Hyppää sisältöön

Kalliosydämeen kairaaminen kertoo Salon seudun sopivuudesta Tunnin junan monille tunneleille – projektijohtaja: "Kyseessä on haastava osuus"

Lähes 1 800 kairauspisteellä selvitetään maaperän soveltuvuutta suunnitteilla olevalle Turun ja Helsingin väliselle oikoradalle. Yksin Salon ja Espoon välille on tulossa siltoja 113 ja tunneleita 22.

Kallioperää tutkitaan Salossa Tunnin junan tunneleita varten
Kallioperää tutkitaan Salossa Tunnin junan tunneleita varten

Turun ja pääkaupunkiseudun välille suunniteltava uusi, nopea ratayhteys eli Tunnin juna -hanke näkyy ja kuuluu Salon seudun metsissä, pelloilla ja asutuskeskusten liepeillä.

Ratasuunnitelmavaiheessa maastosta kerätään yksityiskohtaisempaa tietoa, joka antaa eväät mahdollisen rakentamispäätöksen tekemiselle.

Keskiössä ovat erityisesti kallioperätutkimukset. Töitä tehdään raskaan monitoimikairausyksikön avulla muun muassa Lahnajärven metsäisessä, mäkisessä ja osin vaikeakulkuisessa maastossa.

– Porakonekairaus selvittää, kuinka paljon maapeitteitä on kallion ja maanpinnan välissä. Teemme myös tällä alueella kolme kallionäytekairausta, jotka ovat syvyydeltään noin 50 metriä, kertoo Taratest Oy:n projektipäällikkö Mikko Ylipulli.

Salon ja Espoon oikoratalinjauksen kalliomaasto käy tutuksi Mikko Ylipullille. Kuva: Hannu Vähämäki / Yle

Salon ja Espoon välille 22 tunnelia

Kalliosydännäytteiden avulla selviää, miten hyvin Salon ja Espoon välinen oikorataosuus soveltuu tunnelirakentamisen tarpeisiin.

Kallioperään liittyviä porakonekairauspisteitä on matkan varrella lähes 1 800.

– Salon ja Espoon välille tulee siltoja kaikkiaan 113 ja tunneleita 22. Eli kyseessä on haastava osuus. Se työllistää paljon meidän suunnittelijoitamme, luonnehtii ratasuunnitelmien laatimisesta vastaavan Turun Tunnin Juna Oy:n projektijohtaja Annika Salokangas.

Kallioperätutkimuksissa käytetään järeää monitoimikairaussyksikköä. Kuva: Hannu Vähämäki / Yle

Kalliokairauksessa käytettävä pora pitää kovaa ääntä. Asutuksen läheisyydessä töitä pyritään tekemään päiväsaikaan häiriöhaitan vähentämiseksi.

Metsämaastossa teloilla kulkeva kalusto jättää puolestaan jälkiä maisemaan.

– Meidän täytyy kaataa jonkin verran puita, että pääsemme kairausyksiköillä tutkimuspisteelle. Paikoin myös kivien päällä olevat sammaleet kärsivät.

– Jonkin verran palautetta on tullut. Olemme pyrkineet tiedottamaan töistä maanomistajille ja hanke on järjestänyt tiedotustilaisuuksia asukkaille, kertoo Mikko Ylipulli.

Kustannusarvio tarkentuu

Kallionäyte- ja porakonekairaukset kestävät vuodenvaihteeseen asti. Linjauksella tehdään myös maaperä- ja pohjatutkimuksia, mittauksia, luontoselvitystä ja arkeologisia koekaivauksia.

Tunnin juna -hankkeessa Turun ja Helsingin välille on suunnitteilla nopea, kaksiraiteinen junayhteys. Kuva: Paula Collin / Yle

Ratasuunnitelmien myötä tarkentuu myös Tunnin juna -hankkeen kustannusarvio. Nykyiseen, alustavaan 3,4 miljardin euron hintalappuun kohdistuu nousupaineita kiristyneen maailmantilanteen takia.

– Ukrainan tilanne vaikuttaa teräksen hintaan, kuten kaikissa muissakin hankkeissa. Mutta en osaa sanoa, miten se yksittäisesti tämän hankkeen osalta tulee vaikuttamaan, arvioi projektijohtaja Annika Salokangas.

Jos valtio päättää toteuttaa investoinnin, radan rakentamissuunnittelu, rakentaminen ja käyttöönotto ajoittuvat vuosille 2025–2031.

Voit keskustella aiheesta Yle-tunnuksella (siirryt toiseen palveluun) 18. toukokuuta kello 23:een asti.

Lue lisää:

.
.