Hyppää sisältöön

Väylävirasto varmistaa puun kulkureittejä rakentamalla raakapuun kuormausalueita Oulaisiin ja Haapajärvelle

Oulaisiin ja Haapajärvelle rakennetaan uudet kuormausalueet raakapuun junakuljetuksia varten.

Junakuljetuksen kuormausalueet ovat tärkeitä raakapuun liikkumisen varmistamiseksi tehtaiden käyttöön. Kuvassa Toijalan raakapuun käsittelyalue. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Oulaisten ja Haapajärven Karpalosuon kuormausalueelle tulee kaksi kuormausraidetta vaihteineen ja varastokenttineen sekä tieyhteydet.

Oulaisissa uusi kuormausalue liitetään nykyiseen ratapihaan uudella linjaraiteen viereen rakennettavalla tuloraiteella ja ratapihalle tulevalla erkanemisvaihteella. Uusi tuloraide sähköistetään lastausalueiden päähän saakka. Lisäksi nykyisellä ratapihalla tehdään uuteen kuormauspaikkaan liittyviä muita muutoksia.

Haapajärven kuormauspaikalta rakennetaan yhteys Äänekoski-Haapajärvi-rataosaan. Työn yhteydessä poistetaan myös Hulppion tasoristeys Konikujan päästä sekä uusitaan Tujuojan ratasilta.

Haapajärven alueella tehdään lisäksi mittavia turvalaitemuutoksia rakentamalla uusi asetinlaitetila asetinlaitteineen Ouluntien ylikulkusillan läheiselle varastoalueelle. Vanha varastorakennus ja käyttämättömäksi jäävät nykyisen ratapihan kuormausraiteet puretaan. Lisäksi uusitaan osa ratapihan vaihteista ja jäljelle jäävistä raiteista.

Kustannusarvio Oulaisten raakapuun kuormauspaikan parantamiselle sekä ratapihan parannustöille on noin 10 miljoonaa euroa. Haapajärven osalta kokonaiskustannusarvio puolestaan on noin 15 miljoonaa euroa.

Väylävirasto suunnittelee kokonaan uusien raakapuun kuormauspaikkojen rakentamista ja vanhojen kuormauspaikkojen parantamista Oulaisen ja Haapajärven lisäksi myös Pelloon, Kolariin, Nuojuaan ja Seinäjoella.

Uusilla kuormausalueilla varmistetaan kotimaisen puun kuljetusketjua.

Seuraa mitä lähelläsi tapahtuu. Lue ja katso lisää uutisia Pohjois-Pohjanmaalta.