Hyppää sisältöön

Veneilykausi lähestyy – Itä-Suomen kanavia on jo huollettu, sitten alkaa väylämerkkien tarkistus

Veneilykausi käynnistyy jäiden lähtiessä. Väylävirasto huoltaa sisävesikanavat. Myös väylämerkit pidetään kunnossa verovaroin, mihin kuluu Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa yli miljoona euroa joka vuosi.

Esimerkiksi Pielisjoella häviää joka vuosi parista muutamaan kymmeneen viittaa. Kuvan irronnut väylämerkki löytyi tänä keväänä Pyhäselän rannalta Joensuussa. Kuva: Pauliina Tolvanen / Yle

Sisävesiväylien keväthuolto alkaa veneilykauden kynnyksellä. Vesiväylien kunnossapidosta vastaa Väylävirasto, joka ostaa hoitopalveluita aliurakoitsijoilta.

Joka kevät väyläviittoja siirtyy paikaltaan, rikkoutuu ja häviää. Sisävesiväyläyksikön päällikkö Tero Sikiö Väylävirastosta kertoo, että korjattava merkkimäärä vaihtelee vuosittain.

– Aika paljon riippuu siitä, minkälainen talvi on ollut ja etenkin minkälainen jäiden lähtö on ollut. Jos jäät sulavat paikalleen, siirtyneitä viittoja on suhteellisen vähän, mutta jos jäät lähtevät kovan tuulen kanssa rytinällä, silloin siirtyneitä on todennäköisesti enemmän, Sikiö selvittää.

Tämän talven korjattavat vahingot vesiväylillä selviävät vasta touko-kesäkuun vaihteessa.

– Suurimmaksi osaksi viitat pysyvät erittäin hyvin paikoillaan, hyvin pieni osa lähtee jäiden mukana liikkeelle painoineen tai jäät katkaisevat viitan kettingin tai narun, jolloin viitta lähtee ajelehtimaan, päällikkö kertoo.

Sikiö arvioi, että koko Vuoksen vesistössä turvalaitteita uusitaan vuosittain jopa satoja. Eniten käytetty viittakoko maksaa paikalleen asennettuna noin 1 500-2 000 euroa kappale, isommat ovat vielä kalliimpia.

Väylävirasto on tehnyt viiden vuoden hoitosopimukset eri yhtiöiden kanssa.

Joensuun alueella urakoitsijana toimii vuosina 2020-2025 Väylätiimi, joka saa hoitourakasta noin 500 000 euroa vuodessa. Arctia Meritaito veloittaa Kuopion alueen hoidosta noin 600 000 euroa vuosina 2019-2024. Hinnat sisältävät noin 1 500 väyläkilometriä ja yli tuhat turvalaitetta.

Määrärahat vesiväylien hoitoon tulevat valtion budjetista eli verovaroista, liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalta.

Veneilijöitä kehotetaan varovaisuuteen alkukesällä

Turvalaitteet saadaan huollettua juhannukseen mennessä. Siksi veneilijöiden kannattaa olla valppaina alkukaudesta.

– Etenkin keväällä täytyy muistaa se, että kelluvan merkin sijainti ei välttämättä ole täysin luotettava ennen kuin kevättarkastukset on tehty. Eli merikartta tulee olla aina mukana ja noudattaa erityistä huolellisuutta, koska kelluva merkki voi olla poissa tai siirtynyt paikaltaan, sisävesiyksikön päällikkö varoittaa.

Vaikka väylä olisi tarkastettu, vahinkoja tapahtuu myös kesän mittaan.

– Esimerkiksi Vuoksen vesistöalueella on mahdollista, että kelluva merkintä saattaa siirtyä kesäaikaankin. Joskus uiton hinaama nippulautta saattaa napata jonkun viitan paikaltaan ja siirtää sitä jonkun verran tai viedä kokonaan hävyksiin, Sikiö varoittaa.

Hän ei tiedä, että väärässä paikassa sijaitsevan tai puuttuneen väylämerkin vuoksi olisi syntynyt korvausriitoja.

– Enemmän veneilevät tietävät kyllä kelluvan merkinnän ominaisuuksista, Sikiö otaksuu.

Jos irronneen merkin havaitsee vedessä, sen voi nostaa rannalle ja ilmoittaa löydöstä netissä Väyläviraston sivujen kautta. Näin huoltoyhtiö tietää käydä hakemassa merkin talteen eikä se haittaa vesiliikennettä.

– Ilmoittaminen kuuluu hyvään merimiestapaan, valitettavasti muuta porkkanaa emme pysty lupaamaan, väyläyksikön päällikkö naurahtaa.

Kanavat aukeavat toukokuun aikana

Väylävirasto tiedottaa nettisivuillaan, että sisävesikanavat avautuvat (siirryt toiseen palveluun) toukokuussa kolmena peräkkäisenä viikonloppuna. Järjestys on maantieteen mukainen eli ensin eteläisimmät kuten Vääksyn sulku Asikkalassa.

Itä-Suomen vuoro on toukokuun puolimaissa. Tällä kertaa perjantaina 13. päivä aukeavat kanavat Pielisjoen, Heinäveden, Rautalammin ja Iisalmen reiteillä sekä Keiteleellä.

Viikkoa myöhemmin 20. toukokuuta Väylävirasto avaa Heinävesi-Juojärvi-reitin kanavat, joita pitkin on yhteys Kallavedelle. Samaan aikaa avautuu veneilijöiden käyttöön myös Tahkon reitti.

Ennen käyttöönottoa kanavat on jo huollettu, oli jäätilanne mikä tahansa. Sikiö kertoo, että jokaisella sululla purjehduskauden aloitushuolto kestää 2-3 viikkoa

Sulutustilastoista on huomattu, että korona-aika on lisännyt veneilyä sisävesillä. Ammattilainen korostaa turvallisuutta ja ajan tasalla olevia turvavarusteita.

– Suosittelisin kyllä purjehdus- ja laivurikursseja uusille veneilijöille, Väyläviraston virkamies toivoo.

.
.