissa taksiautoilijalle käteen silti vähän. Vuoden vaihteessa Lapissa aloitti kaksi toimijaa, Helsingin Taksi ja Lähilogistiikka Oy, jotka välittävät nyt Kela-kyytejä alueella. Samalla autoilijoille maksettavat korvaukset määriteltiin useaksi vuodeksi.

Meri-Lapissa om oltu sitä mieltä, että hinnat jäivät alhaiseksi jo lähtiessä. Välitysyhtiöt ottavat kyytihinnan päältä kuukausimaksun ja provision. Autoilijoille jää entistä pienempi siivu työstä, jonka he tekevät.

Esimerkkitapauksessa tyypillisestä Oulun Kela-kyydistä autoilija saa noin 190 euroa, kun tavallisen yksityiskyydin hinta on 280 euroa. Siinä jää autoilijalta saamatta juuri se osa, joka tekisi kyydistä kannattavan.

– Pidempien Kela-kyytien kohdalla jää käteen vain ajamisen ilo, jos paluukyytiä ei ole saatavissa, kertoo, Jussi Rahkonen.

Rahkosen tietojen mukaan indeksikorotus on noin kuusi prosenttia, ja se paikkaa tilannetta vähän. Jakeluvelvoitteen vähentämisen arvioidaan laskevan polttoaineen litrahintaa noin 12 sentillä.

Taksiautoilijoiden tulosta myös syövät myös lukuisten eri tilaussovellusten käyttö- ja provisiomaksut.

Aiheesta lisää:

Onko hintojen nousu vaikuttanut sinun taksitottumuksiisi? Voit osallistua keskusteluun Yle Tunnuksella 7.5. kello 23 saakka.

Korjattu 9.5. kello 9.54. Taloustutkimus korjattu tilastokeskukseksi.

.
.