Hyppää sisältöön

1920-luvun linja-auto ehti olla kesämökkinäkin – harvinainen entisöinti palauttaa Chevroletin liikenteeseen

Tarkoitus on saada liki 100-vuotias linja-auto uudelleen liikennekuntoon. Tulevaisuudessa vanhalla linjurilla voisi kyyditä vaikka syntymäpäiväsankaria tai hääparia.

Vanha Chevrolentin linja-auto kunnostetaan Tammelassa
Vanha Chevrolentin linja-auto kunnostetaan Tammelassa

Kanta-Hämeessä herätellään parhaillaan henkiin paikallista linjaliikennehistoriaa. Entisöinnin kohteena on samanlainen linja-auto, jolla Linjaliikenne Kivistön perustaja Arvi Aaltonen aloitti liikennöinnin 1920-luvulla Tammelasta käsin.

Tarkoitus on saada ajoneuvo uudelleen liikennekuntoon. Alustavat suunnitelmat Chevrolet-merkkisen linja-auton entisöimiseksi on jo tehty, joten kunnostaminen voi alkaa.

Ajoneuvon kori on joko vuodelta 1926 tai 1928. Linjaliikenteestä poistetun auton kori on ollut aikanaan kesämökkinä. Entisöinnin suurin urakka onkin korin kunnostaminen, sillä pellitetty puukehikko vaatii paljon työtä. Alkuperäinen katto on kadonnut, ja jostain pitäisi löytää malli, jonka mukaan rakennetaan uusi.

Vanha ajoneuvo oli rekisteröity 15 matkustajalle. Kuva: Harri Oksanen / Yle

Ajoneuvon alkuperäinen alusta on puolestaan hävinnyt vuosien saatossa, mutta onneksi korille löytyi samanikäinen alusta.

– Alustassa ei ole mitään vikaa ja kun se vielä hiekkapuhalletaan ja maalataan niin, eiköhän se taas toiset sata vuotta kestä, arvioi Linjaliikenne Kivistön omistaja Jukka Rauhaniemi.

Lähes 100-vuotiasta alustaa odottaa perusteellinen remontti. Kuva: Ville Välimäki / Yle

Museovirastolta lisävaatimuksia entisöinnille

Linjaliikenne Kivistön alkuaikojen kaltaisen ajoneuvon kunnostus maksaa arviolta vajaat 22 000 euroa. Museovirasto avustaa urakkaa noin 11 000 eurolla. Museoviraston rahoitus asettaa lisävaatimuksia myös entisöinnille.

– Luulen, että aika tarkkaan pitäisi saada ainakin korin osalta rakennettua samanlaiseksi kuin alkuperäinen. Se, mitä jää korin seinien väliin tai mitkä ei näy, niin siellähän voi käyttää nykyaikaista tavaraa.

Museovirasto katsoo, että entisöinnillä on valtakunnallista merkitystä, sillä kyseiset linja-automallit ovat hävinneet lähes kokonaan.

– Kun Arvi Aaltonen aloitti, niin hän ajoi Turkuun ja Tampereelle. Sitten hän on ajanut Hämeenlinnaan, Riihimäelle ja aloitti Forssan seudulla paikallisliikenteen 1930-luvulla. Siinä mielessä tämän ajoneuvon saaminen kuntoon on tärkeä asia, muistuttaa Jukka Rauhaniemi.

Mitä vanhalle linja-autolle tapahtuu entisöinnin jälkeen?

– Kyllähän sillä varmaan voi ajaa vaikka hää- ja syntymäpäiväkeikkoja, kunhan ei kovin pitkälle tarvitse lähteä, pohtii Rauhaniemi.

Kappale lounaishämäläistä linjaliikennehistoriaa aiotaan tuoda takaisin entisöimällä vuoden 1928 Chevrolet linja-auto. Harri Oksanen kävi kunnostusurakan ottaneen Jukka Rauhaniemen juttusilla Tammelassa.

Entisöintiurakka valmistuu loppuvuodesta 2023.

Osallistu keskusteluun torstaihin klo 23 saakka.