Hyppää sisältöön

Työsuhdepyörät yleistyvät vauhdilla – Pyöräliiton arvion mukaan niitä on loppuvuodesta jopa 40 000

Työsuhdepyörä on verovapaa etu 1200 euroon asti vuodessa. Pyöräliiton arvion mukaan yleistymistä jarruttaa pyöräpulan lisäksi ymmärryksen puute.

Joensuulainen Sami Vartiainen huristelee työsuhdepyörällä lyhyet työmatkat ja pitkät matkat harrastuksissaan. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Jo 15 000 suomalaista on tarttunut työsuhdepyörää sarvista. Yksi heistä on joensuulainen Sami Vartiainen.

Metallialan yrityksessä työskentelevä 48-vuotias mies polkee töihin kesät talvet ja käyttää pyörää aktiivisesti harrastuksissaan.

– Työmatka on noin kolme kilometriä ja siitä ylöspäin, riippuu reittivalinnasta. Ajan pääasiassa maastossa, polkuja ja jonkin verran harrastan kilpailumielessäkin. Pyörä on siihen käyttöön hankittu.

Vartiaisen työpaikalla työsuhdepyöräetu on ollut käytössä vuodenvaihteesta lähtien. Vartiaisen mukaan isossa metalialan yrityksessä joka seitsemäs työntekijä hyödyntää työnantajan tarjoamaa etua.

Trendi on selvä myös verottajan tilastojen perusteella. Työsuhdepyöräilyn suosio kasvaa kiihtyen.

Verottajan tilastot paljastavat trendin

Verovapaata polkupyöräetua nauttii joka kuukausi 1 000–1 500 uutta suomalaista palkansaajaa.

– Odotuksemme on, että työsuhdepyöräilijöitä on Suomessa loppuvuodesta 25 000–40 000, toteaa Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Verovapaa polkupyöräetu on ollut Suomessa käytössä vuoden 2021 alusta alkaen.

Työsuhdepyörä on työntekijän vapaassa käytössä mutta työnantajan omistama tai “liisaama”.

Työnantaja voi tarjota työntekijälle työsuhdepyöräetua. Pyörän hankinnasta vastaa työnantaja, joka voi tarjota pyöräedun palkan päälle tai pidättää pyörän kustannukset työntekijän palkasta, mikä on yleisempi tapa.

Itä-Suomen yliopistossa työsuhdepyörän voi saada käyttöön niin vakituinen kuin määräaikainenkin työntekijä, kertoo kestävän kehityksen asiantuntija Maiju Eskelinen. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Työnantajia mukana yli 3000

Työsuhdepyöräetua tarjoaa tällä hetkellä yli 3 300 työnantajaa.

Itä-Suomen yliopistossa työsuhdepyöräetu on ollut käytössö keväästä 2022 alkaen. Työmatkapyöräilyä tukemalla yliopisto kannustaa työntekijöitään kestäviin valintoihin ja pitämään huolta hyvinvoinnistaan.

– Haluamme kannustaa kestäviin matkustamistapoihin, esimerkiksi työmatkapyöräilyyn, kertoo kestävän kehityksen asiantuntija Maiju Eskelinen Itä-Suomen yliopistosta.

Eskelisen mukaan yliopistolla on nyt 64 työsuhdepyörää. Mutta pyöriä on tilattu 140, joten osa vielä odottaa kulkupeliään.

Itä-Suomen yliopisto työllistää yhteensä 2 700 työntekijää.

Työsuhdepyörä hankitaan usein “kaikilla herkuilla”

Joensuulaisen Sami Vartiaisen uusi menopeli maksaa noin 4 500 euroa eli saman verran kuin halpa käyttöauto. Mies laskeskeli säästävänsä pyörän hankinnassa noin 1 300 euroa, joka on noin kolmasosa pyörän arvosta.

– Systeemi on hyvä sille, joka pyörää tarvitsee. Pyörän saa käyttöönsä vaivattomammin ja edullisemmin kuin jos suoralla rahalla ostaisi. Viisas valinta, Vartiainen kiteyttää.

Pyöräliiton mukaan työsuhdepyöräksi hankitaan usein laadukas ja hintava pyörä.

– Moni ostaa kalliimman pyörän kuin muuten hankkisi. Omaa pääomaa ei tarvita, niin laadukas pyörä kaikilla herkuilla on mahdollinen, kertoo Matti Koistinen.

Sami Vartiainen tietää, että pyörien saatavuudessa on ongelmia ja moni joutuu odottamaan työsuhdepyöräänsä kuukausikaupalla. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Kasvua jarruttavat pyöräpula ja “ymmärryksen puute”

Pyöräliiton mukaan työsuhdepyöräilyn yleistymistä jarruttaa kaksi seikkaa.

– Palkansaaja ja työnantaja eivät aina ymmärrä, mistä on kyse ja mikä edun arvo on. Laskeminen on hankalaa, koska muuttujia on paljon, mutta useimmissa tapauksissa työsuhdepyörästä on etua, Matti Koistinen vakuuttaa.

Koistinen muistuttaa, että työsuhdepyöräetu ei ole sen monimutkaisempi kuin muut edut.

– Työnantaja ei menetä mitään, jos tätä etua tarjotaan. Mutta työsuhdepyöräyritys kannattaa kilpailuttaa ja muistaa, että pyörät voi ostaa omaksi ja laittaa taseeseen.

Ongelmat pyörien saatavuudessa hidastavat hankintoja.

– Ottajia on mutta pyöriä ei. Pyöriä joutuu odottamaan tosi kauan. Itse katselin yhtä pyörää, mutta sen olisi saanut vasta 2023 kesäkuussa.

Voit keskustella aiheesta torstaihin 12.5. klo 23:een asti.

Lue lisää: