Hyppää sisältöön

Kesästä 2022 odotetaan taas kotimaan matkailun kultakautta – ryhmävaraukset ja luokkaretket tekevät paluun

Alahärmässä sijaitseva huvipuisto Powerpark avaa portit tällä viikolla. Ennakkomyynnin kerrotaan olevan jo kolmanneksen kovempaa kuin vuosi sitten.

Powerparkissa oli vielä rauhallista pari päivää ennen virallisia kesäkauden avajaisia. Kuva: Mirva Ekman / Yle

Huvipuisto Powerparkissa Etelä-Pohjanmaalla viimeistellään vauhdilla laitteita lauantain avajaispäivää varten. Laitteiden turvallisuus varmistetaan huolellisesti vilkkaaksi odotettua kesää varten.

Kahtena edelliskesänä portit avattiin vasta kesäkuun puolella, mutta nyt huvipuisto päätettiin avata jo paria viikkoa aikaisemmin. Toukokuussa huvitellaan vain lauantaisin ja luokkaretkipäivinä, ja jokapäiväiseen aukioloon siirrytään 4. kesäkuuta.

Powerparkin johtaja Mikko Kiviluoma lataa tulevaan kesään kovia odotuksia. Viime kesää hän luonnehtii kaikkien aikojen kesäksi, joten tälle kesälle on paljon toivoa.

Kiviluoman mukaan ennakkomyynti ja majoitusvaraukset ovat tällä hetkellä 30 prosenttia edellä viime vuotta.

– Veikkaan, että tämä tulee olemaan kotimaan matkailun kesä numero kaksi eli tästä tulee vielä kovempi kuin viime vuosi. Myös ryhmävarauksissa ja luokkaretkissä on nyt hurjaa kasvua, kun niitä päästään taas tekemään, Kiviluoma kertoo.

Powerparkin huollon esimies Raimo Kuoppamaa kertoi, että laitteiden huolto on ollut vähän haastavaa pitkän ja kylmän kevään takia. Hommat alkoivat kuitenkin olla valmiita kaksi päivää ennen avajaisia. Kuva: Mirva Ekman / Yle

Tapahtumien uskotaan nostavan matkailua

Usko matkailijoiden liikkumiseen on vahvaa myös rannikolla.

– Odotamme parasta kesää ever. Tarjouspyyntöjä tulee koko ajan ja varaustilanne on huikea. Nyt näyttäisi siltä, että varsinkin suomalaiset ja myös ruotsalaiset liikkuvat tänä kesänä, kertoo Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson.

Janssonin mukaan ryhmävarauksia on tehty paljon. Niitä ei korona-aikana juuri tehtykään. Keski-Pohjanmaalla varauksia on tehty toistaiseksi varovasti.

– Varauksia on enemmän kuin edelliskesinä, mutta vahvistuksia odotetaan edelleen. Tietty epävarmuus näkyy vielä ryhmien varauksissa, toteaa Visit Kokkolan toimitusjohtaja Teea Pietilä.

Sekä Keski-Pohjanmaalla että Etelä-Pohjanmaalla uskotaan matkailuvilkkauteen vaikuttavan esimerkiksi sen, että isojakin tapahtumia päästään taas järjestämään.

– Nyt odotetaan siinä mielessä parempaa tästä kesästä, koska isotkin tapahtumat pystytään järjestämään. Eli päästään taas takaisin siihen normaaliin, miettii Visit Lakeuden toimitusjohtaja Tuula Lahti.

Yrittäjillä kovia kustannuspaineita

Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi pitää ilahduttavana sitä, että kotimaan matkailu näyttää olevan tänäkin kesänä kasvussa, vaikka myös ulkomaan matkailu on vilkastunut.

– Kotimaan asiakkaiden matkailukesä jatkuu vahvana ja jossakin määrin saadaan myös ulkomaiset asiakkaat palaamaan ainakin Euroopasta, Lappi sanoo.

Lapin mukaan venäläisten, kiinalaisten ja japanilaisten matkailijoiden väheneminen tulee näkymään niillä alueilla, joilla heidän osuutensa on ollut suuri.

– Nämä matkailijaryhmät muodostivat vuonna 2019 kaikista matkailun vientituloista 30 prosenttia eli tällä on hyvin suuri merkitys.

Powerparkissa ei ole lähdetty rajuihin hintojen korotuksiin, vaikka kustannuspaineita on. Kuva: Mirva Ekman / Yle

Lapin mukaan alan tilanne on edelleen vaikea, vaikka esimerkiksi rajoituksista on päästy eroon. Raaka-aineiden ja energian hintojen nousu näkyy yrittäjien kustannuspaineina, joita ei Lapin mukaan ole koskaan aikaisemmin koettu.

– Yritysten taloudelliset puskurit ovat koronarajoitusten jäljiltä olemattomat, ja kustannukset ovat suuressa kasvussa tällä hetkellä. Myös työvoimapula on hyvin vaikea, pandemian vaikutukset ovat olleet meille kriittisiä, hän toteaa.

Powerparkin johtaja Mikko Kiviluoma myöntää, että kustannuspaineita on, mutta hintoihin niitä on siirretty vain maltillisesti.

– Hintoja ei ole juuri nostettu, hän sanoo.

Yhteistyötä yli kuntarajojen

Epävakaan maailmantilanteen ja Ukrainan sodan ei nähdä heijastuvan matkailuun pohjalaismaakunnissa, joissa pääosa matkailijoista tulee nimenomaan kotimaasta.

Visit Vaasassa ja Powerparkissa uskotaan, että matkailijoita saadaan tänä vuonna myös Ruotsin puolelta.

Kaikki pohjalaismaakuntien matkailutoimijat kiittelevät sitä, että yhteistyö heidän välillään toimii ja markkinointia tehdään myös kuntarajojen yli.

Tänä vuonna Visit Lakeus, Visit Vaasa ja Visit Kokkola ovat panostaneet muun muassa Sata syytä matkailla Suomessa -kampanjaan. Monia kohteita alueella markkinoidaankin erityisesti lapsiperheille.