Hyppää sisältöön

Uimahallien koronasulku aiheutti lasten uimataitoon paikoin suurtakin vajetta, selviää kunnille tehdystä kyselystä

Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliiton tekemän kuntakyselyn mukaan uimataidon kartuttaminen on ollut vaihtelevaa eri puolilla Suomea. Oppimisvaje näkyy etenkin uimaripolun alussa olevissa.

Uintiharjoitukset voivat näyttää myös tältä. Kuvassa on meneillään Kemin uimaseuran Rollot-ryhmän kuivatreenit Kemin uimahallissa. 12-vuotiaita Hilla Näsiä, Helmi Kauppista ja Saana Virtasaloa ohjaamassa itsekin seurassa uiva Saana Näsi, 18. Kuva: Kati Siponmaa / Yle

Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliiton SUH:n tekemä alustava kuntakysely kertoo, että lasten uimataidon kehittymisessä koronavuosina on alueellisia eroja.

SUH:n koulutussuunnittelijan Tero Savolaisen mukaan monessa kunnassa uimaripolun alussa olevissa näkyy jo kahden vuoden oppimisvaje.

– On 7–8-vuotiaita, jotka eivät ole käyneet kertaakaan uimassa viimeisen kahden vuoden aikana. Heidän kanssaan on sitten työsarkaa, että saadaan oppimisvaje kiinni, Savolainen sanoo.

Kyselyyn vastanneista kunnista 90 prosenttia ilmoitti, että kunnan uimahalli oli korona-aikana suljettuna yhteensä 1–12 kuukautta, joissakin kunnissa vieläkin pidempään.

– Siitä on helppo vetää johtopäätös, että uintia ei ole voitu harrastaa ympärivuotisesti, ja sillä on pakostakin vaikutusta uimataidon kehittymiseen.

Alueelliset erot näkyvät

SUH:n tekemässä kyselyssä paljastuvat alueelliset erot. Esimerkiksi Lapissa lasten uimataito on jopa kasvanut korona-aikana.

– Vaikka uimahallit oli suljettuna, niin koulu-uinnin opetus pystyttiin järjestämään ehkä normaalia paremmin, kun oli tiloja ja resurssejakin käytettävissä, koulutussuunnittelija Tero Savolainen sanoo.

Savolaisen mukaan viidennes kyselyyn osallistuneista 18:sta Lapin kunnasta kertoo uimataidon kehittyneen korona-aikana.

SUH tekee kyselytutkimuksia viiden vuoden välein ja korona-ajan todellinen vaikutus selvinnee vasta seuraavassa tutkimuksessa. Osin kesken oleva kuntakysely antaa kuitenkin jo viitteitä lasten uimataidon tilasta.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Kemin Uimaseura viettää tänä vuonna 90-vuotisjuhlavuottaan ja sen kunniaksi toimittaja Kati Siponmaa ottaa käsittelyyn neljä olennaista kysymystä seuratoiminnasta. Haastattelussa pitkän linjan "kemuslaiset" Saana Näsi, 18, ja Juuso Tiensuu, 20.

Kesällä on hyvä totutella veteen

Vaikka korona-aika laittoi uimaopetuksen tauolle, Savolaisen mukaan mitään ei olla vielä menetetty, sillä uimaan oppii aina. Se vaatii tietyn määrän toistoja ja kokemuksia vedessä olemisesta.

– Työ pitää vaan aloittaa. Se lähtee siitä, että perheet kävisivät säännöllisesti lasten kanssa uimassa.

Luonnon uimavedet lämpiävät reilun kuukauden kuluttua. Asiantuntija kehottaa perheitä nauttimaan rantaelämästä, sillä perustaidot kehittyvät huomaamatta leikin lomassa. Kuvassa uimareita Pyynikin uimarannalla Tampereella heinäkuussa 2020. Kuva: Miikka Varila / Yle

Savolaisen mukaan pian koittava kesäkausi on hyvää aikaa veteen totuttelussa. Valvovan silmän alla on turvallista olla rantavedessä hiekkalelujen ja kelluttavien uintivälineiden kanssa.

– Ei siellä uimarannalla tarvi sen kummemmin mitään opettaa, kun on vaan ja nauttii vedessä olemisesta. Perustaidot kehittyvät ihan huomaamatta.

Kuudes luokka on sopiva kohta tutkimukselle

Uimataito kuuluu perusopetuksen opetussuunnitelmaan eli jokaisen opetuksen järjestäjän tulisi järjestää myös uinnin opetusta.

Kuudes luokka on hyvä kohta tutkia uimataitoa, koska siihen saakka opetus on järjestelmällistä. Yläkouluun siirtymisen jälkeen uinnin opetus on pääsääntöisesti liikunnan opettajien vastuulla, jolloin sitä ei voida välttämättä järjestää kouluissa samalla tavalla.

– Toinen helppo uimataidon seuraamisen paikka koulujen lisäksi on puolustusvoimat, Savolainen sanoo.

Viimeisimmässä, vuonna 2017 tehdyssä tutkimuksessa 76 prosenttia kuudesluokkalaisista oli uimataitoisia.

– Jos otetaan tuohon neljä kuudesluokkalaista, niin heistä kolme on uimataitoisia ja yksi joko kokonaan uimataidoton tai taidoiltaan heikko.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun Yle Tunnuksella 11.5. kello 23 saakka.

Lisää aiheesta:

.
.