Hyppää sisältöön

Varustamoyhtiö Tallink arvioi rahtikilpailun kiristyvän Suomen ja Ruotsin välillä – uusi Viking Glory napannut rahtia Turussa

Viking Linen uusi Glory-alus aloitti liikennöinnin maaliskuussa Turusta Tukholmaan.

Turun ja Tukholman välillä kulkee Tallink Siljan Baltic Princess. Arkistokuva. Kuva: Marko Stampehl

Turku–Tukholma-reitillä rahtikilpailu on kiristynyt Viking Linen uuden Viking Glory aluksen myötä, kertoo Tallink Gruppin rahdin konsernijohtaja Håkan Fagerström.

– Tietenkin, kun naapuriyritys tuo lisää kapasiteettia liikennöintiin, niin kyllä se rehellisesti sanottuna näkyy. Muutos ei ole ollut huomattava, mutta tietyillä lähdöillä tämä on näkynyt selkeästi.

Viking Linen uusi Glory-alus aloitti liikennöinnin maaliskuussa Turusta Tukholmaan. Sen rahtitilat ovat huomattavasti edeltäjäänsä M/S Amorellaa suuremmat.

Talling Gruppin rahdin konsernijohtaja puhuukin nyt mielellään ennemmin Suomen ja Ruotsin välisestä rahtikilpailusta, kuin yksittäisestä reitistä Turun ja Tukholman välillä.

– Meillä on tullut aluksia takaisin Tukholman ja Helsingin väliselle reitille ja se on siirtänyt rahtiamme takaisin Turusta Helsinki-Tukholma-linjalle. Lisäksi Vaasassa kilpailua kiristää uusi Wasalinen Aurora Botnia -alus ja Stena Line taas kilpailee rahdista Hangosta Ruotsiin kulkevalla välillä. Tässä on paljon muuttujia, joista on vaikea arvioida miten kukin vaikuttaa mihinkin lähtöön. Markkinat ovat silti kasvavat ja uskomme lukujen korjaantuvan ajan myötä. Mahdolliset vaikutukset tulevat viiveellä.

Molemmat varustamot ovat korostaneet rahtiliikenteen tärkeyttä koronan kurittaessa matkustajamääriä. Tallink on kertonut (siirryt toiseen palveluun) esimerkiksi rahdin määrän kasvaneen noin 20 prosentilla viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Viking Line taas arvioi osavuosikatsauksessaan (siirryt toiseen palveluun) konsernin rahtimarkkinaosuuden olevan nyt 14,5 prosenttia, kun viime vuoden keväällä se oli 17.

Myös Finnlines (siirryt toiseen palveluun) kulkee Suomen ja Ruotsin välillä ja on kertonut rahtimäärien kasvusta tälle vuodelle.

Venäläisrekkoja kielletty nousemasta laivoihin

Venäläisrekkojen poisjäänti Viking Linella ja Tallink Siljalla ei ole vaikuttanut varustamoiden toimintaan.

Molemmat varustamot ovat kieltäneet sodan alusta lähtien venäläisrekkojen nousemisen laivoihinsa. Lisäksi varustamot ovat poistaneet venäläiset ja valkovenäläiset tuotteet hyllyistään.

Viking Line kuvailee vaikutuksia erittäin vähäisiksi. Myös Tallink Grupp konsernin rahdin konsernijohtaja Håkan Fagerström kuvailee vaikutuksia pieniksi.

– Puhutaan venäläisrekisterissä olevista kuljetusyksiköistä ja niiden määrä suhteessa muuhun lastiin on ollut aika marginaalinen. Totta kai muutama yksikkö on aina jäänyt pois, mutta suureen kuvaan tämä ei vaikuta.

Fagerströmin mukaan virolaiskonserni Tallink olisi kuitenkin kieltänyt venäläisrekat aluksiltaan siinäkin tapauksessa, vaikka vaikutukset olisivat olleet suuremmat.

– Tässä oli enemmän vaakakupissa suhtautuminen Venäjän aloittamaan sotaan Ukrainassa. En osaa sanoa olisiko päätös ollut vaikeampi, jos määrät olisivat olleet suurempia, mutta samaan lopputulokseen olisimme silti varmasti päätyneet.

Molemmat laivayhtiöt ovat tarjonneet ilmaiset laivamatkat Ukrainasta sotaa pakeneville ja avustuskuljetuksia tekeville.

Lue lisää:

.
.